ساخت هواپيماي بدون سرنشين عمودپرواز درايران

دوشنبه 27 دی 1389 - 07:26

فارغ التحصيلان دانشکده علوم و فنون هوايي مشهد براي اولين بار در ايران، موفق به ساخت هواپيماي بدون سرنشين عمودپروازي شدندکه قابليت حمل دو برابري مسافر و باردر ابعاد مشابه را دارد و در زمينه هاي نظامي، توريستي، نقشه برداري و حفاظت کاربرد دارد.

فارغ التحصيلان دانشکده علوم و فنون هوايي مشهد براي اولين بار در ايران، موفق به ساخت هواپيماي بدون سرنشين عمودپروازي شدندکه قابليت حمل دو برابري مسافر و باردر ابعاد مشابه را دارد و در زمينه هاي نظامي، توريستي، نقشه برداري و حفاظت کاربرد دارد.به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبکه خبري العالم، محمد رضا مروي درباره قابليت هاي اين هواپيماي عمودپرواز با بيان اينکه هواپيماي "کرار110 " قادر است تا از سطح زمين به طور عمود پرواز کند خاطر نشان کرد: اين هواپيما به صورتي طراحي شده که قادر است حمل بار و مسافر را در ابعاد مشابه تا 2 برابر داشته باشد و در زمينه هاي نظامي، توريستي ، نقشه برداري، جنگلباني و حفاظت از مراتع، آتش نشاني هوايي و کشاورزي کاربرد دارد.وي افزود: طراحي سطح زيرين اين هواپيما به گونه اي است که درصد چسبندگي آن به آب به حداقل ممکن رسيده است و در نتيجه قادر است روي سطح آب بنشيند و به طور مستقيم از روي آن پرواز کند.مروي گفت: نمونه هاي مسافربري اين هواپيما در مقايسه با هواپيماي "لرجت 65 - lerjet 65 - " که نمونه آمريکايي چنين هواپيماهايي است- قادر است به اندازه 2 برابر بار و مسافر جابه جا کند.وي توضيح داد: هواپيماي لرجت 65 قادر است به اندازه 10 نفر بار يا مسافر جابه جا کند و اين در حالي است که هواپيماي کرار 110 توانايي حمل 20 نفر مسافر يا ميزان معادل آن بار را داراست.فارغ التحصيل دانشکده علوم و فنون هوايي مشهد درباره ديگر ويژگي منحصر به فرد اين هواپيما گفت: اين هواپيما از "درصد نيروي بالابرنده" (درصد lift) بالايي برخوردار است و نقاط اتصال بار و بدنه حذف شده است و اين دو ويژگي موجب مي شود تا بازده بيشتري از هواپيما دريافت شود.وي خاطرنشان کرد: با بررسي روي فاکتور "درصد شکست هوا" دراين هواپيما ، اين کميت به حداقل رسيده است.به گفته مروي از ديگر مزيت هاي اين هواپيما اين است که درصورتي که موتورها در حين پرواز خاموش و از رده خارج شوند اين هواپيما مي تواند تا فاصله 30 کيلومتري بدون کارکرد موتور - به صورت گلايدر- طي کند.هواپيماي فوق در مقايسه با ساير هواپيماهاي هم اندازه داراي نيروي بالابرنده بيشتري است و در مصرف و حمل سوخت بسيار بهينه تر عمل مي کند.سرپرست اين تيم تحقيقاتي از ديگر خصوصيات اين هواپيما را کاهش آلودگي صوتي آن در حين ماموريت ها عنوان کرد که در صنايع نظامي بسيار با اهميت است.وي گفت: استفاده از دوربين هاي 360 درجه باعث شده تا قابليت ارسال عکس، فيلم و اطلاعات به توانايي هاي اين هواپيماي منحصر به فرد اضافه شود.اين مخترع خاطرنشان کرد که تا کنون چهار نمونه از هواپيماي کرار 110 ساخته شده است و افزود: نمونه اول با استفاده از چوب باسا، نمونه دوم اين هواپيما با استفاده از يونوليت، نمونه سوم از ترکيبي از يونوليت، پولي اورتان، چوب بالسا و تخته سه لا و نمونه چهارم هواپيماي کرار 110 با پلي اورتان - که سبک ترين نمونه است- توليد شده است.گفتني است کرار 110 که با همکاري يک تيم 5 نفره محمد رضا مروي و محمد خسروي به مرحله طراحي و توليد رسيده است فعاليت خود را در قالب يک تيم دو نفر از سال 87 آغاز کرد و در سال 88 شروع به ساخت اين هواپيما نمود.همچنين در سال جاري هواپيماي عمود پرواز "کرار 110" تست هاي پروازي خود را با موفقيت پشت سر گذاشته و موفق به دريافت گواهينامه سازمان استاندارد پرواز کشور و گواهينامه ثبت اختراع نيز شده است.مروي در مصاحبه با ايرنا خاطر نشان کرد: براي ساخت اين هواپيما بيش از چهار هزار ساعت کار تحقيقاتي و پنج هزار ساعت کار کارگاهي انجام شده و تاکنون بيش از 500 ميليون ريال براي اين اختراع هزينه شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها