روحانی: بخشی از تامین امنیت جامعه به دست کشاورزان است

روحانی: بخشی از تامین امنیت جامعه به دست کشاورزان است
دوشنبه 17 دی 1397 - 10:36

رئیس جمهوری با قدردانی از زحمات کشاورزان گفت: بخشی بزرگی از تامین امنیت جامعه به دست کشاورزان است.

العالم - ایران / سیاسی

حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در جمع وزیر و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی گفت: قبل از هرچیز باید از کشاورزان کشورمان سپاس‌گذاری کنیم و در برابر کار و تلاش و دست‌های پینه بسته‌ آنها تعظیم کنیم، در واقع بار اصلی امنیت کشور بر دوش کشاورزان است.

وی ادامه داد: وقتی کلمه امنیت را به کار می‌بریم بیشتر ذهن ما به سراغ قدرت‌ها و نیروهای نظامی و انتظامی می‌رود اما یک بخش بزرگ از تأمین امنیت جامعه به دست کشاورزان عزیز است.

رئیس جمهور تأکید کرد: شما در نظر بگیرید صبح از خواب بلند شوند و برای نان صبحانه فرزندش و غذای ضروری خود و خانواده‌اش دچار دغدغه فکری باشد، دیگر امنیتی باقی نمی‌ماند. چطور طرف می‌تواند امنیت داشته باشد؟ بخش بزرگی از آرامش و امنیت بشر در سایه تأمین مواد ضروری غذایی خودش است.

روحانی با اشاره به اینکه برخی حیوانات نیز مانند انسان آذوقه خود را انبار می‌کنند، خاطرنشان کرد: این قریضه انسان و بشر است که غذای خود را انبار کند. در گذشته هر فرد برای خود احساس مسئولیت می‌کرد و دستگاه جمعی و وزارتخانه و مرکزیتی نبود که به فکر نان و گندم مردم باشد.

این بار امنیتی که قبلاً تک تک افراد برای خود خانواده‌شان بر دوش داشتند امروز با شرایط جدید دنیا، تمدن و مسئولیت‌های جدید در یک نقطه متمرکز شده است که به نام وزارت جهاد کشاورزی است. این مسئولیت بسیار سخت و سنگینی است یعنی دولت و وزیر جهاد کشاورزی از همان موقع برداشت گندم باید حواسش جمع باشد که گندم به اندازه کافی تولید شده یا نه. چقدر برداشت شده و چه مقدار می‌تواند بخرد و در کدام سیلو آن را انبار کند و چگونه و با چه قیمتی توزیع شود، این مثال نان است، بقیه مسائل مثل لبنیات، گوشت، حبوبات هم همینطور است. قبلاً مردم در خانه‌شان مرغ داشتند و از تخم مرغ آن استفاده می‌کردند و از گوسفندان گله استفاده می‌کردند و هرکسی در مجموع مسئول تأمین مواد غذایی خودش بود و بار امنیت بر دوش خودش بود.

روحانی تصریح کرد: در مسائل دفاعی هم همینطور بود، تفنگ در خانه بود و دور ده قلعه درست می‌کردند و شب‌ها نگهبانی می‌گذاشتند، مثل الان نبود که بگوییم نیروی انتظامی، ارتش و نیروهای مسلح بوده است.

وی با تأکید بر اینکه در گذشته بارهای مسئولیت به صورت تقسیم شده بوده و امروز این مسئولیت‌ها تجمیع و تقسیم شده است، خاطرنشان کرد: کشاورزان عزیز ما و همه آنها که امروز مواد غذایی و نیازمندی‌های ضروری و حیات ما را تأمین می‌کنند بزرگترین امنیت را برای کشور می‌آفرینند کما اینکه وزارتخانه‌های دیگر هم بخشی از امنیت را می‌آفرینند. اگر بنزین و گازوئیل و گاز نباشد همه چیز متوقف می‌شود لذا همه اینها به هم وصل است و هرکدام بخشی را برای تأمین امنیت مردم بر عهده دارند، امنیت در اینجا به معنی آرامش و آسودگی خاطر مردم است تا راحت زندگی کنند.

رئیس جمهور بیان داشت: یک قشری که ما الان اسمش را کشاورز می‌گذاریم و بار مسئولیت بسیار سنگین را بر عهده دارد، وظیفه داریم اول امنیت خود را تأمین کنیم، کشاورزی که می‌خواهد امنیت کشور را تأمین کند، مواد غذایی جامعه را تأمین کند اگر خودش امنیت نداشته باشد چگونه می‌خواهد امنیت را برای جامعه به ارمغان بیاورد، اگر کشاورز از اول دچار دغدغه فکری باشد که زندگی خودش چگونه تأمین می‌شود، محصولش چه می‌شود و محصول آن چقدر مقاوم است؟

وی اضافه کرد: ما نسبت به طبیعت کمتر دغدغه داریم، درب اتاقمان بسته است و شوفاژ و بخاری هم روشن است حالا می‌خواهد بیرون باد بیاید یا سرد و گرم شود. برای ما فرقی نمی‌کند که یک نسیم دلنواز یا یک تندباد است اما کشاورز مداوم به فکر هوا است. از غرش آسمان امید می‌گیرد، از بارش باران روحیه می‌گیرد و احساس امنیت می‌کند که الحمدللهامسال زندگی تأمین است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه خدا را شاکریم که امسال نعمتش را تا امروز بر ما ارزانی داشته، گفت: الحمدلله امسال شرایط ما نسبت به پارسال و بلند مدت شرایط خوبی است، جز چند استان که یک مقداری وضعشان متفاوت است، دیشب که آمار را نگاه می‌کردم دیدم که جز یک استان نسبت به پارسال بارش کمتری دارد همه استان‌ها از پارسال بهتر است اما ۵-۴ استان وضع خیلی خوبی ندارند.

وی گفت: در زمینه بارش باران مقدار ۱۰۰ درصد، ۲۰۰ درصد و ۱۰۰۰ درصد افزایش را نیز در برخی از استان‌ها داشتیم. استان‌هایی نسبت به پارسال چندین برابر بارش باران داشته، کل کشور حدود ۳ برابر بارش باران داشته، یعنی پارسال ۳۳ میلیمتر بوده الان ۱۰۷میلیمتر در متوسط کل کشور است.

روحانی با تأکید بر اینکه باید امنیت کشاورز را تأمین کنیم، اظهارداشت: در کشاورزی یکسال باران می‌آید یکسال کمتر می‌آید، یا آفاتی می‌آید و مشکلاتی را برای کشاورزان درست می‌کند، گرما و سرمای شدید و یخبندان بر روی کشاورزی اثر می‌گذارد. ما باید یک جوری کشاورز را تأمین کنیم تا او مطمئن باشد که اگر امسال ضرر می‌کند، سال دیگر جبران می‌شود و زندگی‌اش تأمین شود. بخشی از تأمین امنیت به عهده ما است، یعنی به عهده وزارتخانه شما است. یعنی اگر در بخش دامی شما واکسن را تأمین نکنید، او چگونه می‌تواند اعتماد کند؟ امنیت بخش دامی ما به واکسن است. اگر مواد غذایی و نهاده‌هایی که باید از بیرون تأمین شود جوانان و تحصیلکرده‌های دانشگاه‌های ما فکر می‌کنند ما در تکنولوژی‌های بسیار بزرگ، حساس و های‌تک نیاز داریم چیزی را از خارج وارد کنیم، نمی‌دانند نگرانی ما در علوفه و کنجاله است. گرفتاری ما در ذرت است و می‌گویند علوفه که دیگر چیزی نیست.

رئیس جمهور اظهارداشت: یک وقتی به آقایی می‌گفتم برای واردات علوفه چند میلیارد دلار هزینه شده، او تعجب می‌کرد و گفت علوفه در بیابان پُر است، یعنی برای برخی از مردم تعجب آور است که ما بخشی از علوفه را وارد می‌کنیم.

روحانی اضافه کرد: البته ممکن است در همه اینها به سمت خوداتکایی حرکت کنیم، هیچ وقت نباید رها کنیم که روی پای خود بایستیم و غذای خودمان را خودمان تأمین کنیم و سفره خودمان از مزرعه ایران باشد.

وی در زمینه تأمین امنیت برای کشاورزان اظهارداشت: وزیر جهاد کشاورزی واقعاً دلسوزی می‌کند و با ماها هم گاهی سر قیمت خرید تضمینی دعوا می‌کند و دلسوزانه این کار را انجام می‌دهد و به عنوان احساس وظیفه ملی و دینی خودش این کار را انجام می‌دهد. ما هم طبق وظیفه گاهی روبرویش می‌ایستیم، هر دو طبق وظیفه این کار را انجام می‌دهیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: آقای حجتی بیشتر به فکر بخش خودش است، یعنی بخش کشاورزی. طبیعی است که ایشان مسئول تأمین مواد غذایی است. ماها به غیر از تأمین مواد غذایی و محصولات غذایی باید به فکر قدرت خرید مردم هم باشیم یعنی شما اگر بهترین محصول را تولید کنید و طرف نتواند بخرد چه فایده‌ای دارد؟ باید طرف قدرت خرید داشته باشد. یکی از مسائل مهمی که ما باید مد نظر قرار دهیم قدرت خرید مردم است.

رئیس قوه مجریه گفت: اگر قدرت خرید مردم نباشد جنس‌ها روی دست می‌ماند پس اینها را باید تنظیم کنیم که البته کار آسانی نیست. گاهی وقت‌ها اینها متضاد می‌شوند و روبروی هم قرار می‌گیرند، باید این تعادل را بتوانیم به وجود آوریم که هم مردم قدرت خرید داشته باشند و هم طوری نباشد که بخش زراعی و باغی ما تعطیل شود و بگوید که برای من این محصول روی درخت نمی‌صرفد که بچینم و درون جعبه بگذارم لذا ما باید همه طرف‌ها را مد نظر قرار دهیم.

رئیس جمهور تأکید کرد: من اینجا اعلام می‌کنم که دولت یکی از وظایف خودش را تأمین امنیت برای بخش کشاورزی و کشاورزان عزیز کشور می‌داند، چرا؟ چون آنها تأمین کننده بخش بزرگی از امنیت کشور هستند پس ما موظفیم که امنیت آنها را تأمین کنیم.

رئیس جمهور بیان داشت: یک محصولی را ممکن است خرید تضمینی کنید، یک جایی هم به کشاورز می‌گوییم سم، کود و بذر لازم را به شما می‌دهیم و دانش لازم را در اختیار شما قرار می‌دهیم. ارتباط دانشگاه و تولید در همه جا از جمله صنعت و کشاورزی باشد و دانشگاه ما باید کاملاً بخش کشاورزی ما متصل باشد و آن را متحول کند.

روحانی گفت: چه بگوییم فرزند کمتر زندگی بهتر و چه بگوییم فرزند بیشتر امنیت بیشتر، جمعیت اضافه می‌شود. ما اول انقلاب ۳۶ میلیون نفر بودیم الان ۸۲ میلیون جمعیت داریم. هر سال یک میلیون تا یک میلیون و خرده‌ای به جمعیت ما افزوده می‌شود پس ما نسبت به سال گذشته مواد غذایی بیشتری می‌خواهیم. ما کشوری هستیم که بخش بزرگی از کشورمان کویر و کوه‌ها است و زمین کشاورزی ما محدود است. حتی اگر در زمین هم محدودیت نداشتیم، در آب محدودیت داریم پس باید اینجا چه کار کنیم که مواد غذایی را حتی‌الامکان در داخل تأمین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: الان که شما اعلام می‌کنید چیزی حدود ۹۰ درصد کالری مورد نیاز در داخل تولید می‌شود و ۸۷ درصد پروتئین تأمین می‌شود این موضوع مهم است که ما بتوانیم ۸۰ تا ۹۰ درصد پروتئین را تأمین کنیم ضمن اینکه جمعیت ما دارد اضافه می‌شود اما آب ما معلوم نیست اضافه شود و حتی شاید کم شود که متأسفانه ذخایر آبی زیرزمینی ما وضع خوبی ندارد. ما بعضی چیزها را قبلاً پیش‌خور کرده‌ایم مثل حقوق‌بگیری است که اینقدر وام گرفته که همه را باید برای وام دهد و چیزی برایش نمی‌ماند، ما برای آب این کار را انجام دادیم. مجوزهای نادرست داده‌ایم.

وی تصریح کرد: ببینید چقدر آب زیرزمینی ما افت کرده که می‌تواند خطرناک باشد. یک وقت جایی که من خودم آنجا بودم با ۳۰ متر به آب می‌رسیدیم، الان همان جا ۳۰۰ متر هم به آب نمی‌رسیم، معلوم است برداشت بی‌رویه کردیم، خداوند این طبیعت را جوری قرار داده که باید جای آن چیزی که استفاده می‌کنیم پُر شود تا گردش به خوبی انجام شود؛ ما به طبیعت ظلم کردیم و طبیعت هم الان دارد به ما پاسخ می‌دهد. شما بدانید هرکس به طبیعت ظلم کند طبیعت گذشت نمی‌کند و اگر گذشت کند کوتاه مدت این کار را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه عکس‌العمل طبیعت برای خداوند است، خاطرنشان کرد: ما داریم قهر طبیعت و خداوند را می‌آفرینیم. ممکن است برداشت بی‌رویه کنیم و سد بی‌رویه بزنیم، حق‌آبه تالاب و دریاچه را ندهیم، طبیعت اینها را به ما جواب می‌دهد، اینطور نیست که دست روی دست بگذارد.

رئیس جمهور اظهارداشت: زندگی ما سنت دارد و خداوند برای آن قانون قرار داده است. هرچه درخت و مرتع بیشتر باشد ابر بیشتر می‌بارد، وقتی شما آنجا را خشک می‌کنید ابر از آنجا رد می‌شود، ابر به پایینش نگاه می‌کند و می‌بیند خبری نیست و کویر است، می‌رود جای دیگر می‌بارد. ما باید خودمان شرایط لازم را برای کشور خودمان مهیا کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه زمین کشاورزی، آب کشاورزی محدود است اما توانمندی ایرانیان و فکرشان نامحدود است، گفت: این نامحدود باید بیاید محدود ما را حل کند. ملت و جوانان و اساتید باید بیایند این مشکلات را جبران کنند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه فضای مجازی هم مثل سایر پدیده ها بی اشکال نیست، اما ضرورت زندگی مردم است گفت: این دلال ها که برای کشاورز، مغازه دار و مردم وسیله ‌ای برای نگرانی شده اند و محصولات باغی را می‌خرند و تا جایی که مشتری در تهران خرید می‌کند قیمت چند برابر می‌شود. بیشترین سود را می‌گیرند و کمترین مالیات را می‌دهد از قبل از انقلاب و هفتاد سال قبل می‌گفتند ما باید دست واسطه هارا قطع کنیم باز هم همین شعار داده می‌شود و نمی‌دانم چرا این دست رشد می‌کند. اینها منصف نیستند و می‌خواهند بیشترین سود را ببرنداین واسطه گری با دانش بنیان حل می‌شود.

رئیس جمهور گفت: موضوع رشد گیاهان دارویی هم بسیار مهم است. خوشبختانه در این زمینه حرکت خوبی آغاز شده که نیاز به حمایت بیشتر و گسترش دارد.

روحانی همچنین با اشاره به موضوع تامین لبنیات و گوشت مردم افزود: ما بسیار در خصوص لبنیات و گوشت در دولت بحث کردیم. مردم ما امروز نباید نگران باشند. ما باید طوری تامین کنیم که مردم در آرامش زندگی کنند. من شنیده ام که قاچاق دام بسیار گسترش یافته که باید کنترل شود.

وی افزود: امروز ما باید با توجه به شرایط کشور، الگوی مصرفی گوشت مردم را اصلاح کنیم. یک زمانی گوشت قرمز بسیار مصرف می شد که با حضور گوشت سفید، میزان مصرف آن کاهش یافت. امروز هم زمانی است که باید آبزیان وارد چرخه گوشتی مردم شوند. حال این پرورش ماهی در دریا بسیار مفید است که در حال اجراست. این موضوع مهم می تواند برای ما مانند انواع ماهی، آبزیان و میگو را به ارمغان بیاورد.

رئیس جمهور افزود: امروز باید مقداری از بار گوشت مردم را به گردن دریا بیاندازیم و در این زمینه فعالیت بیشتری انجام دهیم. بنابراین آن چیزی که امروز باید به آن فکر کرد، تامین مواد غذایی مردم است. البته خبر دارم که بخش بزرگی از مواد غذایی مردم قاچاق می شود. ما به طور رسمی با این مشکل مقابله کرده ایم تا سطح قاچاق مواد غذایی را تا سطح زیادی کاهش دهیم.

روحانی گفت: امروز کالاهای اساسی را ما با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌کنیم ولی افرادی هستند که همین کالای اساسی ۴۲۰۰ تومانی را به خارج از مرزها قاچاق می کنند تا به دو برابر قیمت بفروشند. این در اصل رانت خواری، سوء استفاده و خیانت به کشور است. این کالاهای اساسی متعلق به ملت ایران است و نباید توسط دلالان به خارج از کشور منتقل شود.

وی بیان داشت: امروز لازم است که در کنار برنامه ریزی با این موضوع، نیروهای نظامی و انتظامی به صورت مستمر بر این مسئله نظارت کنند و با قاچاق مواد غذایی و به خصوص کالاهای اساسی مقابله کنند.امروز یکی از امنیت هایی که باید به کشاورزان در کشور داده شود، همین موضوع است که باید او مطمئن باشد که دولت تمام تلاش خود را در جهت احقاق حقوق او انجام می دهد.

روحانی همچنین ضمن تاکید بر حقوق کشاورزان گفت: بسیار طبیعی است که وقتی عرضه یک محصول به صورت بسیار زیادی افزایش می یابد، تقاضای آن کاهش خواهد یافت. ما امروز باید عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی را متعادل کنیم. امروز باید جامعه هدف ما در حوزه تولید محصولات کشاورزی تنظیم و مدیریت شود تا کشاورز مطمئن باشد که هیچ سالی ضرر نمی کند. در جهت همین موضوع، توجه به بیمه از اهمیت بالایی برخوردار است. حال که یک سال سرما و آفت ممکن است باعث ایجاد مشکلی برای کشاورزان شود. ما از همین طریق باید بتوانیم به وسیله بیمه، کشاورزانمان را تامین کنیم.

روحانی با تأکید بر اینکه باید شرایط مساعد را برای کشورمان مهیا سازیم، گفت: اگر چه در زمین کشاورزی و آب محدودیت داریم اما توانمندی فکری ایرانیان و علم و طراحی‌های جوانان عزیزمان، نامحدود است که با این توانمندی می‌توانیم آثار دو محدودیت قبلی را کاهش دهیم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اهمیت توسعه جنگل‌ها در کشور، گفت: زراعت چوب از زراعت‌های مهم در کشور است که می‌تواند در برخی مناطق کشور مورد توجه قرار گیرد و درآمد حاصل از زراعت چوب برخی مواقع می‌تواند حتی از درآمد محصولات کشاورزی همچون برنج هم بیشتر باشد.

روحانی خاطرنشان کرد: زراعت چوب برای بخش های صنعت کاغذ ،صنایع تولید لوازم خانگی و برخی صنایع دیگر مهم است، پس باید تلاش کنیم در زراعت چوب بیشتر فعال شویم.

رئیس جمهور در ادامه به بحث کشت دیم محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: می‌توان با توسعه کشت دیم مانند برخی کشورهای اروپایی، همچون اسپانیا به کشت زیتون اقدام کرد و زیتون تولید کنیم که برای سلامت ما بسیار مهم است.

روحانی ضمن برشمردن اهمیت گیاهان دارویی اظهارداشت: در بخش گیاهان دارویی نیز می‌توان با افزایش تولید هم به سلامت جامعه کمک کرد و هم با صادرات آن، درآمدزایی ایجاد نمود.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به افزایش قیمت لبنیات و گوشت در هفته‌های اخیر، گفت: در این زمینه در دولت با حضور وزیران کشاورزی، صنعت، و تجارت بحث‌های زیادی صورت گرفت. مردم نباید از این بابت نگرانی داشته باشند.

روحانی با اشاره به اینکه در بحث دام و طیور با مشکل قاچاق مواجه هستیم، گفت: باید با جدیت با بحث قاچاق دام در کشور مقابله کرده و این مشکل را حل کنیم.

رئیس جمهور در این رابطه تغییر الگوی مصرف مردم از گوشت قرمز به گوشت سفید و استفاده از آبزیان اشاره کرد و افزود: گوشت سفید و محصولات دریایی می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای گوشت قرمز در سبد مصرفی مردم باشد و امروز وقت آن است که با تولید با کیفیت آبزیان از جمله ماهی و میگو، مقداری از بار گوشت مورد نیاز مردم از دریا تأمین شود.

روحانی با بیان اینکه مدیران جهاد کشاورزی و دست‌اندرکاران فکر کنند که باید چه کار کنیم که مردم به وفور مواد غذایی لازم را در اختیار داشته باشند، گفت: در داخل کشور باید امنیت لازم برای تولید محصولات کشاورزی را فراهم کنیم.

رئیس جمهور قاچاق کالاهای اساسی که با ارز 4200 تومانی تأمین می‌شود را رانت‌خواری، سوء استفاده و خیانت به کشور دانست و گفت: متأسفانه دلالان با سوء استفاده از شرایط، این کالاها را به آن سوی مرزها قاچاق می‌کنند که باید با آن مقابله شود و نهادهای مسوول، با دقت موضوع را پیگیری کنند.

روحانی متعادل کردن بازار و تنظیم و برنامه‌ریزی تولید محصولات را موضوعی بسیار مهم توصیف کرد و گفت: باید با بیمه، کشاورزی و تولید محصولات غذایی مورد نیاز خود را تضمین کنیم و کشاورز باید احساس کند، بیمه امنیت او را حفظ می‌کند.

رئیس جمهور شعار «امنیت ما با کشاورزی و امنیت کشاورزی با ما» را سر لوحه اقدامات و تلاش‌ها در این حوزه دانست و گفت: برای خوداتکایی کشور در تولید محصولات کشاورزی این شعار محوری ما است.

روحانی از دست‌اندرکاران و مسئولان بخاطر خودکفایی در تولید گندم سپاسگزاری کرد و گفت:‌ با تلاش‌های انجام شده، بحمدالله چند سالی است که در تولید گندم خودکفا هستیم و در حالی که در مقطعی ایران حتی دومین کشور واردکننده گندم بود، امروز روی پای خود ایستاده و گندم مورد نیازمان را خودمان تولید می‌کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در گذشته نیز در یکسال به خودکفایی در گندم دست یافتیم اما این خودکفایی ادامه نیافت، گفت: ادامه این خودکفایی در سال‌های آینده بسیار مهم است که باید برای آن تلاش و برنامه‌ریزی داشته باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه کارهای بسیار بزرگی درزمینه افزایش تولید محصولات کشاورزی در کشور طی سال های گذشته انجام گفته است ، اظهارداشت: تولید محصولات کشاورزی از 97 میلیون تن در سال 92 به 122 میلیون تن افزایش یافته یعنی ما با25 میلیون تن افزایش تولید در محصولات کشاورزی مواجه بوده ایم که سالانه حدود 5 میلیون تن می باشد و این کار بسیار مهمی است .

روحانی با بیان اینکه اگر تلاش و سرمایه گذاری در این زمینه بیشتر شود می توان این رقم را به 10 میلیون تن در سال افزایش داد، گفت: در استان های خوزستان و ایلام در این چند سال نزدیک به 300 هزار هکتار و در سیستان و بلوچستان 46 هزار هکتار زمین با کانال کشی و زهکشی برای کشت با آبیاری نوین آماده شده و آیا این کار مهمی نیست ؟ مردم باید از این اقدامات مطلع شوند و رسانه ها و صدا و سیما باید این اقدامات را به اطلاع مردم برسانند.

رئیس جمهور همچنین دانش بنیان کردن بخش کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز استفاده از اینترنت و فضای مجازی در همه حوزه ها و از جمله بخش کشاورزی تحول ایجاد کرده و موجب رونق کارها شده است هرچند که عده ای به حق یا ناحق درمورد فضای مجازی ناراحت هستند اما امروزه همه کارها با تلفن همراه و استفاده از فضای مجازی و اینترنت انجام می شود.

روحانی با بیان اینکه باید از همه افکار و ایده های خوب و کاربردی استفاده کنیم، به سفر خود به کشور هندوستان و اظهارات نخست وزیر این کشور درخصوص جلوگیری از تبخیر آب به کمک پوشاندن سطح نهرها اشاره کرد و گفت: می توان با استفاده از فناوری و دانش بنیان شدن کشاورزی از انرژی های نوین استفاده کرد و بهره گیری از منابع را افزایش داد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت حذف واسطه ها از چرخه تولید، توزیع و مصرف محصولات کشاورزی گفت: سالهاست که بحث قطع دست واسطه ها از این چرخه مطرح می شود و متاسفانه همچنان عده ای دلال که موجب نگرانی مردم ، کشاورزان و تولید کنندگان هستند، سود اصلی را از تولید محصولات نصیب خود می کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: حرکت ها و اقدامات دانش بنیان و علمی می تواند رابطه بین کشاورز، تولید کننده و مصرف کننده را بهبود بخشیده و نقش واسطه ها و دلالان را کاهش دهد.

رئیس جمهور در ادامه ، حفاظت از آب، خاک ، جنگل ها و مراتع را از وظایف بسیار مهم دولت و مردم عنوان کرد و افزود: با از بین رفتن مراتع ، خاک هم از بین می رود و نباید اجازه دهیم که با کشت نادرست و استفاده از سموم و کودهای غیر استاندارد و اضافه و حتی آب اضافه ، خاک از بین برود.

روحانی با بیان اینکه اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در زمینه بهره وری آب مورد حمایت دولت است ،گفت: باید برای کاهش مصرف آب تلاش کنیم و در زمینه آب کشاورزی نیز با استفاده از سیستم ها آبیاری قطره ای و کشت گلخانه ای، هم کیفیت تولید محصولات و هم میزان تولید را افزایش دهیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه سلامت مردم یک اصل مهم برای ما است ، گفت: محصولات کشاورزی را باید سالم و با کیفیت تولید و در اختیار مردم قرار دهید و در مسیر تولید محصولات کشاورزی حفاظت از آب و خاک ضرورت دارد .

روحانی با اشاره به اهمیت مقدار و کیفیت نوع سموم مصرفی در کشاورزی، گفت: بنا بر اعلام وزیر جهاد کشاورزی بعد از برجام این امکان برای کشور فراهم شد که سموم کشاورزی استاندارد و با کیفیت تهیه شود که این موضوع به سلامت محصولات تولیدی بسیار کمک کرده است ، هرچند که وقتی اسم برجام را می آوریم، برخی ناراحت می شوند.

رئیس جمهور با بیان اینکه اقدامات خوب انجام شده از سوی کشاورزان و تولید کنندگان محصولات کشاورزی در کشور باید اطلاع رسانی شود، گفت: افزایش 25 میلیون تنی محصولات کشاورزی طی 5 سال گذشته ،آماده سازی 300 هزار هکتار زمین در استانهای خوزستان ، ایلام و سیستان و بلوچستان، افزایش دوبرابری کشت گلخانه ای از 8 به 15 هزار هکتار ، افزایش تولید آبزیان و افزایش تولید چغندر که به خود کفایی در تولید شکر در سال های آینده منجر خواهد شد، اقدامات مهمی است که انجام شده است.

روحانی با بیان اینکه امروز هیچ روستای بالای 10 خانوار در کشور نداریم که برق نداشته باشد، گفت: هزاران کیلومتر جاده روستایی در طول 5 سال گذشته ترمیم و ایجاد شده است ، همه روستاهای کشور به اینترنت دسترسی دارند، عملیات گازکشی در این مدت معادل کل گازکشی در تاریخ کشور بوده است ، اجرای طرح تحول سلامت برای تامین بهداشت و سلامت مردم از جمله اقدامات بزرگی است که از سوی دولت یازدهم و دوازدهم انجام شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز در مقایسه با سال 92 ، گندم به قیمت 4 برابری از گندم کاران خریداری می شود، گفت: هرچه به کشاورز، باغدار، دامدار، گندم کار و تولید کننده محصولات کشاوری کمک کنیم، وظیفه ماست زیرا آنها معیشت ، غذا و امنیت مردم را تامین می کنند و ما هم باید از آنها حمایت کنیم .

پربیننده ترین خبرها