ظریف به دهلی‌نو رفت

ظریف به دهلی‌نو رفت
دوشنبه 17 دی 1397 - 16:37

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رأس هیأتی سیاسی و اقتصادی به منظور رایزنی با مقامات هندی راهی دهلی‌نو شد.

العالم - ایران / سیاسی

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور انجام سفری سه روزه و رایزنی با مقامات هندی، دقایقی پیش راهی دهلی‌نو شد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه دیروز (یکشنبه) از سفر امروز ظریف در صدر یک هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی خبر داد و افزود: مدیران ارشد ده‌ها شرکت کارآفرین دولتی و خصوصی وزیر امور خارجه را در این سفر سه روزه همراهی خواهند کرد.

قاسمی دیدار با مقامات هندی، شرکت در همایش تجاری مشترک تجار دو کشور، حضور و سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی سالانه گفت‌وگوی «رایسینا» را از جمله برنامه‌های وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این سفر برشمرد.

محمدجواد ظریف 13 دی ماه 1397 از سفرش به هند خبر داد و گفت که هفته دیگر به همراه هیأت بزرگ اقتصادی، سفری به هند خواهم داشت که نشانگر آن است که بخش خصوصی ما کماکان در حوزه روابط خارجی بسیار فعال است.

هندوستان جزو هشت کشوری است که مشمول معافیت از تحریم‌های نفتی واشنگتن علیه ایران شده است. هند یکی از شرکای مهم اقتصادی ایران شده و بعد از چین دومین مشتری نفتی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

اخیرا نیز وزارت دارایی هند بهایی که بایستی به روپیه بابت واردات نفت به شرکت ملی نفت ایران پرداخت شود را از «مالیات» معاف کرد. در این زمینه رویترز گزارش داد که این معافیت از ۲۸ دسامبر اجرایی شده و به پالایشگاه‌های نفت هند اجازه می‌دهد مسائل پیرامون ۱.۵ میلیارد دلار پولی که قرار است به شرکت ملی نفت ایران پرداخت شود را، حل و فصل کنند.

رویترز همچنین افزود: براساس این حکم، ایران می‌تواند از پول مربوط به فروش نفت به هند برای جبران هزینه‌های خود اعم از واردات کالا از هند، تأمین هزینه‌های مقرهای دیپلماتیکش در این کشور، سرمایه‌گذاری مستقیم در پروژه‌های هند و تأمین مالی دانشجویان ایرانی در هند استفاده کند.

بندر چابهار از جمله موارد همکاری ایران و هند است. در همین خصوص موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه بین ایران، هند و افغانستان با هدف تسریع، تسهیل و ارتقای ترانزیت چابهار و اتصال هند و افغانستان به کشورهای آسیای میانه از طریق بندر چابهار، دوشنبه سوم دی ۱۳۹۷ به امضا رسید.

«سید مجتبی موسویان» مدیرکل آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت نیز اعلام کرد که علاوه بر یوکوبانک یک بانک خصوصی ایران قرار است اولین شعبه خود را در هند ایجاد کند و از این طریق می‌توان صادرات محصولات به هند را توسعه داد.

«رام نات کوویند» رئیس جمهور هند 16 آذر ماه 1397 در جریان مراسم رسمی تسلیم استوارنامه «علی چگنی» سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو ضمن ابراز خرسندی از روابط دوستانه و تاریخی هند و جمهوری اسلامی ایران و تاکید بر لزوم گسترش این روابط به بیش از 13 میلیارد دلار فعلی، سفر حسن روحانی به دهلی نو را فصل جدیدی در روابط دو کشور خواند و خاطرنشان کرد: رویکرد ما در قبال ایران بر حفظ و توسعه روابط استوار بوده و می‌بایست از فرصت‌ها برای این منظور استفاده کامل کنیم.

وی همچنین همکاری در حوزه حمل و نقل به ویژه مشارکت هند در توسعه بندر چابهار را نیز به عنوان نشانه‌ای از همکاری‌های خوب دو کشور قلمداد کرده و واگذاری مدیریت این بندر به شرکت هندی در پایان ماه جاری را خبری خوب ارزیابی کرد.(جزییات بیشتر)

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف ششم خرداد ماه 1397 و بعد از خروج آمریکا از برجام، در صدر یک هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی به دهلی‌نو رفت.

این سفر آنگونه که همان زمان بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران عنوان کرده بود، به منظور بررسی آخرین وضعیت روابط دوجانبه و گسترش و تعمیق روابط دو کشور و نیز گفت‌وگو و تبادل نظر با مقامات هندی در خصوص جدیدترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در زمان ورودش به دهلی‌نو در جمع خبرنگاران اعلام کرد که این یک سفر کاری به هند و در ادامه مشورت‌هایی است که با شرکای سیاسی و اقتصادیمان داریم و هند هم یک شریک مهم سیاسی و اقتصادی ایران در منطقه است.

در این سفر خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و نحوه تأمین منافع اقتصادی دو کشور و فراهم سازی زمینه گسترش همکاری‌های دو کشور به عنوان دو شریک مهم مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

وزیر خارجه ایران پس از دیدارش با همتای هندی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که بحث‌های خوبی در حوزه نفت و ادامه همکاری‌های نفتی در حوزه همکاری‌های اکتشاف نفت و همکاری در پروژه‌های نفتی ، همکاری برای تعاملات بازرگانی مستقیم و تعاملات پولی بین دو کشور و همچنین استفاده از ارزهای ملی انجام شد و همینطور درباره راه آهن و همکاری‌ها در زمینه خطوط راه آهن، بندر چابهار، کریدور شمال - جنوب برای همکاری‌های گسترده‌تر ترانزیتی بین ایران و هند گفت‌وگو شد.

در این سفر وزرای خارجه دو کشور توافق کردند که کمیته‌های مشترکی برای همکاری‌های بانکی، نفتی، بازرگانی و تعرفه ترجیحی تشکیل و در خصوص موضوعات جدید بعد از خروج آمریکا از برجام و نحوه ادامه و تقویت همکاری‌ها بحث شود.

سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند نیز آذر ماه 1396 و همچنین 29 فروردین 1395 به تهران سفر کرده بود.

محمدجواد ظریف مرداد 1394 نیز در ادامه سفر منطقه‌ایش پس از حصول برجام نیز به دهلی‌نو سفر کرده بود.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز بهمن 1396 سفری به هند داشت.

هیأت وزیران در جلسه ۵ دی ماه ۱۳۹۷ به پیشنهاد وزارت امور خارجه، آن وزارتخانه را به عنوان دستگاه مسئول کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشور هند تعیین کرد.

هجدهمین دور کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و هند دی ماه 1394 در دهلی نو و به ریاست وزیر اقتصاد و دارایی ایران و وزیر خارجه هند برگزار شد. این در حالی بود که هفدهمین جلسه کمیسیون مشترک دو کشور نیز 14 اردیبهشت 1392 (4 می 2013) در تهران برگزار و علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه وقت و «سلمان خورشید» وزیر امور خارجه هند، مشترکاً ریاست این جلسه را بر عهده داشتند.

فارس

پربیننده ترین خبرها