پناهی آذر در گفت و گو با العالم:

نگار قدس کنی به دستور دولت آمریکا در استرالیا بازداشت شده است/ دولت استرالیا صدمات روحی فراوانی به وی وارد کرد / اتهامات متوجه وی کاملا بی پایه و اساس است

نگار قدس کنی به دستور دولت آمریکا در استرالیا بازداشت شده است/ دولت استرالیا صدمات روحی فراوانی به وی وارد کرد / اتهامات متوجه وی کاملا بی پایه و اساس است
سه شنبه 18 دی 1397 - 19:56

معاون ایرانیان و امور مجلس وزارت خارجه با اشاره به آخرین وضعیت نگار قدسی کنی در زندان های استرالیا گفت: امیدواریم دولت استرالیا با توجه به وضعیت وی و همچنین اتهاماتی واهی دولت آمریکا، حکم به عدم استرداد و آزادی ایشان بدهد.

العالم - ایران / سیاسی

نگار قدسی کنی، شهروند ایرانی مقیم استرالیا به اتهام نقض قوانین تجاری ایالات متحده، از 23 تیر 96 از سوی مقامات قضایی استرالیا بازداشت شده است.

مقامهای استرالیایی تقاضاهای مکرر جمهوری اسلامی ایران برای بهبود شرایط نگهداری او را نادیده گرفته اند و پس از گذشت یکسال و نیم از بازداشت وی، استرالیا هیچ حکمی در مورد وی صادر نکرده است.

به همین دلیل با حسین پناهی آذر معاون ایرانیان و امور مجلس وزارت امور خارجه به گفتگو نشستیم تا در مورد آخرین ابعاد پرونده خانم کنی مطلع شویم.

العالم: ابتدا پیرامون پرونده خانم نگار قدسی کنی که در زندان های استرالیا در بازداشت به سر می برد، توضیحاتی بفرمایید.

خانم نگار قدس کنی در 96.4.23 در استرالیا به اتهام خرید و واردات کالاهای تحریمی به ایران، بازداشت شد. این اتهامی است که متاسفانه دولت آمریکا در مورد ایرانیان سراسر دنیا مطرح می کند تا درخواست استرداد آن ها را بدهد. پس از بازداشت خانم قدس کنی و با پیگیری های صورت گرفته مشخص شد که این بازداشت به درخواست آمریکا انجام شده و از استرالیا خواسته شده بود که وی را به آمریکا استرداد کنند. از آن تاریخ وی در بازداشت است و وکیل خصوصی وی در حال پیگیری این پرونده است و هنوز دولت استرالیا پیرامون استرداد یا عدم استرداد وی به آمریکا به نتیجه ای نرسیده و حکمی صادر نشده است.

در این مدت تلاش زیادی از سوی وکیل خانم قدس کنی و همچنین سفارت ایران در استرالیا شد تا خانم قدس کنی با تودیع وثیقه از زندان آزاد شوند که متاسفانه دولت استرالیا قبول نکرد.

العالم: در صورتی که خانم کنی به آمریکا مسترد شوند، چه آینده ای در انتظار وی خواهد بود؟

درصورتی که خانم قدس کنی به آمریکا استرداد شود، به دلیل عدم ارتباط سیاسی ایران با آمریکا امکان حمایت کنسولی و سیاسی از ایشان سلب خواهد شد و از حق حمایت جمهوری اسلامی محروم خواهد شد.

برخورد و عملکرد آمریکا با اتباع ایران اصلا مناسب نیست و امکان ورود خانواده خانم کنی به آمریکا وجود ندارد و فرزند نوزادش نمیتواند مادرش را ملاقات کند و حق و حقوق وی با این استرداد عملا ضایع خواهد شد. این مسائل را به مسئولان استرالیایی صریحا اعلام کرده ایم و امیدواریم مورد قبل واقع شود. استرداد خانم قدس کنی از استرالیا به آمریکا قطعا باعث سلب حقوق مسلم بین المللی در رابطه با حمایت از حقوق بشر افراد خواهد بود.

العالم : در پرونده خانم کنی آیا مشخصا اعلام شده که وی قصد داشته چه کالاهایی به کشور وارد کند؟

آنچه که در پرونده آمده صرفا مسائل کلی است که ادعا شده خانم قدس کنی قصد خرید و ارسال کالای ممنوعه از آمریکا به ایران را داشته است. اکنون دستگاه قضایی و دولت استرالیاست که باید در مورد استرداد خانم قدس کنی بر اساس معاهده استردادی که با کشور آمریکا دارد تصمیم گیری کند.

العالم : جهموری اسلامی چه تلاش هایی جهت آزادی خانم قدسی کنی تاکنون انجام داده است؟

از ابتدای دستگیری خانم کنی در استرالیا، تلاش های ما آغاز شد و علاوه بر اقدامات حقوقی وکیل شخصی ایشان، سفیر ایران در استرالیا مراتب اعتراض خود را به وزارت خارجه استرالیا اعلام کرد. همچنین در دیدار ظریف با همتای استرالیایی خود این موضوع بارها پیگیری شد و طرف استرالیایی قول بررسی عادلانه این پرونده را داد. جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را در پرونده خانم قدس کنی به کار گرفته تا حقوق حقه ایشان اعمال شود.

العالم : همکاری دولت استرالیا در این پرونده در چه سطحی بوده؟ آیا تمایلی به همکاری وجود دارد؟

یک موضوع در مورد آزادی خانم کنی در زمان بارداری ایشان بود که ما تلاش بسیاری کردیم تا در آن زمان خانم کنی شامل آزادی مشروط شوند که متاسفانه دستگاه قضایی استرالیا این اجازه را نداد و همین مورد باعث صدمات روحی به خانم قدسی کنی شد. پس از آن نیز در مورد دیدار فرزندش که دو بار در هفته بود، متاسفانه به یک بار در هفته کاهش یافت و دائما نیز اعلام می کنند که طبق مقررات زندان عمل می شود.

دولت استرالیا که خود را پیشرو در مسائل حقوق بشری می داند و حتی به سایر دولت ها پیرامون این مسائل اعتراض می کند، اکنون در پرونده خانم قدس کنی اعتراضات فراوانی به عملکرد دولت و دستگاه قضایی وارد است. انتظار می رفت با خانم کنی به عنوان یک زن و مادر رفتار بسیار بهتر و محترمانه تری صورت گیرد. همین رفتارهای نامناسب با ایشان باعث بروز مشکلات روحی و عاطفی برای ایشان شده است. البته دولت استرالیا جهت اعطای ویزا به مادر همسر خانم کنی همکاری کرد؛ چرا که مسئولیت نوزاد ایشان با همسرشان بود.

اما در کل برخوردها با خانم کنی را به هیچ عنوان نمی پذیریم و معتقدیم دولت استرالیا می بایست رفتار به مراتب بهتری با خانم کنی اعمال میکرد. این برخوردهای به دور از انسانیت دولت استرالیا در حافظه سیاسی و تاریخچه روابط دوکشور باقی خواهد ماند.

العالم : پس از گذشت یک سال و نیم از بازداشت خانم قدس کنی و عدم صدور حکم، به نظر شما چه زمانی این حکم صادر می شود؟

این پرونده به درخواست آمریکا باز شده و اکنون دستگاه قضایی استرالیا تنها در مورد استرداد خانم کنی به آمریکا حکم خواهد داد و ورودی به ماهیت پرونده ندارد. امیدواریم دولت استرالیا با توجه به وضعیت خانم کنی و همچنین اتهاماتی که از نظر ما کاملا بی پایه و اساس است، حکم به عدم استرداد و آزادی ایشان بدهد.

پربیننده ترین خبرها