یک خبر چند خط تحلیل؛

آیا کردهای سوریه مجددا تخم مرغ ها را در سبد ترامپ می گذارند؟

آیا کردهای سوریه مجددا تخم مرغ ها را در سبد ترامپ می گذارند؟
سه شنبه 18 دی 1397 - 20:22

العالم _ سوریه

خبر:

  • در حالی خبرها از عدم پذیرش جان بولتون از سوی اردوغان حکایت دارد که اردوغان به سختی با انتظار آمریکا از ترکیه مبنی بر عدم برخورد با کردهای سوریه مخالفت می کند.


تحلیل:

  • جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا که دیشب از اسرائیل به ترکیه سفر کرده است با موجی از مخالفت های مقامات ترک در خصوص مواضعش درباره مساله اکراد در شرق سوریه مواجه شده است ترک ها می گویند مواضع بولتون در خصوص عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه را نمی توانند بپذیرند و به صراحت اعلام کرده اند در این خصوص از هیچ کس اجازه نمی گیرند. این در حالی است که ترامپ مدعی بود ترکیه را به نمایندگی و نیابت نظامی خود و سعودی را به نمایندگی و نیابت اقتصادی آمریکا در شرایط پس از خروج از سوریه مطلوب می داند.

  • در حالی که سخنگوی اردوغان امروز اعلام کرد خروج آمریکا از شمال سوریه خلاهایی را ایجاد خواهد کرد و نباید به گروه های تروریستی (اکراد) اجازه داده شود تا این خلاها را پر کنند، رییس پ.ی.د "شاهور حسن" اعلام کرد حزب اتحادیه دموکراتیک سوریه آماده نبرد با ترکیه است. همه این مواضع به انضمام عدم پذیرش امروز بولتن از سوی اردوغان یعنی انکه هم ترکها درخصوص حمله به کردها درشمال سوریه مصمم اند وهم کردها مجددا به وعده های حمایت آمیز آمریکا دلگرم شده اند، مقوله ای که از آن بویی جز جنگ به مشام نمی رسد.
  • در شرایط جدید و در سایه تحولات اخیر به نظر می رسد چنانچه عزم آمریکا بر خروج از سوریه جزم باشد! و چنانچه دلیل تاخیر در عملیات ترکیه در شمال سوریه چنانکه امروز کالن تاکید کرد تخلیه پایگاه های نظامی امریکا باشد آنگاه تنها راه نجات فراروی کردها آن خواهد بود که دست به دامان دولت سوریه و متحدان اسد بشوند و پس از تجربه مکرر و البته ناموفق اعتماد به آمریکا این بار تخم مرغ های خود را در سبد ترامپ قرار ندهند.

پربیننده ترین خبرها