پیشنهاد چندباره مسکو به واشنگتن برای مذاکره درباره پیمان INF

پیشنهاد چندباره مسکو به واشنگتن برای مذاکره درباره پیمان INF
چهارشنبه 19 دی 1397 - 14:45

معاون وزیر خارجه روسیه یک بار دیگر تأکید در صورتی که آمریکا مایل به گفت‌وگو با روسیه باشد، مسکو آمادگی دارد تا درباره پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای با واشنگتن وارد مذاکره شود.

العالم - اروپا

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، مسکو آمادگی دارد با آمریکا درباره پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای (INF) وارد مذاکره شود.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، این نخستین باری نیست که روسیه پیشنهاد گفت‌وگو با آمریکا درباره پیمان INF را مطرح کرده، اما هر بار اعلام شده که واشنگتن این پیشنهاد را بی‌جواب گذاشته است.

این بار نیز معاون وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت، روسیه آمادگی برگزاری گفت‌وگوهای دوجانبه با آمریکا درباره این پیمان در سطح دیپلماتیک و نظامی را دارد.

ریابکوف تأکید کرد: «ما عمیقا نگران وضعیت این پیمان هستیم. احتمال بسیاری وجود دارد که آمریکا در آینده‌ای نزدیک از پیمان INF با روسیه خارج شود».

وی افزود: «همانند گذشته، ما آماده گفت‌وگو هستیم، البته در صورتی که آمریکا نیز آماده انجام این کار باشد. ما آمادگی داریم تا این گفت‌وگوها را در سطح وزارتخانه‌های خارجه و دفاع و همچنین شوراهای امنیت ملی کشورها برگزار کنیم».

این دیپلمات روس همچنین اشاره کرد که این مذاکرات ممکن است در قالب یک کمیسیون مشترک یا در هر چارچوب دیگری که آمریکا مایل باشد برگزار شود.

معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه تأکید کرد: «چنانچه توافق برای برگزاری این گفت‌وگوها همین فردا حاصل شود، ما باز هم آمادگی انجام آن را خواهیم داشت اما این گفت‌وگوها باید بر مبنای برابری انجام گیرد. برگزاری گفت‌وگوها می‌تواند نگرانی‌های موجود در این زمینه را برطرف سازد».

پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای (INF) در تاریخ 8 دسامبر سال 1987 میلادی میان شوروی سابق و آمریکا برگزار شد و در تاریخ اول ژوئن سال بعد از آن (1988) رسما اجرایی شد. این پیمان شامل منع استقرار و تولید موشک‌های کوتاه برد بین 500 تا هزار کیلومتر تا موشک‌های میان‌برد از هزار تا 5 هزار و 500 کیلومتر می‌شود.

آمریکا نخستین بار در ماه جولای سال 2014 میلادی روسیه را به نقض این پیمان متهم کرد. از آن زمان به بعد واشنگتن ادعاهای خود را در این رابطه چندین مرتبه دیگر تکرار کرده. روسیه تمام این اتهامات را رد کرده و در مقابل نگرانی هایی را درباره اجرای این پیمان از جانب طرف آمریکایی مطرح کرده است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نیز در تاریخ 20 اکتبر سال 2018 میلادی اعلام کرد که واشنگتن را از این پیمان خارج می‌کند و یک بار دیگر روسیه را به نقض مفاد این توافق متهم کرد. مسکو تأکید کرده که همواره به مفاد این پیمان متعهد بوده و این تصمیم آمریکا را اقدامی بسیار خطرناک توصیف کرده است.

کمتر از یک ماه و نیم بعد از اعلام این تصمیم کاخ سفید، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا بعد از نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد که کشورش پایبندی به تعهدات خود ذیل این پیمان را متوقف خواهد کرد مگر اینکه روسیه ظرف مدت 60 روز پایبندی کامل و قابل تأیید خود را نشان دهد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه یک روز پس از مطرح شدن این ادعا تأکید کرد که آمریکا هیچ شواهدی که اثبات کند روسیه این پیمان را نقض کرده، ارائه نکرده است. وی صراحتا اعلام کرد که مسکو مخالف از بین رفتن این پیمان است اما در صورتی که آمریکا فرایند خروج از این پیمان را طی کند، روسیه نیز مجبور خواهد شد به طور متقابل این اقدام را پاسخ دهد.

«رجب طیب اردوغان» حدود دو هفته پیش از برنامه خود برای سفر به روسیه طی چند روز آینده و دیدار با همتای روس خود خبر داده بود. با این وجود کرملین در آن زمان اعلام کرد که روسیه فعلا برنامه‌ای برای انجام این دیدار ندارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها