تحلیلگر برجسته مصری:

آنچه "اسرائیل" فکرش را هم نمی کرد

آنچه
چهارشنبه 1 آذر 1391 - 15:41

العالم - "فهمي هويدي" نويسنده و تحليلگر سرشناس مصري در مقاله اي در روزنامه "الشروق"، نوشت: درخواست زود هنگام اسرائيل از همپيمانان و واسطه ها براي برقراي آتش بس، بيانگر حقايقي است كه نمي توان آنها را ناديده گرفت و بايد گفت که اسرائيل در برابر مقاومت غزه به شدت غافلگير شده است.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، فهمي هويدي نوشت: كسي انتظار نداشت اسرائیل که حملات به غزه را با آن شدت آغاز کرد، سراسیمه و با این سرعت، از مقامات مصر، فرانسه و حتي دولت تركيه بخواهد براي برقراري آتش بس تلاش كنند.

البته مسئله به اينجا ختم نشد و كار به جايي رسيد كه باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا نيز وارد ميدان شد و محمد مرسي رئيس جمهور مصر را به تلاش براي راضي كردن حماس به قبول آتش بس، تشويق كرد.

درخواست آتش بس صهيونيست ها، حماس را غافلگير كرد؛ زيرا آنها هنوز فراموش نكرده اند كه در جنگ سال 2008 همه اين واسطه ها به حماس، جهاد اسلامي و مقاومت فلسطين پشت كردند و صهيونيست ها با خيال آسوده يك هفته كامل غزه را زير آتش گرفتند و در آسمان آن عربده كشيدند، بدون اين كه هيچ يك از اين طرف های میانجی - از جمله مصر- در صدد وساطت برای پایان دادن به حملات صهیونیست ها باشند.

در سال 2008 به نظر می رسید که میانجی ها به انتظار فروپاشي مقاومت غزه نشسته بودند و مي خواستند زماني به رهبران مقاومت پیشنهاد آتش بس دهند كه کاملا ناتوان شده و در هم شكسته و تسليم باشد.

اما وقتي اين انتظار برآورده نشد، به گفته يكي از مقامات ارشد حماس، "عمر سليمان" رئيس وقت دستگاه اطلاعات مصر، كه در آن زمان مسئول پرونده فلسطين بود، در پايان هفته نخست حملات اسرائيل به غزه، با اين تصور كه حمله صهيونيست ها، مقاومت را به شدت تضعيف كرده است، در تماس تلفني با رهبران حماس، پيشنهادي شرم آور مطرح كرد.

پيشنهاد عمر سليمان اين بود كه آتش بس برقرار شود و نيروهاي اسرائيلي در مكان هاي استقرار خود در نوار غزه باقي بمانند؛ اما حماس اين پيشنهاد را نپذيرفت و جنگ ادامه يافت تا اين كه صهيونيست به اين حقيقت پي بردند كه شايد بتوانند نواره غزه را ويران كنند اما هرگز نمي توانند اراده مقاومت را در هم شکست.

این بار هم درخواست شتابزده رزیم صهیونیستی برای آتش بس به  "غافلگیری"هایی چون سرنگوني هواپيماي جاسوسي بدون سرنشين، سقوط هواپيماي اف 16 ارتش رژیم صهیونیستی و مهم تر از این دو، هدف قرار گرفتن تل آويو و قدس اشغالی، ارتباط مستقیم دارد.

حملات موشكي به تل آويو و قدس اشغالی آنچنان ضربه ای به صهیونیست ها وارد كرد كه ارتش این رژیم به ناچار مجبور به بازنگری در محاسبات خود شد؛ ناتوانی سامانه سپر موشکی "گنبد آهنين" در بازدارندگی در مقابل موشک های فلسطینی مقاومت نیز برای صهیونیست ها غافلگیر کننده بود.

در 4 روز اول مقاومت غزه توانست بیش از هزار موشک به سرزمين هاي اشغالي شلیک کند و گنبد به اصطلاح آهنین، در رهگیری موشک های نه چندان پیشرفته مقاومت فلسطین ناتوان بود. بُعد دیگر این ناتوانی در حالی مطرح می شود که صهیونیست ها اساسا هدف از طراحی این سامانه موشکی را  مقابله با موشك هاي ايران معرفی می کردند.

البته ناکامی صهیونیست ها تنها محدود به گنبد آهنین نشد و ارتش این رژیم هم نتوانست سكوهاي شليك موشك فلسطيني ها را هدف قرار دهد.

در پایان باید گفت که پاسخ مقاومت فلسطین در برابر حملات صهیونیست ها چنان تاثیر گذار بود که برای مشاهده ابعاد و بازتاب های آن باید به انتظار نشست.

پربیننده ترین خبرها