حقوق بشر عربستان باز هم زیر سوال رفت

حقوق بشر عربستان باز هم زیر سوال رفت
پنج‌شنبه 20 دی 1397 - 00:02

کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد که دختر عربستانی که از کشورش به تایلند فرار کرد، یک پناهنده است.

العالم-عربستان

وزارت کشور استرالیا در بیانیه ای اعلام کرد کمیساریای عالی امور آوارگان سازمان ملل «رهف محمد القنون» را به استرالیا تحویل داد تا امکان اعطای پناهندگی به وی را بررسی کند.

موضوع رهف القنون بار دیگر بر موضوع حقوق بشر در عربستان سایه افکنده است، به ویژه اینکه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تلاش می کند تا وجهه عربستان را تغییر دهد و مثلاً با اعطای حق رانندگی به زنان به مانند کشوری که دنبال اصلاحات است، ظاهر شود، اما این مساله، تنها خواسته‌ای کم در زمینه حقوق سیاسی، دینی و اجتماعی است که جامعه این کشور به علت سیاست های ظالمانه و سلطه جویانه مقامات سعودی در دهه های گذشته از آن رنج می برد.

اما موضوع رهف دختر عربستانی که به تایلند فرار کرد، نمونه ای از درد و رنج دراین کشور به شمار می رود.

در تازه ترین تحولات دراین زمینه، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل طبق اعلام مسئولان استرالیایی از رهف به عنوان یک پناهنده نام برد.

«اسكاراشيت هاكبارن» رئیس پلیس مهاجرت در تایلند، گفت: برادر و پدر رهف خواهان دیدار با وی شده اند، و کمیساریای عالی امور آوارگان سازمان ملل از وی سوال کرده که آیا می خواهد با آن ها دیدار کند یا خیر، اما رهف حاضر به دیدار با آن ها نشده است.

وی افزود: رهف اکنون این حق را دارد که تحت حاکمیت تایلند، آزاد باشد، و هیچ کسی حق ندارد که وی را برای رفتن به جایی مجبور کند.

وزارت کشور استرالیا در بیانیه ای اعلام کرد کمیساریای عالی امور آوارگان موضوع رهف محمد القنون را به استرالیا موکول کرد تا امکان قبول پناهندگی وی را بررسی کند. مقامات استرالیایی به طور واضح اعلام کرده اند که درخواست پناهندگی رهف را خواهند پذیرفت.

القنون گفت که مقامات سعودی و کویتی به محض رسیدن وی به خاک تایلند، گذرنامه اش را مصادره کرده اند. این درحالیست که ناظران گفته اند که جنایت ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول، از نقش مخفی سفارت خانه ها و کنسولگری های عربستان در جهان در تعقیب فعالان و معارضان و زنان و دخترانی که از کشورهایشان گریخته‌اند، پرده بر می‌دارد.

پربیننده ترین خبرها