اسناد آزمایش‌ بمب‌های اتمی بریتانیا در استرالیا از آرشیو ملی لندن خارج شده است

اسناد آزمایش‌ بمب‌های اتمی بریتانیا در استرالیا از آرشیو ملی لندن خارج شده است
شنبه 22 دی 1397 - 14:35

پس از گذشت بیش از ۶۵ سال از آغاز آزمایش‌های مخفیانه تسلیحات هسته‌ای بریتانیا در نواحی دورافتاده استرالیا، تعدادی از پرونده‌های مربوط به این برنامه بدون هیچ توضیحی از آرشیو ملی بریتانیا خارج شده است.

العالم - اروپا

به نوشته وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، این اقدام از پیش اعلام نشده برای بسیاری از محققین و مورخینی که نیازمند این پرونده‌ها هستند و همچنان برای افشای برخی دیگر از پرونده‌ها که طبقه‌بندی‌شده باقی مانده‌اند تلاش می‌کنند، تعجب‌برانگیز بود.

بریتانیا ۱۲ بمب هسته‌ای را در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی در استرالیا آزمایش کرده بود که اغلب در نقاط دورافتاده و کم‌جمعیت جنوب این کشور آزمایش شده بودند. بومیانی که در آن حوالی زندگی می‌کردند از تاثیراتی که «غبار سیاه» بر آن‌ها گذاشته بود شکایت داشتند. این غبار باعث سوزش چشم، خارش پوست و در برخی موجب اسهال شده بود.

این ادعاهای بومی‌ها توسط مقامات وقت مورد تمسخر قرار گرفته و رد شدند، تا اینکه در پی گزارش کمیسیون سلطنتی، بریتانیا به دولت استرالیا و صاحبان بومی نواحی زمین‌های «مارالینگا» ۴۶ میلیون دلار استرالیا پرداخت کرد.

یک سخنگوی آرشیو ملی به سی‌ان‌ان گفت خروج اسناد آزمایش‌های هسته‌ای در استرالیا به درخواست سازمان خلع سلاح اتمی (NDA) صورت گرفته چرا که مسئولیت کامل اسناد بر عهده آن‌ها است.

NDA‌ مدعی شده است که: «مجموعه‌ای از مدارک آرشیو ملی در کیو، جهت پروسه مرور و بررسی به‌طور موقت از دسترس عموم خارج شده‌اند».

«جان آگار» پروفسور علوم و تکنولوژی دانشگاه کالج لندن می گوید طی مکاتباتی که با NDA داشته، سخنگوی این نهاد گفته است برخی اسناد به آرشیوی جدید منتقل می شوند که در شمال اسکاتلند قرار دارد. در حالی که این آرشیو بر صنعت غیرنظامی هسته ای بریتانیا تمرکز دارد و مشخص نیست چرا اسناد آزمایش‌های نظامی باید به چنین مکانی منتقل شود یا به‌طور کلی چرا باید این اسناد برای چنین منظوری از محل نگه‌داری خود خارج شوند.

NDA‌ در پاسخ به سی. ان. ان و آگار پیشنهاد داد کسانی که علاقه مند به بررسی این اسناد هستند می‌توانند برای آن‌ها درخواست «آزادی اطلاعات» بفرستند.

طبق قانون آزادی گردش اطلاعات (FOI) در بریتانیا که در سال ۲۰۰۰ تصویب شد، شهروندان یا احزاب این کشور می‌توانند «حق دسترسی به اطلاعاتی که توسط سازمان‌های دولتی ثبت می شوند» را داشته باشند. تنها در صورتی که اطلاعاتی حساس باشند یا دسترسی به آن‌ها هزینه زیادی در پی داشته باشد FOI می‌تواند درخواست دسترسی به آن را مرجوع کند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها