سفیر آمریکا شرکت های آلمانی را تهدید کرد

سفیر آمریکا شرکت های آلمانی را تهدید کرد
يکشنبه 23 دی 1397 - 11:27

"ریچارد گرنل" سفیر آمریکا در آلمان در اقدامی مداخله جویی، با ارسال نامه به شرکت های آلمانی فعال در پروژه خط لوله گاز "نورد استریم 2"، این شرکت ها را تهدید به تحریم کرد.

العالم ـ آمریکا

روزنامه آلمانی پر تیراژ "بیلد ام زونتاگ" روز یکشنبه نوشت: شرکت های آلمانی شریک در احداث خط لوله گاز نورد استریم -2 بین آلمان و روسیه، نامه هایی از سفیر آمریکا دریافت کرده اند که در آن به شرکت های آلمانی هشدار داده که چنانچه از این پروژه خارج نشوند "با خطر بزرگ تحریم" روبرو خواهند شد.
این خط لوله قرار است گاز طبیعی را از شمال غربی روسیه و از مسیر زیر دریای بالتیک به شمال آلمان منتقل کند و به طور موثر حجم گاز وارداتی آلمان از روسیه را دو برابر خواهد کرد.
آمریکا با این پروژه مخالف است و مدعی است این خط لوله موجب تشدید کنترل روسیه بر بازار انرژی اروپا خواهد شد و اهمیت مسیرهای ترانزیت انرژی مانند اوکراین را کاهش خواهد داد.
این درحالیست که شرکت های آمریکایی تولید کننده گاز با فناوری های جدید نیز درصدد فروش گاز به اروپا هستند و به نظر می رسد مخالفت آمریکا بیشتر با هدف تصاحب بازار اروپا است.
به گزارش روزنامه بیلد ام زونتاگ، سفیر آمریکا در نامه به شرکت های آلمانی مدعی شده که این خط لوله موجب وابستگی اروپا به مسکو می شود و تهدید مداخله های روسیه را افزایش خواهد داد.
ریچارد گرنل در این نامه ها نوشته است: تاکید می کنیم که شرکت های شریک در صادرات انرژی روسیه در امری مشارکت دارند که می تواند خطر بزرگ تحریم را به همراه داشته باشد.
این روزنامه همچنین به نقل از یک سخنگوی گرنل نوشته است که این نامه نباید به عنوان یک تهدید تلقی شود بلکه یک پیام روشن درباره سیاست آمریکا است !
پیش از این نیز گوردون ساندلند سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا هشدار داده بود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ابزارهای بسیار زیادی برای توقف این پروژه در اختیار دارد.
به گزارش ایرنا به نوشته پایگاه خبری آلمانی دویچه وله، اقدام تازه سفیر آلمان در ارسال نامه های تهدید آمیز برای شرکت های آلمانی اقدامی بسیار غیرمعمول است و می تواند موجب تشدید تنش ها بین برلین و واشنگتن شود.
گرنل پیش از این نیز در آغاز ماموریت خود در برلین در ماه مه 2018 (اردیبهشت سال جاری) با انتشار یک توئیت مداخله جویانه و درخواست از شرکت های آلمانی برای توقف کار با ایران، جنجال ایجاد کرده بود.
اظهار نظر مداخله جویانه سفیر آمریکا در ارتباط با همکاری شرکت های آلمانی با ایران واکنش منفی شماری از سیاستمداران این کشور را برانگیخت و از جمله رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ خطاب به او گفت: آلمانی ها از دستور خوششان نمی آید!

پربیننده ترین خبرها