تحلیل روز/

بازتاب گسترده عملیات های پهپادی یمنی ها

بازتاب گسترده عملیات های پهپادی یمنی ها
يکشنبه 23 دی 1397 - 13:08

عملیات نظامی ارتش و کمیته های مردمی یمن در پایگاه العند در استان لحج، با توجه به اهمیت و حجم آن و خسارت هایی که به مزدوران و  متجاوزان زد ، واکنش های بسیاری در یمن و کشورهای عربی به دنبال داشت.

العالم _ یمن

بسیاری از یمنی ها معتقدند این عملیات قدرت و پیشرفت نیروهای هوایی یمن در ساخت پهپادها را نشان می دهد در حالی که دشمنان درصدد کم اهمیت جلوه دادن و مسخره کردن آن هستند.

استفاده از این نوع سلاح برای هدف قرار دادن پایگاه های نظامی و استراتژیک متجاوزان، کارایی و قدرت آن را به رخ می کشید.

این عملیات از نظر زمان برگزاری و حجم، به ویژه پس از مخالفت نیروهای متجاوز با آتش بس و عملیات نظامی در همه جبهه ها و هم چنین ادامه نقض توافق سوئد و توافق مبادله اسرا، از اهمیت استراتژیک زیادی برخوردار بود.


این عملیات هم چنین پیروزی بزرگی برای نیروهای یمنی به شمار می رود زیرا درست پس از گذشت 4 سال از انتشار اخبار متجاوزان سعودی مبنی بر تسلط بر یمن و انهدام همه موشک ها و پهپادهای یمنی اتفاق افتاده است که این عملیات هم چنین پس از گذشت چهارسال از جنگ ویرانگر متجاوزان علیه مردم یمن ، شکست بزرگی برای آنان به شمار می رود.

گفتنی است هدف گیری دقیق پهپادها، گفته های رسانه های یمنی مبنی بر حملات متعدد به کشورهای متجاوز و هدف گیری های دقیق دو فرودگاه دبی و ابوظبی و هم چنین مناطق داخلی عربستان سعودی را به خوبی اثبات کرد.

عملیات العند با پوشش خبری گسترده ی نیروهای متجاوز همراه بود آنها درصدد این بودند تا این عملیات را نقض توافق سوئد نشان دهند در حالی که خود به خوبی می دانند توافق سوئد فقط شامل جبهه های استان الحدیده است ودیگر جبهه ها با توجه به مخالفت متجاوزان با پایان جنگ در آنجا، شامل آتش بس نیست.

رسانه های متجاوز هم چنین در صدد پررنگ نشان دادن واکنش ها به این عملیات بوده و آن را آغاز جنگ و گام تحریک آمیزی دانستند در حالی که این جنگ از چهار سال پیش آغاز شده و جنگنده های سعودی و اماراتی حتی یک روز نیز از هدف گیری غیر نظامیان یمن دست برنداشتند.

بسیاری از تحلیلگران،علیرغم مغالطه عربستان و امارات درباره این عملیات، معتقدند این عملیات یک جهش بزرگ و پیروزی بزرگی برای ارتش و کمیته های مردمی و شکست اطلاعاتی و نظامی طرف دیگر به شمارمی رود. نیروی هوایی یمن با افزایش عملیات پهپادی خود، تجمع فرماندهان سعودی در عسیر را هدف قرار داد.

عربستان نیز چندین ساعت پس از این عملیات و برای سرپوش گذاشتن برشکست خود از انهدام شبکه ارتباطی نظامی ارتش و کمیته های مردمی خبر داد.

رژیم سعودی با اعلام اینکه شبه نظامیان بر پایگاه شرکت ارتباطات یمن تسلط یافته و آن را به مرکز ارتباطاتی عملیات ها تبدیل کرده اند؛ در صدد توجیه حملات خود به زیرساخت های یمن برآمد.

این رژیم هم چنین گفت :انهدام مرکز ارتباطات یمن با قوانین بین المللی حقوق بشر هیچ تناقضی ندارد.

بسیاری از ناظران معتقدند اطلاعیه ائتلاف متجاوز در راستای سرپوش گذاشتن بر شکست ها و ناکامی های خود در دروغ پردازی هایشان است زیرا آنان دستپاچه شده و هیچ استراتژی برای خروج از این جنگ ندارند.

بریتانیا نیز با توجه به اقدامات عربستان و امارات مبنی بر نقض توافق سوئد و مبادله اسرا، پیش نویس طرح گسترش دامنه ماموریت ناظران بین المللی برای نظارت بر اجرای توافق برقراری آتش بس در الحدیده را به شورای امنیت ارائه کرد.

پیش نویس این طرح مبتنی بر تشکیل یک هیات سیاسی ویژه برای حمایت از اجرای توافق الحدیده و بنادر الحدیده، الصلیف و راس عیسی بر اساس متن توافق استکهلم است که این ناظران به مدت 6 ماه ماموریت نظارت بر اوضاع را بر عهده می‌گیرند.

این طرح هم چنین مبتنی بر موافقت هیات بین المللی با پذیرفتن ماموریت فرماندهی و حمایت از کمیته هماهنگی برای استقرار مجدد نیروهای مشترک جهت نظارت بر آتش بس در این استان و استقرار مجدد نیروها و عملیات خنثی کردن مین هاست.

بریتانیا، پس از افزایش قابل توجه اتهامات درباره نقض توافق سوئد و اقدام شورای محلی شهر الحدیده مبنی بر متهم کردن سازمان ملل و پاتریک کامرت، رئیس کمیته نظارت سازمان ملل برای اجرای آتش‌بس، به جانبداری از کشورهای متجاوز دست به این اقدام زد.

زیرا کامرت با طرح متجاوزان که خواستار عقب نشینی 8 کیلومتری نیروهای ارتش و کمیته های مردمی و از سوی دیگر عقب نشینی 500 متری نیروهای متجاوز از جنوب و شرق این شهربودند ،موافقت کرده است که این مساله تهدید بزرگی برای این شهراست زیرا طرف دیگر توافق را نقض و نیروهای خود را وارد این شهر کرده است.

بسیاری از ناظران معتقدند توافق سوئد درباره الحدیده به خاطر کوتاهی سازمان ملل در اعمال فشار بر کشورهای متجاوز و اجبار آنان به اجرای بندهای توافق؛ با دشواری های بسیار زیادی روبروست.

سرتیپ "یحیی سریع" سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن نیز کشورهای متجاوز را به نقض قطعنامه شماره 2451 و تعهداتشان در مذاکرات سوئد متهم کرد.

وی تاکید کرد: نیروهای هوادار ائتلاف متجاوز، اقدامات خود را جهت نقض توافق آتش بس در الحدیده را افزایش دادند که میزان بی توجهی آنان را به قطعنامه های بین المللی و جدی نبودن آنان در اجرای تعهدات توافق سوئد نشان می دهد.

وضعیت نامناسب الحدیده هم چنان ادامه دارد و طرف دیگر نیز از اجرای توافقات سرباز می زند . موانع پیش روی برای ارسال کمک های انسانی یا کالاهای تجاری ، نیز به این وضعیت بحرانی دامن می زند زیرا بسیاری از کشتی ها به خاطر خطراتی که از سوی متجاوزان آنان را تهدید می کند از رسیدن به بنادر الحدیده بازمانده اند هم چنین مانع تراشی ائتلاف متجاوز برای ورود این کشتی ها از بنادر جیبوتی و بستن راه ها و گذرگاه های ارتباطی صنعا و الحدیده، همه هشداری برای گسترش فاجعه انسانی برای همه شهروندان یمنی است.

عبدالرحمن راجح

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها