ترکیه خود را در باتلاق جنگ داخلی عراق غرق می کند

ترکیه خود را در باتلاق جنگ داخلی عراق غرق می کند
چهارشنبه 8 آذر 1391 - 10:51

تركيه به علت ماجراجوئي نسنجيده رجب طيب اردوغان نخست وزير و داود اوغلو وزير امور خارجه اين كشور در مسير منتهي به جنگ داخلي حركت مي‌كند.

به گزارش العالم، نشانه‌هاي وقوع جنگ داخلي در تركيه در درگيري‌هاي اين هفته شهر رأس العين سوريه ديده شد، شهري در مرز سوريه با تركيه كه اين هفته به ميدان درگيري‌هاي كُردها با سلفي‌هائي كه از تركيه آمده بودند‌، تبديل شد و اين درگيري‌ها باعث گرديد كه نيروهاي ويژه و توپخانه تركيه دو بار وارد عمل شوند؛ بار اول روز چهارشنبه وارد عمل شدند تا سلفي‌ها را كه از برابر كُردهاي رأس العين فرار كرده بودند، نجات دهند و بار دوم نيز تانك‌ها و نظاميان تركيه ديروز (پنجشنبه) به رأس العين حمله كردند ولي به علت مقاومت كُردها كه گويا خود را آماده كرده بودند، عقب نشيني كردند.
محمد نضال نويسنده لبناني در گزارشي از آخرين تحولات ميداني در سوريه به خصوص دخالت‌هاي تركيه در امور داخلي سوريه، در پايگاه خبري المنار نوشت: اين درگيري‌ها به برخي روستاهاي كُردنشين مرزي تركيه نيز كشيده شد زيرا سلفي‌ها كه روز پنج‌شنبه از حزب اتحاد دمكراتيك سوريه – اصلي‌ترين حزب كُرد شهر رأس العين – شكست خورده و به روستاهاي كُردنشين مرزي تركيه فرار كرده بودند، با ساكنين اين روستاها مواجه شدند و ساكنين به مقابله با سلفي‌ها پرداختند.
چه اتفاقي در رأس العين افتاد؟
ارتش سوريه اوايل اين هفته به درخواست كُردهاي شهر رأس العين نيروهاي خود را از اين شهر خارج كرد زيرا كُردها از ارتش خواسته بودند كه با خروج از رأس العين هر گونه بهانه‌اي را از دست سلفي‌ها براي حمله به اين شهر بگيرد ولي تركيه از طريق عوامل خود در ميان مخالفان سوري تلاش كرد كه براي نيل به 2 هدف وارد رأس العين شود:
هدف اول: ايجاد منطقه حائل عاري از كُردها به طول 100 كيلومتر ميان رأس العين و عامودا و عمق 5 كيلومتر.
هدف دوم: نفوذ به مناطق كردنشين براي الحاق مناطق "عفرين" و "عين عرب" به خاك خود و باز كردن مسيري به سوي منطقه تل التمر – منطقه‌اي داراي كوتاه‌ترين مسير به شهر حلب – بود.
طبق اعلام منابع خبري ؛ طرح حمله به شهر رأس العين چهار ماه پيش در نشست مشترك "نواف البشير" يكي از بزرگان قبيله "البقاره" با برخي مسئولان "ميت" (سرويس اطلاعات ملي تركيه) و افسران ارتش تركيه آماده شد و 2 ميليون دلار به عنوان بودجه اوليه به اين طرح اختصاص داده شد و افسران تُرك در اين نشست وعده دادند كه از گروه‌هاي مسلح حمايت كنند، به جنگنده‌هاي سوريه اجازه بمباران مواضع گروه هاي مسلح را ندهند و در صورت نياز از نيروهاي ويژه ارتش تركيه استفاده كنند. افسران ترك همچنين وعده دادند كه مسيرهائي را در مناطق اعزاز، تل رفعت و تل‌ابيض تركيه براي ورود گروه‌هاي مسلح به سوريه باز كنند.
قبل از اجراي اين طرح سلاح‌ها و اموالي در اختيار گروه‌هاي كرد و عرب قرار داده شد كه بيشتر اين گروه‌ها از منطقه غويران استان حسكه، شهر قامشلي و منطقه الغاب استان حماه سوريه بودند.
حزب كُرد "آزادي" كه با تركيه رابطه دارد و "صلاح بدرالدين" فعال سوري كُرد نزديك به مسعود بارزاني كه با ميت (سرويس اطلاعات ملي تركيه) همكاري مي‌كند، شروع به جمع آوري اطلاعات لازم براي حمله به رأس العين و ديگر شهرهاي سوريه كردند.
سه روز پيش از حمله به رأس العين يعني در روز هيجدهم اين ماه (نوامبر) نواف البشير با برخي مسئولان گردان «غرباي شام» و گروه «جبهه نصرت» با هدف خالي كردن منطقه از كُردها و پايين كشيدن پرچم‌هاي آنها و جلوگيري از برگزاري تظاهرات "بازگشت به خانه" كه شوراي عالي كُرد به مشاركت در آن فراخوانده بود، ديدار كرد .
گروه‌هاي مسلح موسوم به غرباء الشام كه شامل جنگجويان افغان، عرب و سوماليايي است با همكاري جنگجويان جبهه النصره وابسته به جماعت اخوان المسلمين سوريه كه زير نظر مستقيم فاروق طيفور معاون سرپرست جماعت و فرمانده نظامي آن قرار دارد، دست به عمليات زدند.
لازم به يادآوري است كه طيفور مسئول نظامي نبردهاي حماه با ارتش سوريه در سال 1982 ميلادي بود كه طي آن هزاران نفر جان خود را بر سر به قدرت رسيدن اين جماعت و رهبران آن گذاشتند.
اين منطقه شاهد نبردهاي سهمگيني ميان جنگجويان كميته‌هاي دفاع مردمي كرد در شهر راس العين سوريه و جنگجوياني بود كه از تركيه آمده بودند، پس از آن مهاجمان عقب‌نشيني كرده و خواستار نيروهاي  اضافي شدند و با تجديد قوا، حمله بزرگي را به مرحله اجرا درآوردند.
روز چهارشنبه 21 نوامبر نبرد بزرگي صورت گرفت و افراد مسلح سلفي در آن به سختي شكست خورده و در حالي كه ده‌ها كشته به جا گذاشتند، به سوي تركيه گريختند.
دو طرف آماده اين نبرد طولاني و سرنوشت ساز بودند و انواع سلاح و امكانات را براي آن فراهم نمودند.
باورهاي تركيه در مورد نبرد راس العين
تركيه معتقد است كه اين موضوع سرنوشت طرح توسعه طلبانه‌اش در منطقه را مشخص خواهد نمود و كردها نيز اين نبرد را براي خود سرنوشت‌ساز مي‌دانند. حزب اتحاديه دمكراتيك كردستان اعلام كرد كه كردها در نبرد مرگ و زندگي در راس‌العين شركت مي‌كنند.
منابع رهبري كرد در همين رابطه مي‌گويند: نبرد چهارشنبه خسارات سنگيني را به خاطر مقاومت واحدهاي حمايت از مردم به گروه‌هاي مسلح وارد كرد.
پس از اين درگيري شديد كه با پشتيباني هوايي ارتش سوريه و همچنين مشارك فعال توپخانه تركيه صورت گرفت و به شكست خفت‌بار شورشيان منجر شد، نواف البشير به شهر سريه كاني سرختي – جبلان بينار در تركيه پناه برد.
وي با عناصر ميت تركيه، فرمانده منطقه نظامي ارتش تركيه، فرماندار شهر اورفه تركيه، شماري از فرماندهان گروه‌هاي مسلح براي آماده سازي عمليات ديگري در راس‌العين از طريق ايجاد راهي از تركيه براي آوردن گروه‌هاي مسلح از حلب و طرابلس در هتل جيلان بينار به مشورت و رايزني پرداخت.
طرح هوشمندانه ارتش سوريه
در اين بين، ارتش سوريه طرح هوشمندانه‌اي در زمينه عقب نشيني از مناطق كردنشين بدون ايجاد مشكل با كردها اجرا كرد كه به نظر مي‌رسد در چارچوب توافق ضمني با آنها قرار داشته و باعث شد ارتش سوريه بيش از چند هدف استراتژيك را را محقق كند:
1- ارتش سوريه، تركيه را به طور مستقيم رو در روي كردهاي تركيه و سوريه قرار داد به خصوص كه مناطق كردنشين در كنار دو طرف مرز واقع است.
2- قراردادن گروههاي مسلح سوري و برخي حاميانشان از قبايل عرب در برابر ساكنان اصلي منطقه كه همان كردها باشند باعث شد اكثريت قبايل عرب در چارچوب طرح كمربند عربي در دهه 70 قرن گذشته قرار دهد.
3- همچنين هزاران جنگجوي شهرها و روستاها براي مقابله با افراد مسلح وارد صحنه شدند كه مقابله با ميليونها كرد منطقه براي آنها دشوار خواهد بود.
در همين حال به نظر مي‌رسد كه نشانه‌هاي سيطره مجدد ارتش سوريه بر همه حلب آشكار شده و نيروهاي ارتش بر ميدان استراتژيك الليرمون حلب مستولي شدند كه مسير امدادرساني به ارتش در شهر است.
صبح روز جمعه نيز درگيري ميان دو طرف به طور گسترده در شهر راس العين از سر گرفته شد كه هنوز از نتايج آن خبري در دست نيست.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها