نشست مسوولان کردستان عراق و دولت مرکزی مثبت بود

نشست مسوولان کردستان عراق و دولت مرکزی مثبت بود
چهارشنبه 8 آذر 1391 - 15:23

نماينده فراكسيون حاكم ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق ديدار مسئولان منطقه كردستان و دولت مركزي اين كشور را مثبت ارزيابي كرد.

عزت الشابندر روز چهارشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم، نشست روز دوشنبه (6آذر ماه) بين مقامات نظامي و كارشناسان كُرد در ساختمان وزارت دفاع عراق در بغداد را نشستي مقدماتي عنوان و خاطرنشان كرد: نتايج روشني از اين نشست منتشر نشده اما به طور كلي اين نشست دوستانه و مثبت بود.
الشابندر گفت: اين نشست نشان داد كه دو طرف در يافتن راه حلي براي بحران موجود در خصوص فدراليسم جدي هستند و توافق سال 2009 مبناي راه حل مشكلات مربوط به نقاط مشترك در كركوك است.
وي با اشاره به اين كه براساس ماده اي در قانون اساسي عراق فرمانده كل نيروهاي مسلح نمي تواند بدون موافقت مجلس نمايندگان جنگ يا تجاوزي در داخل يا خارج كشور به راه بيندازد، خاطرنشان كرد كه نبايد ترس و نگراني از مسلح شدن ارتش عراق وجود داشته باشد به ويژه اين كه عراق اكنون در منطقه بسيار ناآرامي به سر مي برد.
الشابندر اظهار داشت: كردها مي گويند از سلاح نمي ترسيم بلكه از كسي كه سلاح در دست دارد، مي ترسيم و منظور آنها نوري مالكي ،نخست وزير عراق، است اما مالكي مانند صدام نيست كه با كودتاي نظامي يا خونين روي كار آمده باشد بلكه وي با انتخابات آزاد و مستقيمي كه كردها نيز در آن شركت كردند، روي كار آمد پس نبايد جاي هيچگونه ترس و نگراني وجود داشته باشد.
وي افزود: مشكل اساسي اين است كه پايبندي به فدراليسم فقط به طور يكجانبه و از سوي دولت اجرا مي شود و مقامات كردستان عراق به وظايف خود عمل نكرده اند.
نماينده فراكسيون ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق گفت: دولت مركزي در وزارتخانه هاي منطقه كردستان دخالت نكرده است زيرا وزارتخانه هاي محلي هستند و خودشان امورشان را اداره مي كنند اما دولت مركزي حق دارد در امور عمومي سياست خارجي و سياست دفاع و سياست مالي دخالت كند.
الشابندر افزود: عراق بايد 17 درصد بودجه كردستان را بدهد و كردها بايد در دولت مركزي شركاي واقعي باشند و اگر نخست وزير از آنها نبوده ، آنها رئيس جمهور و معاون نخست وزير و نمايندگاني در مجلس نمايندگان، وزرا و معاونان وزيران را دارند.
وي تاكيد كرد: دولت فدرال به همه وظايف خود عمل كرده است و همه موانع از آنجا ناشي شده است كه طرف ديگر به مسئوليت خود در سطح فدراليسم عمل نكرده است.
28/س18:25
 

پربیننده ترین خبرها