روایت پادشاه اردن در مورد روزهای سخت در مرزهای سوریه

روایت پادشاه اردن در مورد روزهای سخت در مرزهای سوریه
جمعه 10 آذر 1391 - 22:46

اردن در حال حاضر با اوضاع دشوار اقتصادي مواجه است كه ثبات سياسي و امنيتي آن را نيز تحت تاثير قرار داده و تظاهرات در شهرهاي آن به ويژه اربد و برخي اردوگاه‌هاي فلسطيني‌نشين را در پي داشته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، المنار لبنان در گزارشی به قلم نضال حماده به نقل از منابع اردني نوشت: شاه اردن در جريان ملاقات با شماري از جوانان گفت كه مرزهاي شمال كشور با سوريه در آينده نقشي مهم خواهد داشت.
منابع افزودند: سخنان شاه اردن مطابق با واقعيت است چون شاهدان عيني در بندر عقبه گفته‌اند كه تانك‌هاي آمريكايي در بندر پياده شده و به سمت مرز با سوريه اعزام شده‌اند.
مسافران از عقبه و شهرهاي جنوبي اردن به امان نيز از حضور گسترده تريلي‌هاي تانك‌بر در جاده از عقبه به سمت شمال كشور خبر دادند.
عبدالله دوم در جمع شخصيت‌هاي شهر الكرك در جنوب اردن درباره وضعيت سوريه گفت: اوضاع سوريه باعث تنش در اردن مي‌شود و كشور به خاطر بحران اقتصادي تحمل فشارهاي بيشتر آمريكا و کشورهای حوزه خليج فارس را ندارد.
وي افزود: بر اساس اطلاعاتش، سوريه فقط چهار ميليارد دلار ذخيره ارزي دارد كه براي گذر از بحران كافي نيست.
يكي از حاضران گفت كه چهره شاه اردن هنگام اين سخنان پريشان بود لذا به تشريح فشارها بر اردن به خاطر موضع بي طرفانه‌اش در قبال بحران سوريه پرداخت و گفت كه مداخله‌اش در بحران سوريه به خاطر فشارها بوده لذا مرحله آتي مرحله‌اي خطير است.
گرچه سميح المعايطه وزير اطلاع رساني اردن تغيير موضع كشورش در قبال بحران سوريه را تكذيب كرد اما آگاهان گفتند كه اردن در حال ايفاي نقشي مانند نقش تركيه بوده و منطقه نظامي شمال را منطقه امنيتي نظامي بسته اعلام كرده، آماده‌باش نيروها در اين منطقه را افزايش داده و مانع  تردد قاچاقچيان شده است تا حدي كه درگيري‌هايي بين قاچاقچيان و نيروهاي ارتش اردن رخ داده است.
منابع آگاه گفتند، سازمان اطلاعات اردن از مدتي قبل تماس‌ها و ديدارهايي به منظور هماهنگي با ارتش آزاد سوريه انجام داده و با آن درباره قاچاق سلاح به درعا در سوريه هم مرز با اردن و از درعا به ساير مناطق سوريه به توافق رسيده است.
منابع افزودند: ناصر جوده وزير خارجه اردن با رياض حجاب نخست  وزير فراري سوريه، رياض سيف مخالف سوري ديدار و با آنها درباره موضوعات مطرح شده در نشست مخالفان سوريه در دوحه گفت وگو كرده است.
سياستمداران اردني گفتند: تغيير موضع اردن جايگزين تركيه مي‌شود كه درباره بحران سوريه به بن بست رسيده و ترجيح داده عقب نشيني كند با اين حال موضع و نقش جديد اردن به مثابه خودكشي نظام امان است چون بحران سوريه در حال حركت به سوي حل سياسي است.
آنها گفتند كه گرفتار كردن اردن به پرونده سوريه براي آن است كه جايگزين تركيه شود كه در پرونده فلسطين مداخله مي‌كند، در حالي كه سخن از الحاق مجدد كرانه باختري با اردن افزايش يافته است.
به نظر مي‌رسد سخن از الحاق مجدد كرانه باختري به اردن جدي است به ويژه كه وقتي از شاه اردن در الكرك درباره اين موضوع سوال شد وي پاسخ را به دكتر عبدالسلام المجالي سپرد كه در رام الله در نشست با شخصيت‌هاي فلسطيني از جمله منيب المصري تاجر فلسطيني و مسئولان اسراييلي شركت داشت و در آن موضوع الحاق مجدد كرانه باختري به اردن از طريق يك كنفدراسيون اردني – فلسطيني مورد بررسي قرار گرفت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها