پمپئو خواستار انجام تحقیقات شفاف درباره قتل خاشقچی شد

پمپئو خواستار انجام تحقیقات شفاف درباره قتل خاشقچی شد
دوشنبه 24 دی 1397 - 18:21

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، خواستار انجام تحقیقات شفاف درباره قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی شد.

العالم - آمریکا

به گزارش شبکه خبری الجزیره، پمپئو روز دوشنبه در دیدار با بن سلمان در عربستان گفت که مسئولان سعودی باید برای روشن شدن واقعیت قتل خاشقچی به تحقیقات خود در این زمینه ادامه دهند و مسئولانی که در این پرونده دست داشتند، محاکمه کنند.

این دومین سفر یک مسئول آمریکایی به عربستان پس از قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول است که موجی از محکومیت های جهانی را به دنبال داشت.

وزیر خارجه آمریکا پیش از سفر به عربستان در دوحه نیز گفته بود که قتل خاشقچی مسئله ای غیرقابل قبول است و ما درصدد دریافت پاسخ های جدید در این باره از بن سلمان هستیم. تماس های خود را با ولیعهد سعودی ادامه می دهیم تا کاملا از محاکمه مسئولان در این پرونده اطمینان حاصل کنیم.

حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، 18 نفر از جمله 15 مأمور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند.

به رغم گذشت بیش از سه ماه از قتل، هنوز ابعادی از این پرونده مبهم مانده و تاکنون از جسد خاشقچی، روزنامه نگار به قتل رسیده توسط عوامل آل سعود، خبری در دست نیست و آمران و عاملان اصلی این جنایت نیز معرفی نشده اند.

پمپئو در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ضرورت حمایت از راه حل سیاسی برای خروج از جنگ یمن، مدعی شد که لازم است که تلاش منطقه ای برای رویارویی با اقدامات ایران در منطقه افزایش یابد.

همچنین، بن سلمان و پمپئو بر ضرورت پایبندی به توافق سوئد به خصوص در زمینه آتش بس و حضور نیروهای بیطرف در بندر 'الحدیده' در غرب یمن تاکید کردند.

پمپئو که سفر خود به ریاض را از دیروز (یکشنبه) آغاز کرده بود، امروز به دلیل حضور در تشییع جنازه خانوادگی ناتمام گذاشت و به آمریکا بازگشت.

ادعای ریاض و واشنگتن درباره پایبندی به توافق سوئد درحالی است که «یحیی سریع » سخنگوی ارتش یمن روز گذشته اعلام کرد که نیروهای متجاوز و مزدوران سعودی از آغاز اجرای توافق آتش بس در الحدیده درغرب کشور، تاکنون دو هزار و 459 بار آن را نقض کرده اند.

پمپئو که سفر منطقه ای خود را از 18 دی ماه آغاز کرد، سعی داشت با سران کشورهای منطقه درباره افزایش فشار بر ایران رایزنی کند.

اولین مقصد وزیر خارجه آمریکا، کشور اردن بود. پمپئو پس از سفر به مصر، وارد عربستان شده و قرار بود به امارات متحده عربی و عمان نیز برود که سفرش نیمه کاره به اتمام رسید.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها