در گفت وگو باالعالم مطرح شد،

بازرس سابق آژانس:اتهامات عليه ايران موثق نيست

بازرس سابق آژانس:اتهامات عليه ايران موثق نيست
شنبه 11 آذر 1391 - 14:55

بازرس ارشد سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: اتهامات آژانس بين المللي انرژي اتمي به ايران اتهاماتي غير فني بوده و موثق نيست بلكه صرفا اتهاماتي كلي با تكيه بر گزارش هاي سازمان هاي اطلاعاتي غربي است.

يسري ابوشادي شنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: آژانس هر سه ماه يك بار گزارشي درباره برنامه هسته اي ايران منتشر و در آن سوالاتي را در باره اين برنامه مطرح مي كند و اين در حالي است كه گزارش هاي بازرسان آژانس تاكيد مي كند كه تاكنون حتي يك دليل وجود ندارد كه بتوان براساس آن ايران را در اين زمينه محكوم كند.
وي تاكيد كرد: آژانس بين المللي انرژي اتمي نهادي فني و حرفه اي است كه نبايد رويه سياسي را در پيش بگيرد بلكه بايد در خصوص فعاليت هاي هسته اي ايران به صورت حرفه اي و شفاف بدور از تاثير پذيري از فشارهاي سياسي طرف هاي متخاصم، عمل كند.
بازرس ارشد سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي، با اشاره به گزارش هاي سياسي آژانس بين المللي انرژي اتمي عليه ايران و تهديدها و فشارهاي غرب ضد تهران ، از كشورهاي غربي و آژانس خواست تا شيوه برخورد خود با برنامه هسته اي ايران را تغيير دهند.
ابوشادي خاطرنشان كرد كه غربيها و آژانس تاكنون حتي يك دليل مبني بر صلح آميز نبودن برنامه هسته اي ايران ارايه نكرده اند.
اين در حالي است كه به دليل اعلام عدم مشاركت در كنفرانس خاورميانه عاري از سلاح هسته اي توسط رژيم اسرائيل ، آمريكا با انتشار بيانيه اي شرايط جاري در خاورميانه را مانع برگزاري آن اعلام و تاكيد كه از برگزاري كنفرانسي كه در آن يك طرف تحت فشار و انزوا قرار گيرد، حمايت نخواهد كرد.
ناظران معتقدند در صورت برگزاري اين نشست، رژيم اسرائيل به عنوان تنها غيرعضو پيمان عدم اشاعه به شدت از سوي ايران و كشورهاي عربي براي انهدام سلاحهاي هسته اي خود و پذيرش تعهدات حقوقي بين المللي در اين زمينه تحت فشار قرار خواهد گرفت.
در همين حال جنبش عدم تعهد با صدور بيانيه اي شديدالحن از مخالفت هاي آمريكا، روسيه، انگليس و دبيركل سازمان ملل با برگزاري كنفرانس خاورميانه اي عاري از تسيلحات هسته اي انتقاد كرد.
كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد با صدور بيانيه اي در نيويورك، از انتشار بيانيه هاي آمريكا، روسيه، انگليس و دبيركل سازمان ملل در توجيه عدم برگزاري كنفرانس خاورميانه اي عاري از سلاح هسته اي كه بر اساس تصميم كنفرانس بازنگري سال 2010 پيمان عدم اشاعه هسته اي قرار بود در ماه آينده ميلادي در فنلاند برگزار شود، انتقاد كردند.
Ma.19:54.30
 

پربیننده ترین خبرها