با صدور حكم حبس ابد براي سراینده یک قصیده ،

قطر در صدر كشورهاي سركوبگر در منطقه قرارگرفت

قطر در صدر كشورهاي سركوبگر در منطقه قرارگرفت
شنبه 11 آذر 1391 - 15:39

قاهره (العالم) - مدير شبكه عربي اطلاعات حقوق بشر گفت: قطر با صدور حكم حبس ابد براي "محمد العجمي" معروف به ابن الذيب (شاعر قطري) در صدر كشورهاي سركوبگر در منطقه خليج فارس قرار گرفته است.

"جمال عيد" شنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم ، اظهار داشت: شبكه عربي اطلاعات حقوق بشر انتظار داشت كه امير قطر براي آزادي العجمي وارد عمل شود اما عجيب آنجاست كه دادگاه قطر بعد از اين كه اين شاعر قطري يك سال را بدون محاكمه در زندان سر كرد ، حكم ظالمانه حبس ابد را براي وي صادر نمود.
وي افزود: " حكم صادره براي العجمي، بي رحمانه ترين حكمي است كه در سال هاي اخير در كشورهاي عربي صادر شده است".
مدير شبكه عربي اطلاعات حقوق بشر خاطرنشان كرد كه قطر با صدور اين حكم در راس كشورهاي سركوبگر در منطقه خليج فارس مانند عربستان و بحرين قرار گرفت و در زمينه سركوب سياسي گوي سبقت را از امارات هم ربود.
عيد از محاكمه سري العجمي شاعر قطري ابراز شگفتي كرد و گفت: شبكه عربي اطلاعات حقوق بشر بعد از صدور اين حكم، در آرشيو جهان عرب در جستجوي حكمي مشابه برآمد اما هيچ حكمي مشابه با حكم حبس 25 ساله براي يك شاعر به علت سرودن قصيده اي و صدور حكم حبس ابد براي وي بعد از بيش از يك سال گذراندن در زندان بدون محاكمه را نيافت.
وي با تاكيد بر اين كه در محاكمه اين شاعر قطري ، شروط محاكمه عادلانه فراهم نبود، افزود: مساله مهم در اين زمينه توجه به ماهيت رژيمي است كه اجازه داده است يك شاعر صرفا" در ارتباط با سرودن قصيده اي محاكمه و چنين حكم ظالمانه اي براي او صادر شود.
مدير شبكه عربي اطلاعات حقوق بشر گفت: حكم صادره براي العجمي ، سياسي است زيرا اتهامات وارده به اين شاعر ، توهين به شخص امير قطر است و اين اتهام در هر كشوري كه كمي دموكراسي هم درآن وجود داشته باشد ، يك مساله عادي و پيش پاافتاده است.
عيد همچنين از سكوت مطبوعات قطري و نيز سكوت مركز به اصطلاح " آزادي مطبوعات دوحه " در برابر صدور اين حكم ظالمانه ابراز شگفتي كرد و افزود: دفتر حقوق بشر سازمان ملل در دوحه نيز از واكنش به اين حكم خودداري اما درعين حال اعلام كرده است كه اين قصيده و مضمون آن كه گفته مي شود در آن به امير قطر اهانت شده، بررسي خواهد كرد.
مدير شبكه عربي اطلاعات حقوق بشر خاطرنشان كرد: "صدور حكم حبس ابد براي محمد العجمي شاعر قطر با محكوميت هاي گسترده در شبكه هاي ارتباط اجتماعي "اينترنت" مواجه شده است.
وي افزود: شبكه عربي اطلاعات حقوق بشر با همكاري سازمان هاي انسان دوستانه بين المللي ، طرحي را براي مطالبه آزادي اين شاعر قطري يا دست كم تخفيف اين حكم ظالمانه براي وي به اجرا گذاشته است.
حبس شاعر قطري نقض آزادي بیان و حقوق بشر
عضو اتحاديه وكلاي سراسري مصر و مخبر كميته آزادي ها در اين كشور، حكم حبس ابد صادره از سوي دادگاه قطري براي " محمد العجمي " شاعر قطري را به منزله نقض آزادي و حقوق بشر دانست.
" محمد الدماطي " در مصاحبه با شبكه خبري العالم ، گفت : جايز نيست كه قاضي تحقيق جزو هيات صادر كننده حكم در دادگاه باشد ؛ از اين رو حكم صادره براي " محمد العجمي " باطل و بي ارزش است.
وي همچنين با اشاره به اينكه متهم هنگام قرائت حكم دردادگاه حضور نداشته و وكيل هم حق دادخواهي نداشته است ، اظهار داشت: همه اين اقدامات با مهم ترين قواعد و اصول كيفري مغايرت دارد.
حقوقدان مصري خاطرنشان كرد " صدور اين حكم براي محمد العجمي برخلاف اصول و مقررات سازمان هاي حقوقي است و به منزله نقض آزادي نظر و عقيده بوده و تلاشي براي تحميل احكام محدود كننده آزادي ها در كشور به شمار مي رود.
وي ادامه داد " با صدور حكم حبس ابد براي محمد العجمي شاعر قطري ،آن هم در شرايطي كه امير قطر ، مشوق انقلاب هاي عربي است و ميان حكم صادر شده و گرايش هاي امير قطر كه مشوق انقلاب هاي عربي است ؛ تضاد وجود دارد .
الدماطي تصريح كرد اين حكم با هدف جلوگيري از انتقال انقلاب هاي عربي به ديگر كشورهاي عربي در منطقه خليج فارس صادر شد و از اين رو ، سازمان هاي حقوقي  و مراكز حقوق بشر در كشورهاي عربي و جهان بايد با چنين احكامي مقابله كنند تا اين حكم چون ويروسي به ديگر كشورهاي عربي سرايت نكند.
العجمي شاعر كه با تخلص "ابن الذيب" در قطر معروف است ، شانزدهم نوامبر 2011 به اتهام "اهانت به امير" و "تحريك براي سرنگوني رژيم" امير قطر، بازداشت شد.
دادستاني كل قطر ، در اتهامات وارده به اين شاعر قطري به قصيده اي سياسي تحت عنوان " ياسمين تونس " استناد كرده بود كه در سال 2011 و بعد از شروع انقلاب در كشورهاي عربي نوشته و درآن از امير قطر انتقاد كرده بود.
اين قصيده در تمجيد از انقلاب مردم تونس ضد رژيم بن علي است كه شاعر قطري در آن آرزو كرده كه اين تغيير به ديگر كشورهاي عربي نيز برسد.
" فيليپ لوتر " مدير برنامه خاورميانه و شمال آفريقا در سازمان عفو بين الملل گفت: جاي تاسف است كه قطر در محافل بين المللي با داعيه دفاع از آزادي بيان ظاهر شود ، در حالي كه آشكارا به نقض حقوق بشر اقدام مي كند.
لوتر تصريح كرد كه محمد العجمي به علت بيان عقايد خود به شيوه مسالمت آميز كه حق اوست ، بازداشت شده است و بايد فورا" و بدون قيد و شرط آزاد شود.
حكم صادره از سوي دادگاه قطر عليه العجمي ، باعث شده است كه فعالان سياسي در قطر و كشورهاي حوزه خليج فارس احساس خطر و ناامني كنند.
26 روزنامه نگار ، شاعر و نويسنده كويتي و عربستاني روز چهارشنبه گذشته در پيامي به امير قطر خواستار آزادي محمد العجمي شاعر قطري و پرداخت خسارت به وي در ازاي زنداني شدن شدند ؛ اما اين درخواست آنان بي نتيجه بود.
30-17:12
 
Ma.17:45.30
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها