كردهای عراق در انتظار دخالت امريكا

كردهای عراق در انتظار دخالت امريكا
دوشنبه 13 آذر 1391 - 14:51

يك منبع آگاه در حزب اتحاديه ميهني كردستان عراق كه رهبري آن را جلال طالباني به عهده دارد، از احتمال دخالت آمریکا در امور داخلی این کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "السومریه نیوز" به نقل از این منبع نوشت: امريكا ممكن است در چارچوب تلاش براي حل تنش هاي به وجود آمده ميان ارتش عراق و نيروهاي پيشمرگه كردستان، وارد عمل شده و روند فروش سلاح و تجهيزات نظامي به عراق را متوقف نمايد.
این منبع خاطرنشان کرد: امريكا ممكن است نوري مالكي نخست وزير عراق را وادار کند از اعام نیرو به مناطق کرد نشین صرف نظر کند، از جمله اين فشارها تلاش براي متوقف كردن خريد هواپيما، سلاح، تجهيزات و ادوات نظامي و همچنين پايان دادن به تأمين مهمات نظامي مورد نياز براي تانك ها، توپ ها و سلاح هاي برجاي مانده از ارتش امريكا مي باشد.
این پايگاه عراقي خاطرنشان کرد: اين امر در چارچوب تلاش هاي داخلي و خارجي براي حل تنش هاي به وجود آمده ميان نوري مالكي و ارتش عراق با منطقه كردستان عراق و نيروهاي پيشمرگه در مناطق مورد اختلاف به شمار مي آيد.
"استفان بيكرافت" سفير امريكا در عراق نيز ديروز يكشنبه در ديدار با مسعود بارزاني رئيس منطقه كردستان عراق، از به وجود آمدن بحران اخير و مشكلات در مناطق مورد اختلاف، اظهار تأسف كرد و گفت: تغيير وضعيت اين مناطق نيازمند همكاري ميان دولت مركزي عراق و منطقه كردستان است و چنين امري نبايد به صورت يكجانبه انجام گيرد. در اين ديدار مسعود بارزاني با وجود تأكيد بر مقابله کردها با هر گونه حمله به مناطق تحت كنترلشان خاطر نشان كرد، راه گفتگو ميان طرفين همچنان باز اشت.
از سوي ديگر اسامه نجيفي رئيس پارلمان عراق نيز تأكيد كرد: هر گونه تلاش براي كشاندن كشور به سوي جنگ، غير قانوني است؛ مگر آنكه چنين امري در پارلمان به تصويب برسد. اين در حالي كه است پارلمان عراق با نگران كننده دانستن وضعيت مناطق مورد اختلاف، به طور رسمي، اعلام كرد از اين به بعد هرگز به وجود آمدن جنگ داخلي در كشور را نخواهد پذيرفت.
تنش ها ميان منطقه كردستان و دولت مركزي عراق پس آن تشديد شد كه  نيروهاي عمليات دجله با نيروهاي امنيتي محافظ يك مقام كرد به نام گوران جوهر، در منطقه طوز در استان صلاح الدين درگير شدند كه در نتيجه آن يازده نفر كه بيشتر آنها از نيروهاي عمليات دجله بودند كشته و زخمي شدند. اين امر به افزايش بحران ريشه دار ميان طرفين انجاميد.
يادآور مي شود، عراق با امريكا توافق نامه اي براي خريد 36 هواپيماي جنگنده اف 16 امضا كرده است و دولت بغداد در ماه سپتامبر 2011 از پرداخت اولين قسط از بهاي اين هواپيماها يعني معادل خريد 18 هواپيما از نوع مذكور خبر داد. اما قرارداد مذكور با واكنش كردهاي عراق مواجه شد و مسعود بارزاني رئيس منطقه كردستان به صراحت از دولت امريكا خواست اين قرارداد را لغو نمايد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها