مسئولان جریان المستقبل باید محاکمه شوند

مسئولان جریان المستقبل باید محاکمه شوند
دوشنبه 13 آذر 1391 - 22:42

بيروت، العالم - غالب قنديل پژوهشگر استراتژيك لبناني و سردبير مجلۀ "محورهاي راهبردي" (محاور استراتيجيه) گفت: اعتراف عقاب صقر نماينده جريان المستقبل در مجلس لبنان درباره تجهيز مخالفان نظام دمشق، به خوبی بیانگر ميزان دخالت جریان المستقبل و سعد الحريري رهبر این جریان در جنگ جهاني عليه نظام سوريه است.

این تحلیلگر مسایل استراتژیک در گفت وگو با شبكه خبري العالم افزود: از ابتداي رويدادهاي سوريه در مارس 2011 تاكنون شبهاتي درباره دست داشتن جريان المستقبل در قاچاق سلاح و افراد مسلح به سوريه و ايجاد اتاق عمليات در الاشرفيۀ بیروت و ساير اماكن وجود داشت كه خبرنگاران نشریاتی چون واشنگتن پست، نيويورك تايمز و لس آنجلس تايمز از آن سخن گفته بودند و اطلاعاتي را درباره دخالت مستقیم جريان المستقبل در جنگ سوريه، شامل مسلح سازي گروه هاي جنگجو و تامين مالي آن – که هزينه های آن از سوی سازمان اطلاعات عربستان تامین می شود- منتشر کرده اند.
قنديل ادامه داد: در پيمان طائف و معاهده لبنان و سوريه، تعهدات امنيتي و قضايي مشخصي وجود دارد كه نقض آن از سوي هر طرف، مسئوليت دارد. روشن است که ما امروز شاهد قاچاق سلاح، افراد مسلح، اتاقهاي عمليات، برنامه ريزي براي اجراي عمليات انفجار، قتل و جنايت در سوريه هستيم، آن هم در حالي كه عامل این اقدامات (سعد حریری) داراي مصونيت پارلماني است، لذا دادستاني بايد در چنين حالاتي اقدام نموده و پرونده قضايي تشكيل دهد. اما تاكنون اقدامي حتي از طرف نخست وزيري صورت نگرفته و وزير دادگستري رسما از دادستاني لبنان چنين درخواستي نکرده است. در واقع با توجه به ملاحظات سياسي، نوعي كوتاهي از سوي مقامات رسمي لبنان به چشم مي خورد كه اشتباهي بزرگ است.
قنديل با انتقاد از مواضع مقامات لبنان افزود: به همين دليل هزاران جنگجوي وابسته به ارتش آزاد، مواضع ارتش لبنان در مرز را مورد حمله قرار مي دهند و اعضای جریان المستقبل هم بر اقدامات آنها سرپوش می گذارند و حتي برخي از این نمايندگان در طرابلس با آنها همدردي مي كنند... در واقع سعد حريري با ورود به جنگ در سوریه، پيمان طائف را نقض كرده است.

پربیننده ترین خبرها