رفع مصونیت سیاسی عقاب صقر توسط مقامات لبنان

رفع مصونیت سیاسی عقاب صقر توسط مقامات لبنان
سه شنبه 14 آذر 1391 - 09:24

با وجود اينكه مسائلي كه قرار است درجلسه امروز كابينه لبنان مطرح شود، مسائلي عادي است، اما انتظار مي‌‌رود كه اين جلسه در شروع كار خود جلسه‌اي كاملاً سياسي باشد؛ چرا كه گروهي از وزراي اكثريت تمايل دارند چهار مساله‌اي را كه به تحولات اخير كشور مربوط مي‌شود، بررسي كنند:

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از روزنامه الاخبار چاپ لبنان؛ مساله اول، قضيه "عقاب صقر" نماينده لبناني است که در پي گزارش‌هاي منتشر شده از سوي روزنامه "الاخبار" و شبكه "او. تي .وي"
در دست داشتن وی در ارسال سلاح برای شورشیان مسلح در سوریه، جایگاه وی زیر سوال رفته است.
از جمله اطلاعات منتشر شده اين است كه وزرا قضيه لغو مصونيت عقاب صقر را پس از اعتراف وي به صحت مطالب منتشر شده درباره دست داشتن وي در «جنايت تحريك به قتل» مطرح خواهند كرد و اين قضيه از زاويه‌اي كه مشابه با موضوع "ميشل سماحه" وزير سابق لبناني است، بررسي خواهد شد.
مساله دوم، موضوع رفتن برخي از جوانان لبناني براي جنگ به سوريه و پيامدهاي احتمالي اين اقدام است، به ويژه اينكه اين افراد سلفي هستند و به احتمال زیاد توسط برخی از نمایندگان لبنانی فعال در شمال این کشور تحریک و تجهیز شده‌اند.
مساله سوم، وضعيت لبناني‌هاي ربوده شده درسوريه با توجه به اطلاعاتي است كه عدنان منصور وزير امور خارجه لبنان درباره سهل انگاري تركيه و همراهی این کشور با تروریست‌ها در اين زمينه در اختيار دارد.
مساله چهارم، موضوع تحريم جلسه مجلس نمايندگان لبنان از سوي مخالفان و جايز ندانستن ربط دادن تغييرات دولتي به قانون انتخابات است.
اما درباره موضوع درخواست شاخه اطلاعات ارتش لبنان براي دستيابي به متن پيامك‌هاي تلفن همراه، منابع وابسته به نخست وزيري لبنان به روزنامه الاخبار گفتند كه هيات وزيران درباره اين موضوع تصميم گيري مي‌كند.
بر اساس اطلاعات موجود، نجيب ميقاتي نخست وزير لبنان قصد ندارد كه در جلسه‌اي خارج از چارچوب برنامه كاري هيات وزيران به اين مساله بپردازد به اين علت كه جلسه در مقر دولت برگزار خواهد شد و ميقاتي ترجيح مي‌دهد كه اين قضيه در جلسه دهم دسامبر كه رياست آن را ميشل سليمان بر عهده خواهد داشت، بررسي شود.
منابع نزديك به وزراي اكثريت در مجلس لبنان گفته‌اند كه آنان حتماً با هر تصميمي كه خواستار دسترسي به پيامك‌هاي تلفن همراه درهر دو حالت باشند، مخالفت خواهند كرد.
اما در رابطه با اعلام محافل گروه 14 مارس مبني براينكه اين گروه درنشست‌هاي كميته نمايندگان با هدف بررسي پيشنهادهاي قوانين انتخابات شركت خواهد كرد، اختلافي ميان گروه المستقبل درباره درخواست اين نشست در منزل يكي از نمايندگان به وجود آمد. پس از آنكه يكي از اعضاي فراكسيون المستقبل به نام احمد فتفت اعلام كرد كه گروه 14 مارس، به دلايل امنيتي موضوع برگزاري اين نشست را در منزل يكي از نمايندگان اين گروه مطرح كرده است، يك منبع برجسته وابسته به جريان المستقبل در مجلس نمايندگان لبنان، از اين خواسته ابراز شگفتي كرد و گفت اين خواسته منطقي نيست زيرا همه شخصيت‌هاي اين گروه با تهديد مواجه هستند و درصورتي كه تصميم بگيرند در منزل يكي از نمايندگان تشكيل جلسه دهند، امنيت آنان تضمين شده نيست... وي اظهار داشت كه اين مساله نشان دهنده وجود تصميم مبني بر تخريب نشست نمايندگان كميته است. وي بر اهميت اينكه نبيه بري رئيس مجلس نمايندگان خواهان برگزاري نشستي براي بررسي موضوع قانون انتخابات شود، تاكيد كرد و گفت هيچ يكي از اعضاي گروه 14 مارس نمي‌تواند كه اين دعوت را رد كند.
حال این نکته مطرح است که تا چه اندازه دولت و مقامات لبنانی موفق خواهند شد تا عقاب صقر را به عنوان مسول کشتار در سوریه تحت تعقیب قرار دهند، مساله‌ای که به نوبه خود بسیار حائز اهمیت بوده و می‌تواند تاثیر به سزایی در کنترل آتش جنگ در سوریه داشته باشد و از سوی دیگر، کنترلی خواهد بود بر دیگر مقامات لبنانی که پرونده‌های سنگینی در حمایت از تروریست‌ها در سوریه دارند.

پربیننده ترین خبرها