وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تشریح کرد:

چرا ماهواره پیام در مدار قرار نگرفت؟/ فازهای پیش بینی شده برای درمدار قرار گرفتن ماهواره به طور کامل طی شد/ماهواره دوستی را با موفقیت درمدار قرار خواهیم داد

چرا ماهواره پیام در مدار قرار نگرفت؟/ فازهای پیش بینی شده برای درمدار قرار گرفتن ماهواره به طور کامل طی شد/ماهواره دوستی را با موفقیت درمدار قرار خواهیم داد
سه شنبه 25 دی 1397 - 10:33

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت وگویی به برخی حزئییات پرتاب ماهواره پیام امیر کبیر و علت قرار نگرفتن این ماهواره در مدار 500 کیلومتری را تشریح کرد.

العالم ـ ایران ـ علمی

محمد جواد آذری جهرمی در گفت وگوی تلفنی با برنامه امروز (سه شنبه) حالا خورشید خاطرنشان کرد، صبح امروز (سه شنبه) ساعت 4 و 30 بامداد تلاش شد ماهواره پیام امیر کبیر با ماهواره بر سیمرغ در مدار قرار بگیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امروز به اتفاق وزرای سابق ارتباطات از دولت هشتم تا دوازدهم که در صنعت ماهواره کشور نقش داشتند مهمان همکاران در وزارت دفاع در سایت فضایی امام خمینی بودیم.

آذری جهرمی افزود: ماهواره روی ماهواره بر نصب و تمام تمهیدات لازم اندیشیده شده بود، بنابر این پس از پرتاب، ماهواره بر دو فاز اول را با موفقیت طی کرد و ماهواره را توانست بر مدار قرار دهد و به نوعی فازهای پیش بینی شده برای درمدار قرار گرفتن ماهواره به طور کامل طی شد اما متاسفانه در لحظه قرار گرفتن ماهواره در مدار و جدا شدن ماهواره از ماهواره بر در ارتفاع 500 کیلومتری سرعت جدا شدن ماهواره از ماهواره بر به سرعت لازم نرسید و ماهواره بر نتوانست به سرعت لازم برسد چرا که بایستی به سرعت 7 و نیم کیلومتر بر ثانیه می رسید که به این سرعت دست نیافت و کمتر از این میزان بود و متاسفانه در فاز آخر ماهواره به صورت موفق در مدار قرار نگرفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه گفت: دانشمندان ما در مجموعه تولید ماهواره عملیاتی به موفقیت رسیده اند که دستاورد بزرگی بود و این که دوستان پرتوان ما در مجموعه دفاعی کشور تمامی مراحل را با موفقیت طی کردند.

وی افزود: فرایند ساخت و در مدار قرار دادن ماهواره تکنولوژی بسیار پیچیده ای است. طبعا بسیار اخبار مربوط به شکست در زمینه در مدار قرار گرفتن ماهواره را شنیده اید این مساله منحصر به ما نیست. ما دستاوردهای زیادی داشتیم ماهواره دوستی هنوز مانده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: دوست داشتیم امروز خبر خوب به مردم می دادیم و همه را شاد می کردیم ولی زندگی طبیعتا همواره بر مداری که ما می خواهیم نیست.

وی گفت: ما همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا ماهواره دوستی با موفقیت در مدار قرار بگیرد.

آذر جهرمی افزود: وقتی ماهواره می خواهد در مدار قرار بگیرد سه مرحله دارد که مرحله اول ماهوارهبر از زمین بلند می شود مرحله دوم که حدودا در اتمسفر شهرکرمان اتفاق می افتاد این بود که یک جدایش اولی در فرایند ماهوارهبر رخ می داد و مرحله سوم که حدودا بر روی شهر چاربهار اتفاق می افتاد، ماهواره در مدار قرار می گرفت. لحظه ای که برای این فرایند طراحی شده از لحظه آغاز عملیات تا لحظه اتمام 7 دقیقه و 40 ثانیه هیجانی طول می کشد که بایستی فضا فضای صافی باشد و ماهواره های دیگر در سطح فضا نباشند که این هماهنگی و تنظیم، لازمه آن است که با دقت بالایی انتخاب شود که طبیعتا این زمان (صبح امروز) انتخاب شد.

وی در خصوص احتمال رفع فیلتر توییتر نیز گفت که اتفاق جدیدی رخ نداده و در باره اینستا گرام نیز گفت که فعلا همه استفاده می کنند و فضای خوبی هم هست و فرمایشات رهبر مقام معظم هم بر این مبنا بود که از این ظرفیت ها حد اکثر استفاده صورت بگیرد طبیعتا به نظرم رویکردی که بایستی داشته باشیم این باید باشد که از این فضاها مناسب استفاده شود.

آذر جهرمی خاطرنشان کرد، طبیعا مشکلاتی هست و ما نباید دو قطبی موافق و مخالف درست کنیم باید منطقی به مساله نگاه کنیم و برای رفع مشکلات باید فکر کنیم اما از ظرفیت هایش نیز باید حد اکثر استفاه را بکینم که ما هم تمام تلاش خود را در این حوزه می کنیم. یک مقداری که فضا سیاسی می شود از حوزه فنی خارج می شود که تعامل در این فضا دشوار است.

پربیننده ترین خبرها