پژوهشگر لبناني:

قطعنامه هسته اي غير الزام آور عليه اسراييل،فريبكاري است

قطعنامه هسته اي غير الزام آور عليه اسراييل،فريبكاري است
سه شنبه 14 آذر 1391 - 21:58

بيروت (العالم) ـ پژوهشگر سياسي لبناني تاكيد كرد كه در تصويب قطعنامه غير الزام آور ديروز (دوشنبه) مجمع عمومي سازمان ملل عليه رژيم اشغالگر براي منع گسترش سلاح هسته اي و گشودن تاسيسات هسته اي اين رژيم به روي بازرسان بين المللي، نوعي فريبكاري از سوي آمريكا وجود دارد.

"وفيق ابراهيم" روز سه شنبه در گفتگو با شبكه خبري العالم،اظهار داشت: آمريكا با اين شيوه ها در تلاش است در زمينه مقابله با قدرتهاي رو به رشد منطقه، جهان عرب و اسلام را به سمت خود جلب كند.
ابراهيم، راي مثبت بالاي كشورهاي تابع سياست خارجي آمريكا در مجمع عمومي سازمان ملل عليه رژيم اشغالگر را شك برانگيز دانست.
وي با تاكيد بر اين كه مقاومت فلسطين با هم پيمانان منطقه اي خود مانند ايران و عراق و حزب الله توانست به خودكامگي اسراييل پايان دهد، در عين حال گفت كه به تاييد گسترده قطعنامه اعتمادي ندارد بويژه كه موضع اروپاييها نيز به طور ناگهاني تغيير كند و از كشور فلسطيني به عنوان عضو ناظر حمايت كنند. اين مساله به ميل و رغبت آمريكا براي حفظ ائتلافش با برخي گروه هاي اسلامي در منطقه ارتباط دارد.
پژوهشگر سياسي لبناني افزود: آمريكا سعي دارد با گروههاي اسلامي ائتلاف كند تا از آنها در جنگ آتي خود عليه ايران، چين و روسيه استفاده كند.
ابراهيم تصريح كرد: طرحي آمريكايي با هدف جلب حمايت جهان عرب عليه قدرتهاي رو به رشد بويژه ايران وجود دارد. آمريكا از بدو تاسيس، كشوري تروريسم بوده است. سرخپوستها را به قتل رساند و از بمب هاي هسته اي عليه ژاپن استفاده كرد؛ از اين رو اقدامات امروز آن هيچ جاي تعجب ندارد بلكه عجيب آن است كه برخي طرف هاي عربي و اسلامي بپذيرند كه ابزاري براي مقابله با جهان چند قطبي باشند، در حالي كه جهان چندقطبي به هيمنه آمريكا در منطقه پايان خواهد داد.
اين پژوهشگر سياسي با تاكيد بر اين كه از اقدامات فريبكارانه آمريكا در خصوص فلسطين، تمام جهان عرب و اسلام نگران است، آن را تحركي فريبكارانه براي ضربه زدن به قدرتهاي ديگر خاورميانه، روسيه و چين توصيف كرد.
وي موافقت اكثريت اعضاي مجمع عمومي سازمان ملل با محكوم كردن اسراييل، را بي فايده توصيف كرد زيرا تاكنون صدها قطعنامه براي عقب نشيني اسراييل از سرزمين هاي اشغالي صادر شده ولي همگي بي فايده بوده است، همچنين سخن گفتن از درخواست از اين رژيم براي گشودن تاسيسات هسته اي خود به روي بازرسان بين المللي، عملي نخواهد شد.
ابراهيم تاكيد كرد كه رژيم اسراييل هم پيمان اصلي آمريكا در منطقه است و بخش مهمي از سياست خارجي واشنگتن در منطقه به شمار مي آيد از اين رو هيچ بحث و حديثي در سازمان ملل عليه اين رژيم فايده اي نخواهد داشت.
پژوهشگر سياسي لبناني افزود: آمريكا برخورداري رژيم صهيونيستي از 200 كلاهك اتمي را مي پذيرد ولي در عين حال ايران را كه مي خواهد از تكنولوژي هسته اي براي مقاصد مسالمت آميز استفاده كند، مورد شديد ترين تحريم ها قرار مي دهد.
بيش از ۱۷۰ كشور عضو مجمع عمومي سازمان ملل متحد در قطعنامه‌اي كه شامگاه دوشنبه، سيزدهم آذر، به تصويب رسيد، با فراخواندن رژيم اسرائيل به "شفافيت در برنامه هسته‌اي خود" از اين رژيم خواستند به پيمان ان‌پي‌تي بپيوندد.
راي دهندگان قطعنامه بر لزوم نظارت بر فعاليت هاي هسته‌اي رژيم صهيونيستي و باز شدن فوري درهاي تمامي تاسيسات اتمي آن به روي ناظران آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و امضاي سريع پيمان منع گسترش جنگ‌افزارهاي اتمي " ان‌پي‌تي" تأكيد كردند.
اگر چه شمار راي دهندگان به اين قطعنامه بيانگر اكثريتي بالا‌تر از هر مصوبه ديگر در نهادهاي جهاني در تمامي دهه‌هاي اخير پيرامون لزوم شفافيت برنامه اتمي اسرائيل است، اما تصويب اين قطعنامه كه با پشتيباني چشمگير دولت‌هاي عضو مجمع عمومي به دست آمد و ارائه‌دهندگان پيش‌نويس آن را "بسيار خوشحال " كرد، الزام‌آور نيست.
پيش‌نويس اين قطعنامه كه از سوي كشورهاي عربي ارائه شده بود؛ با مخالفت تنها شش كشور از جمله آمريكا و كانادا روبرو شد.

14:45
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها