هواپیمای وزیر ترک در عراق اجازه فرود نیافت

هواپیمای وزیر ترک در عراق اجازه فرود نیافت
چهارشنبه 15 آذر 1391 - 09:09

دولت عراق به هواپیمای مسئول ترک به دلیل انجام ندادن هماهنگی های قانونی لازم، اجازه نداد در فرودگاه اربیل به زمین بنشیند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دولت عراق به هواپیمای حامل "تانر یلدز" وزیر انرژی ترکیه اجازه نداد در فرودگاه اربیل در شمال عراق فرود بیاید؛ به همین دلیل این هواپیما مجبور شد در فرودگاه شهر "قیصریه" در جنوب شرقی پایتخت ترکیه به زمین بنشیند.
سازمان هواپیمایی عراق اعلام کرد به دلیل رعایت نشدن پروتکل ها، به این هواپیما اجازه فرود نداده است.
"ناصر بندر" رئیس سازمان هواپیمایی عراق گفت: ممانعتی برای ورود هواپیما به حریم هوایی عراق نیست؛ ولی برای برخی هواپیماها قوانین و پروتکل های ویژه ای وجود دارد.
وی افزود: هواپیمای شخصیت های مهم باید به قوانین پرواز عمل کنند؛ و هواپیمای مسئول ترک به این قوانین عمل نکرده بود؛ به همین دلیل از نشستن آن در فرودگاه اربیل جلوگیری کردیم.
ناصربندر تأکید کرد: حریم هوایی عراق، تحت کنترل سازمان هواپیمایی در بغداد قرار دارد.
ناصربندر اظهار داشت: مسئولانی از ترکیه و اردن خواستار مجوز برای پروازهای ویژه شده بودند، ولی درخواستهای آنها به دلیل مطابقت نداشتن با قوانین، رد شد.
سایت میدل ایست آنلاین به نقل از یک منبع مسئول در منطقه کردستان نوشت، قرار بود وزیر انرژی ترکیه برای امضای توافقنامه نفتی بین اربیل و آنکارا، به این منطقه سفر کند.
علاوه بر دخالت ترکیه در امور داخلی عراق از طریق برقراری روابط مستقیم با مسئولان منطقه کردستان بدون هماهنگی با بغداد، حمایت رسمی ترکیه از "طارق الهاشمی" معاون سابق ریاست جمهوری عراق، که به اتهام دست داشتن در اقدامات تروریستی به اعدام محکوم شده، از دلایل اصلی تیرگی روابط روابط دو کشور است.
با وجود صدور حکم بازداشت "طارق الهاشمی" از سوی "اینترپل" دولت ترکیه رسما با تحویل وی به عراق مخالفت کرد و به طارق الهاشمی اقامت دائم داد.
طارق الهاشمی پیش از صدور حکم اعدام با کمک مستقیم امیر قطر از عراق فرار کرد و پس از سفر به قطر و عربستان سعودی و دیدار با مسئولان این دو کشور، به ترکیه پناهنده شد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها