تبليغ درباره سلاح شيميايي سوريه، جنگ رواني است

تبليغ درباره سلاح شيميايي سوريه، جنگ رواني است
پنج‌شنبه 16 آذر 1391 - 18:37

دمشق(العالم)- استاد دانشگاه دمشق گفت: تبليغات غرب درباره سلاح شيميايي سوريه، حمله به اين كشور و استقرار موشك هاي پاتريوت در مرز تركيه، جنگ رواني بوده و غرب در زمان حاضر توان گشودن جبهه تازه اي با سوريه را ندارد.

ابراهيم زعير پنجشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم، در خصوص تبليغات غرب درباره سلاح شيميايي سوريه اظهار داشت: آمريكايي ها به خوبي مي دانند اين تبليغات، ساختگي بوده و اصلا سلاح شيميايي وجود ندارد، حتي اگر چنين سلاحي وجود داشت نمي توان از آن در داخل استفاده نمود، تجربه عراق كه در سال 2003 به بهانه سلاح كشتار جمعي اشغال شد، نمونه بارز آن است.
استاد دانشگاه دمشق تصريح كرد: به رغم تمايل آنها براي حمله به سوريه و پايان دادن به كار نظام مردمي آن، شرايط براي تكرار اين سناريو توسط آمريكا از طريق اقدام نظامي گسترده عليه سوريه فراهم نيست.
 زعير گفت: روسيه، چين، ايران و بسياري كشورهاي جهان با مداخله نظامي در سوريه مخالفند چون دمشق حلقه اصلي معادلات منطقه و جهان است لذا اجازه نقض حريم آن را نمي دهند.
وي افزود: اوضاع سوريه نشانه منازعه بين المللي بر سر منافع به ويژه ميان آمريكا و روسيه است كه به خوبي مي داند پايان نقش نظام كنوني سوريه در منطقه به معناي پايان منافعش در منطقه است. 
زعير درخصوص استقرار موشك هاي پاتريوت در مرز تركيه با سوريه، به مخالفت، روسيه، چين، ايران و بسياري كشورها با مداخله نظامي در سوريه اشاره كرد و افزود: موشكهاي پاتريوت ممكن است براي افزايش تنش نظامي باشد اما مداخله نظامي در سوريه بعيد است به ويژه كه روسها به خوبي مي دانند اين موشكها به سوي آنها و ايران نشانه رفته است.
 وي ادامه داد: بدون شك موشكهاي پاتريوت براي تهديد سوريه است اما توان گشودن جبهه جديدي در سوريه را نداشته و به خاطر برخي عوامل نمي توانند دست به چنين حماقتي بزنند.
زعير تاكيد كرد: موشكهاي پاتريوت و سخن از جنگ، نوعي جنجال تبليغاتي است چون روسيه، چين و ايران با قدرت در برابر هر گونه حمله نظامي به سوريه مي ايستند تا سوريه مستقل مانده و بحران آن توسط سوريها حل شود.
 روز دوشنبه (13آذر) باراك اوباما ،رييس جمهور آمريكا، كه كشورش به يك عضو كليدي از اتئلاف بين‌المللي تلاش براي ناآرام كردن سوريه متهم است، به بشار اسد رييس جمهوري سوريه هشدار داد كه نبايد از سلاح‌هاي شيميايي عليه شبه‌نظاميان استفاده كند.
وي در عبارتي هشدار‌آميز به اسد پيام داد كه اگر از اين سلاح‌ها استفاده كند، اين اقدام عواقبي براي دولت سوريه خواهد داشت. اوباما در عين حال افزود: "جهان، نظاره‌گر توست."
يك روز پيش از اين هشدار، هيلاري كلينتون، وزير خارجه آمريكا گفت كه اگر دولت سوريه از سلاح‌هاي شيميايي استفاده كند، اين به معناي اين است كه دمشق خطوط قرمز آمريكا را رد كرده است.
تلويزيون دولتي سوريه در واكنش به اين اتهامات كه بيانگر تلاش‌هاي آمريكا براي به راه‌انداختن سناريوي شبيه عراق براي سوريه است، به نقل از يك مقام وزارت خارجه اين كشور گزارش داد كه ، سوريه بار ديگر تاكيد مي‌كند كه تحت هر شرايطي اين اتفاق نخواهد افتاد و اگر اين قبيل سلاح‌ها هم وجود داشته باشد، ما هرگز آن را عليه مردم خودمان به كار نمي‌گيريم.
سوريه از ماه مارس ۲۰۱۱، صحنه ناآرامي‌هاي گسترده‌اي است و برخي از مردم از جمله تعداد زيادي از نيروهاي امنيتي جان خود را در اين خشونت‌ها از دست داده‌اند.
MKH-6-10:42
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها