" بازی مرگ "؛ پدیده پرهزینه درکشور فقر زده عربستان

پنج‌شنبه 16 آذر 1391 - 21:37

العالم - در ميان جوانان سعودي تفريحي خاص با اتومبيل رايج است كه به آن "تفحيط" (خسته كردن اتومبيل) گفته مي شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه العالم اينگونه تفريح هاي پرخرج به طور معمول مخصوص افرادي است كه با پولهاي باد آورده نفتي در كشور فقر زده سعودي زندگي مي كنند و هزينه هاي كلان براي خريد و تخريب خودروهاي گران قيمت خارجي براي آنان اهميتي ندارد.
اين تفريح ناسالم كه البته شركت هاي خودروسازي غرب را نيز به نان و نوايي مي رساند، موجب بروز حوادث و كشته شدن صدها نفر شده است.
 
در این بازی رانندگان خودروها را با آخرین سرعت در مکانهای شلوغ به حرکت در می آورند و با کشیدن ترمز دستی و دنده معکوس و حرکت های مارپیچ تلاش می کنند که مهارت خود را در کنترل و به اصطلاح لایی کشیدن از میان خودروها به نمایش بگذارند.
به گفته منابع عربستاني به دليل اينكه اينگونه اعمال در خيابان ها و بزرگراها انجام مي شود ، علاوه بر خطرات جاني براي رانندگان، تماشاگران ، عابران و سرنشينان خودروهاي عبوري را تهديد مي كند و قرباني شدن تعداد بسياري از اينگونه افراد را به دنبال دارد.
در موارد متعدد خروج ناگهاني خودروهايي كه براي نمايش اين بازي وارد ميدان شده ا ند از كنترل راننده و ورود آن به ميان تماشاچيان موجب مرگ و مجروج شدن دسته جمعي زنان و مردان در سنين مختلف شده است.
" بازي مرگ " و " بازي انفجار " از ديگر نامهايي است كه در عربستان به اين پديده نهاده شده و در گوشه و كنار شهرهاي مختلف  و بخصوص رياض پايتخت اين كشور همه  هفته عده زيادي را براي تماشا به سمت خود مي كشاند.
خودروهاي اوراقي كمترين خسارت ناشي از ورود افراد مختلف به اين بازي است و در بيشتر موارد اجساد جوانان و نوجوانان راننده و يا تماشاگران به دنبال حوادث خونبار پديده " تفحيط "به خانواده هايشان تحويل داده مي شود.
مقامهاي سعودي تاكنون از حل ريشه اي اين معضل اجتماعي عاجز مانده اند.
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها