با پافشاری بر اعلامیه قانون اساسی

مرسی به فرصت سوزی ادامه می دهد

مرسی به فرصت سوزی ادامه می دهد
جمعه 17 آذر 1391 - 10:55

سردبیر روزنامه القدس العربی درباره خطر پایمال شدن خون مردم مصر پای درگیری های بی سابقه جناح ها بر سر قدرت و بروز شکاف در جامعه مصری هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه القدس العربی درباره تحولات مرسی و سخنان او نوشت: هر چند محمد مرسی رئیس جمهور مصر، با لغو ماده شش اعلامیه قانون اساسی - که دستورات رئیس جمهور را غیرقابل بررسی و لازم الاجرا می کرد - گامی به عقب در جهت راضی کردن مخالفان برداشت، اما این اقدام در برابر خواست تظاهر کنندگان و مخالفان، که خواستار لغو یا تعلیق اعلامیه قانون اساسی بودند، بسیار ناچیز می نمود و به جای آن که آبی بر آتش مخالفان باشد، بنزینی بر آتش آن ها بود.
عبدالباری عطوان در سرمقاله این روزنامه با انتقاد از محمد مرسی به سبب از دست دادن فرصت پذیرش پیشنهاد مجمع پژوهش های اسلامی وابسته به الازهر و مفتی مصر و شمار زیادی از علمای خارج از جنبش اخوان المسلمین تاکید کرد: آن ها از مرسی خواستند آبرومندانه اعلامیه قانون اساسی را لغو کند و با این کار جلوی خون ریزی را گرفته، از بروز شکاف در وحدت ملی جلوگیری کند، اما مرسی با رد این پیشنهاد، فرصت را از دست داد.
عطوان این اقدامات مرسی را موجب متحد شدن مخالفانش دانست و گفت: اعلامیه قانون اساسی سبب متحد شدن مخالفان لیبرال مرسی شد، این در حالی است که نیروهای لیبرال بیش از آن که از اخوان المسلمین متنفر باشند، از یکدیگر متنفر بودند.
وی با اشاره به دعوت محمد مرسی از مخالفان برای گفت و گو در کاخ ریاست جمهوری و یادآوری تاکید عمرو موسی بر انتظار دعوتنامه ای رسمی برای شرکت در این گفت و گو، ابراز امیدواری کرد که احزاب مخالف، مسئولیت پذیرانه عمل کرده و این دعوت به گفت و گو را بپذیرند و با شجاعت دیدگاه خود را مطرح کنند تا زمینه شکل گیری وفاق برای رهایی کشور از گرفتاری در حمام خون فراهم شود.
عطوان با تاکید بر این که درخواست لغو اعلامیه قانون اساسی، حق مسلم مخالفان است، برخی شعارهای مخالفان درباره درخواست کناره گیری رئیس جمهور منتخب مردم را که در انتخاباتی آزاد به این پست رسیده است، غیرقابل قبول دانست و نوشت: چنین درخواست هایی به نفع مخالفان نیست و می تواند به بسیج شدن مردم بر ضد آن ها منجر شود.
عبدالباری عطوان در پایان ضمن یادآوری تلاش ها و هزینه های میلیونی دشمنان مصر برای به زیر کشیدن انقلاب مصر را یادآوری و ابراز امیدواری کرد این کشور که توانسته است خود را از بند دیکتاتوری نجات داده و فساد را در کشور ریشه کن کند، این بار نیز بتواند به ساحل امن برسد.
 
26

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها