به سبب موقعیت راهبردی سوریه

روسیه همچون خاک خود از سوریه دفاع خواهد کرد

روسیه همچون خاک خود از سوریه دفاع خواهد کرد
جمعه 17 آذر 1391 - 20:08

یک کارشناس امور راهبردی با بیان این که روسیه، همانند خاک خود از سوریه دفاع خواهد کرد، پیش بینی کرد در سال آینده میلادی، مذاکراتی برای حل بسیاری از مسائل منطقه میان آمریکا و روسیه صورت گیرد.

" وفیق ابراهیم " روز جمعه در گفت و گو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: مساله دخالت نظامی، به برخی معادلات قدرت در منطقه و جهان مرتبط است. احتمال دارد هدف از مطرح کردن مساله سلاح های شیمیایی سوری، زمینه سازی امکان ارسال مقادیر زیادی سلاح های گسترده به گروه های مسلح باشد. در این میان امکان دارد حملاتی خارجی از سوی طرف های مورد حمایت ترکیه نیز به سوریه صورت پذیرد.
وی افزود: علت ادامۀ بحران سوریه، تغییر نیافتن معادلات بین المللی و منطقه ای است، برخی طرف ها آمادگی دارند که هر کشور بیگانه حمله کننده به سوریه را مورد حمله قرار دهند. به همین سبب است که آمریکا ترجیح می دهد، برای رساندن سلاح به گروه های مسلح، بهانه وجود سلاح های شیمیایی در سوریه را مطرح کند.
این کارشناس لبنانی در ادامه ابراز نگرانی کرد که آمریکا و برخی کشورهای عربی به منظور متهم کردن سوریه به داشتن سلاح های شیمیایی، برای گروه های مسلح، سلاح های شیمیایی بفرستند تا زمینه این اتهام را فراهم کنند. وی همچنین با رد احتمال دخالت نظامی آمریکا (به شیوه حمله به عراق یا ایجاد منطقه بی طرف در مرزهای سوریه)، گفت: سوریه تهدید کرده است اگر ترکیه یا هر کشور دیگر سعی کند منطقه بی طرف در مرزهای این کشور، ایجاد کند، آن منطقه را بمباران کند.
وفیق ابراهیم تصریح کرد: در حال حاضر سوریه درگیر دفاع از تمام منطقه است و اگر نظام سوری سقوط کند، آمریکا به راحتی خواهد توانست ائتلاف "ترکیه تا مصر" را تشکیل دهد. این در حالی است که نظام سوریه در حال حاضر مدافع ائتلاف ایرانی – عربی – روسی – چینی است. به همین سبب همه کشورهای آزاده جهان باید برای حمایت از نظام سوری همت گمارند.
وی با تاکید بر وجود تلاش های گسترده برای اقناع روسیه، جهت پیوستن به رویکرد آمریکایی در قبال سوریه، خاطر نشان کرد: روسیه به هیچ وجه به این تلاش ها پاسخ مثبت نخواهد داد زیرا می داند سوریه، دامی است که آمریکا برای سلطه گری بر جهان گسترده است.
کارشناس امور راهبردی در ادامه گفت: روسیه به دنبال بازیابی جایگاه خود و تبدیل دوباره به قطب دوم در جهان است و سوریه فرصت مناسبی در این زمینه برای روسیه به شمار می رود. روسیه منافع راهبردی فراوانی در سوریه دارد به همین سبب همان گونه که از خاک خود دفاع می کند، از سوریه دفاع خواهد کرد.
وفیق ابراهیم در پایان پیش بینی کرد که روسیه و آمریکا پس از ماه فوریه، مذاکراتی دوجانبه را در دستور کار قرار دهند و بسیاری از مسائل منطقه خاورمیانه را حل و فصل کنند و در این زمینه هیچ مجالی به ترکتازی عرب ها و ترکیه ندهند.
7-14:46
26

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها