ادعای سلاح شیمیایی سوریه شایعه سازی غرب است

ادعای سلاح شیمیایی سوریه شایعه سازی غرب است
شنبه 18 آذر 1391 - 12:01

بيروت (العالم)- پژوهشگر سیاسی لبنانی، سخنان آمریکا و متحدانش در باره احتمال استفاده نظام سوریه از سلاح شیمیایی ضد مردم این کشور را در راستای شایعه سازی عنوان و با ابراز شگفتی از ژست انسان دوستانه آنها خاطرنشان کرد:آمریکا اولین کشوری بود که در سال 1963 از سلاح های شیمیایی ضد مردم ویتنام استفاده کرد.

نسیب حطیط شنبه در گفت وگو با شبکه خبری العالم تصریح کرد: مسئولان و ارتش سوریه نیازی به استفاده از سلاح راهبردی ندارند،زیرا همچنان برگ های برنده زیادی در مقابله با گروه های مسلح در اختیار دارند.
این کارشناس سیاسی لبنانی گفت: سوریه اگر سلاح شیمیایی داشته باشد این سلاح ضد دخالت خارجی و ضد اسرائیل – در صورت ورود به خط این بحران- استفاده خواهد شد.
حطیط تاکید کرد که سلاح شیمیایی حتی ضد گروه های تروریستی مسلح داخل سوریه نیز استفاده نخواهد شد.
پژوهشگر سیاسی لبنانی در ادامه اظهار داشت: پایداری مردم و مسئولان سوری طی 20 ماه گذشته آمریکا و متحدانش را غافلگیر و آن ها را وادار به پیگیری راه حل سیاسی کرده است.
وی افزود: پایداری ملت سوریه آمریکا را وادار به تجدید نظر در زمینه حمایت از این گروه های تروریستی در سوریه کرد. در همین زمینه واشنگتن مجبور شد پوشش و حمایت سیاسی از گروه موسوم به "جبهة النصرة" را لغو و این گروه را در فهرست سازمان های تروریستی قرار دهد.
حطیط خاطرنشان کرد: آمریکا همچنین در صدد برآمد با خارج کردن زمام امور تشکل مخالف سوری موسوم به "ائتلاف ملی" (به عنوان یک "تشکل سیاسی) از دست ترکیه و تفکیک گروه های مسلح موسوم به ارتش آزاد از ائتلاف مزبور با هدف تبرئه این "ائتلاف سیاسی" از اقدامات گروه های مسلح ارتش آزاد، به اصلاح مواضع خود در مورد سوریه اقدام کند.
به گفته این کارشناس سیاسی گنجاندن نام گروه تروریستی "جبهة النصرة" در فهرست سازمان های تروریستی بدین معناست که حکومت سوریه حق دارد با این گروه برخورد کند.
حطیط در ادامه هدف از تهدید درزمینه استقرار موشک های پاتریوت ناتو در ترکیه را جنگ روانی ضد سوریه و متحدانش دانست و تاکید کرد: این تهدید مقدمه دخالت نظام در سوریه به شمار نمی رود،زیرا آمریکا در شرایط کنونی توان دخالت نظامی به ویژه دخالت زمینی در سوریه را ندارد.
این پژوهشگر لبنانی خاطر نشان کرد: آمریکا که از ابتدا کشورها و طرف های متعددی را برای حمایت مالی و تسلیحاتی از افراد مسلح درسوریه تحریک کرده بود، با توجه به پیامدهای منطقه ای و بین المللی رویدادهای سوریه به بن بست رسیده و روزانه متحمل زیان هایی از این رویدادها می شود.
وی افزود: بحران سوریه پس از 20 سال روسیه را دشمن و رقیب آمریکا قرار داده و مسکو را وادار کرد شورای امنیت را از قبضه آمریکا خارج کند از این رو آمریکا اکنون به محاسبه زیان هایش از اوضاع سوریه می اندیشد.
روز دوشنبه (13آذر) باراك اوباما ،رييس جمهور آمريكا، كه كشورش به يك عضو كليدي از اتئلاف بين‌المللي تلاش براي ناآرام كردن سوريه متهم است، به بشار اسد رييس جمهوري سوريه هشدار داد كه نبايد از سلاح‌هاي شيميايي عليه شبه‌نظاميان استفاده كند.
وي به اسد پيام داد كه اگر از اين سلاح‌ها استفاده كند، اين اقدام عواقبي براي دولت سوريه خواهد داشت.
يك روز پيش از اين هشدار، هيلاري كلينتون، وزير خارجه آمريكا گفت كه اگر دولت سوريه از سلاح‌هاي شيميايي استفاده كند، اين به معناي اين است كه دمشق خطوط قرمز آمريكا را رد كرده است.
تلويزيون دولتي سوريه در واكنش به اين اتهامات كه بيانگر تلاش‌هاي آمريكا براي به راه‌انداختن سناريوي شبيه عراق براي سوريه است، به نقل از يك مقام وزارت خارجه اين كشور گزارش داد كه ، سوريه بار ديگر تاكيد مي‌كند كه تحت هر شرايطي اين اتفاق نخواهد افتاد و اگر اين قبيل سلاح‌ها هم وجود داشته باشد، ما هرگز آن را عليه مردم خودمان به كار نمي‌گيريم.
سوريه از ماه مارس ۲۰۱۱، صحنه ناآرامي‌هاي گسترده‌اي است و برخي از مردم از جمله تعداد زيادي از نيروهاي امنيتي جان خود را در اين خشونت‌ها از دست داده‌اند.
Ma.19:45.7
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها