آیا ایران تا 2015 موشک قاره پیما آزمایش می کند؟

آیا ایران تا 2015 موشک قاره پیما آزمایش می کند؟
شنبه 18 آذر 1391 - 18:29

مرکز پژوهش های استراتژیک کنگرۀ آمریکا در گزارش اخیر خود پیرامون پیشرفت های موشکی ایران که در66 صفحه تنظیم شده آورده است: به احتمال زیاد در ابتدای سال 2015 ایران هنوز مراحل ساخت موشک بالستیک قاره پیما را تکمیل نکرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامۀ القدس العربی امروز شنبه در بررسی گزارش مرکز پژوهش های استراتژیک کنگرۀ آمریکا نوشت: گزارش اخیر مرکز پژوهش ها، باور سازمان جاسوسی آمریکا مبنی بر آزمایش موشک قاره پیما توسط ایران در ابتدای 2015 را با تردیدهایی مواجه کرده است. سیا تاکنون معتقد بود که ایران در صورت بهره مندی از "کمک های خارجی لازم"، تا دو سال دیگر موشک قاره پیمای خود را آزمایش خواهد کرد.
در این گزارش 66 صفحه ای آمده است: اکنون دیگر نمی توان به درستی تعیین کرد که آیا ایران در ابتدای سال 2015 قادر به آزمایش موشک قاره پیما خواهد بود یا نه؛ چرا که به نظر می رسد ایران کمک های خارجی لازم را برای تحقق این هدف، به ویژه از سوی چین و روسیه دریافت نمی کند.
از طرفی استفان هلدریث، کارشناس نظامی دست اندرکار تنظیم این گزارش معتقد است که ایران سلسله آزمایش های موشکی مقدماتی را که معمولا برای ساخت موشک قاره پیما باید صورت گیرد، انجام نداده است.
به نوشتۀ القدس العربی، چنین به نظر می رسد گزارش مذکور کامل ترین گزارش غیرمحرمانه در مورد برنامه موشکی ایران باشد که تاکنون تنظیم شده است.
گفتنی است گزارش های پیشین آژانس های اطلاعاتی و تسلیحاتی غرب، از آزمایش موشک قاره پیما توسط ایران تا حدود دو سال دیگر خبر داده بودند.

پربیننده ترین خبرها