مخالفت مجلس عوام انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا/ طرح برگزیت ترزا می شکست خورد

مخالفت مجلس عوام انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا/ طرح برگزیت ترزا می شکست خورد
سه شنبه 25 دی 1397 - 23:18

نمایندگان پارلمان بریتانیا به طرح ترزا می، نخست‌‌وزیر انگلیس برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای ندادند.

العالم ـ اروپا

این طرح که پس از ۵ روز بحث و تبادل نظر سه شنبه شب به وقت محلی در پارلمان به رای گذاشته شده بود در نهایت با ۴۳۲ رای مخالف در برابر ۲۰۲ رای موافق به تصویب نرسید و خانم می با شکست سختی روبرو شد.

این رای‌گیری غروب سه شنبه (25 دی ماه ) در حالی صورت گرفت که پارلمان بریتانیا طی ۵ روز گذشته درباره کلیات و مفاد این توافق به بحث نشسته بود.

اکنون با به حقیقت تبدیل شدن پیش‌بینی‌ها درباره رای نیاوردن توافق برگزیت در پارلمان بریتانیا، میزان آرای موافق و مخالف در ادامه راه تعیین کننده خواهد بود. بر این اساس گزینه‌هایی مانند تلاش دوباره برای رای‌گیری، کنار رفتن نخست وزیر و اعلام انتخابات زودهنگام، تاخیر در روند برگزیت و شاید تکرار همه‌پرسی مطرح شود.

رسانه های غربی با اشاره به آغاز تحرکات پارلمان بریتانیا برای تایید یا مخالفت با طرح توافق خروج لندن از اتحادیه اروپا گفته بودند که نشانه‌ها حاکی از آن است که ترزا می، نخست وزیر بریتانیا با شکستی قطعی در این رای‌گیری روبرو است.

در همین خصوص یورو نیوز گزارش داده بود، نمایندگان مجلس عوام در ساعات پیش‌رو با رای خود، توافق به دست آمده میان دولت ترزا می و اتحادیه اروپا در موضوع برگزیت را رد یا تایید خواهند کرد.

این طرح که مورد توافق دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا قرار گرفته برای اجرا شدن باید به تصویب پارلمان بریتانیا می رسید.

غروب سه‌شنبه (پانزدهم ژانویه) به وقت لندن، ابتدا رای‌گیری درباره متمم‌های این توافق آغاز شد که تصویب آنها هم می‌توانست بر ماهیت و کیفیت طرح خانم می تاثیر بگذارد. پس از آن نمایندگان پارلمان درباره کلیت این طرح رای‌گیری کردند.

بحث میان موافقان و مخالفان این توافق در صحن مجلس ادامه داشت تا این که حدود ساعت ۲۰ به وقت گرینویچ رای گیری انجام شد.

با توجه به مباحثی که در روزهای گذشته مطرح شده، انتظار تحلیلگران این بود که توافق میان لندن و بروکسل رد شود. حالا با رد برگزیت یا خانم می با طرح دومی به مجلس عوام بازمی‌گردد و یا همه‌پرسی دومی با موضوع ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا در این کشور برگزار خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها