القدس العربی: سلاح شیمیایی بهانه است

القدس العربی: سلاح شیمیایی بهانه است
دوشنبه 20 آذر 1391 - 17:00

تحلیلگر روزنامۀ القدس العربی تأکید کرد که آمریكا و هم پیمانانش قصد دارند از موضوع سلاح شیمیایی سوریه و خطر استفاده نظام از آن یا افتادن آن به دست گروه های تندرو، به عنوان بهانه ای برای توجیه هرگونه دخالت نظامی مستقیم یا غیرمستقیم، بهره برداری كنند و این نکته با توجه به تبلیغات گستردۀ رسانه ای درباره این موضوع و مبالغه در ارزیابی خطر این سلاح کاملا آشکار است؛ وضعیتی كه اقدام مشابه در رابطه با سلاح كشتار جمعی عراق در آغاز قرن بیست و یکم را در ذهن تداعی می کند.

به گزارش پایگاه خبری شبكه العالم، روزنامه القدس العربی (چاپ لندن) امروز در سرمقاله خود به قلم عبدالباری عطوان نوشت: با آرام شدن نسبی اوضاع مصر، بحران سوریه بعد از چند هفته بار دیگر در صدر خبرهای مهم قرار گرفت و علت آن چند تحول اساسی است كه از آن جمله می توان به نكات زیر اشاره كرد:

1- تصمیم دولت آمریكا به قرار دادن دو جبهه نزدیك به القاعده یعنی جبهه النصره و گردانهای التوحید و الجهاد در فهرست تروریسم.
2-  كشورهای حامی مخالفان مسلح سوری برای تاسیس «شورای عالی نظامی» و ریاست ستاد به رهبری سلیم ادریس است تا مسئولیت اداره درگیری ها و دریافت سلاح از طرفهای خارجی و نظارت بر توزیع آنها را به عهده بگیرد.
3- تاكید روزنامه انگلیسی ساندی تایمز بر تصمیم دولت آمریكا مبنی بر مجهز كردن مخالفان به موشك های ضد هواپیما و ضد تانك.
4- نشست های گسترده ائتلاف سوری در چند روز گذشته برای تشكیل دولت انتقالی كه اداره امور كشور را در صورت سقوط نظام به عهده بگیرد.
5- ورود 400 سرباز و كارشناس نظامی آلمانی به مرزهای سوریه و تركیه برای استقرار موشك های پاترویت به منظور مقابله با هر وضع فوق العاده ای و مقابله با موشك های ایرانی یا سوری كه ممكن است خاك تركیه را هدف قرار دهد. 
القدس العربی در ادامه این مقاله آورده است: رسانه های انگلیسی و آمریكایی تاكید دارند كه باراك اوباما رئیس جمهور آمریكا به دستگاه اطلاعاتی آمریكا (سی آی ای) دستور داده است عملا در سوریه دخالت كنند و در حال حاضر نیروهای ویژه انگلیسی، آمریكایی و حتی اسرائیلی، به بهانۀ جستجوی سلاح های شیمیایی در سوریه فعالیت می كنند.
این اقدامات نشان می دهد كه تمایل آشكاری برای پایان دادن به این وضع به نفع مخالفان مسلح وجود دارد، اما اكنون این سوال مطرح می شود كه شانس موفقیت این راهكار چقدر است و طرف های حامی نظام سوریه مانند روسیه، چین، ایران و حزب الله چه موضعی اتخاذ می كنند. آیا نظاره گر خواهند بود و اجازه خواهند داد این نظام فروبپاشد؟
واضح است كه آمریكا و هم پیمانانش قصد دارند از موضوع سلاح شیمیایی سوریه و خطر استفاده نظام از آن یا افتادن آن به دست گروه های تندرو به عنوان بهانه یا پوششی برای توجیه هرگونه دخالت نظامی مستقیم یا غیرمستقیم خودشان بهره برداری كنند و این از تبلیغات گسترده رسانه ای درباره این موضوع و مبالغه در ارزیابی خطر این سلاح مشخص است كه یادآور اقدام مشابه در رابطه با سلاح كشتار جمعی عراق است.
دخالت نظامی آمریكا - صرف نظر از این كه به شكست یا پیروزی منجر شود - نوعی هرج و مرج در كشور به وجود خواهد آورد كه ممكن است سال های زیادی به طول انجامد؛ دقیقا همانند حوادثی كه در عراق و افغانستان به علت فروپاشی برخی نهادهای كشور و فعالیت بیش از 400 گروه نظامی كه كنترل آنها دشوار است، رخ داد.
به عقیدۀ تحلیلگر القدس العربی، تصمیم خطرناك آمریكا، مجهز كردن مخالفان به سلاح نیست، چرا كه انتقال سلاح به مخالفان سوری فعال از سوی كشورهای خلیج فارس (به ویژه عربستان سعودی و قطر) از طریق تركیه متوقف نشده است، بلكه قراردادن گروه های تندرو مخالف در فهرست تروریسم به ویژه جبهه النصره است. بیشتر عملیات نظامی علیه نظام سوریه (به ویژه در دمشق و حمص و  حلب) كار ائتلاف این گروه ها شامل جبهه النصره و نیروهای التوحید و الجهاد و احرار الشام و جند الشام است.
این گروه ها تجربه های جنگی زیادی در عراق، افغانستان و جنگ قفقاز به دست آورده اند و با توجه به مواضع آنها می توان گفت كه برای نبردی علیه آمریكا و نیروهای جدیدی كه زیر چتر آن در سوریه فعالیت می كنند، آماده می شوند.
با این حساب ممكن است سناریوی آمریكا در عراق، این بار در سوریه تكرار شود و آمریكا خود را درگیر دو جنگ ببیند؛ یكی علیه نظام سوریه و دیگری علیه گروه هایی كه آنها را در فهرست تروریسم قرار داده است.
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها