امسال که نشد، شاید سال دیگر سقوط کند!

امسال که نشد، شاید سال دیگر سقوط کند!
دوشنبه 20 آذر 1391 - 21:19

در پی عدم تحقق وعده های متعدد سردمداران کشورهای غربی و عمّال منطقه ای آنها در مورد سرنگونی نظام سوریه، این بار یک موسسه تحقیقاتی انگلیسی، سقوط بشار اسد را به سال آیندۀ میلادی «حواله» کرد.

مرکز «تحلیل و توصیۀ آکسفورد آنالیتیکا»ی انگلیس (Oxford Analytica - Global Analysis and Advisory) در گزارشی، با ارائه پیش بینی های خود از اوضاع سوریه در 2013، مدعی شد که افراد مسلح مخالف دولت در این سال پیشرفت محسوسی در غلبه بر نظام سوریه خواهند داشت.
در این گزارش ادعا شده است: درگیری سوریه  پیامدهای سنگینی برای لبنان و اردن خواهد داشت، اما این نبرد  اواخر سال بعد با سقوط اسد به پایان خواهد رسید.
این گزارش از احتمال تغییر موازنۀ قوا به نفع افراد مسلح مخالف اسد خبر داد، چرا که به عقیدۀ تحلیلگران، فعالیت مخالفان سیاسی افزایش یافته و آنها  در مناطق مختلف، خسارت زیادی به حکومت وارد کرده اند.
بنا بر این گزارش، تشکیل ائتلاف موسوم به ملی در قطر تاثیری بر حل اختلافات (که تهدیدی جدی برای مخالفان سیاسی به شمار می رود) نخواهد داشت، اما موجب خواهد شد تا رهبران آنها متمرکزتر از پیش شوند و افراد جدی تری را برای همکاری با شبه نظامیان مسلح مخالف داخلی  انتخاب کنند و از سوی دیگر مقدمه ای برای ایجاد دولت تبعیدی ایجاد شود که حمایت کشورهای منطقه و محافل بین المللی را جلب کند، اما پیشروی انقلابیون، به بحران میان ایران و کشورهای خلیج فارس (به ویژه عربستان سعودی و قطر) دامن می زند.
اما برجسته ترین سناریوهای احتمالی که این گزارش برای سوریه سال 2013 پیش بینی کرده به قرار زیر است:
1- جنگ فرسایشی: بر اساس این سناریو نظام اسد تنها بر مناطق علوی نشین و دمشق  سلطه خواهد داشت  و بخش عمده قدرت نظامی در این مناطق مستقر خواهد شد، اما دیگر مناطق کشور به دست گروه های مسلح داخلی خواهد افتاد  که میزان پایبندی  و وفاداری آنها به ائتلاف مخالفان و ارتش آزاد سوریه متفاوت خواهد بود.
2- کودتا: بر اساس این سناریو رهبران جدید تلاش می کنند پس از سرنگونی اسد از طریق مذاکره با مخالفان به صلح دست یابند.
3- دستیابی به صلح از طریق مذاکرات: اسد تلاش می کند تا با توصیه روسیه و چین از راه مذاکرات به صلح برسد که این گزینه ترجیحا استفاده نمی شود زیرا اسد هنوز در موضعی است  که امکان دارد برای وی پیروزی به همراه داشته باشد.
این گزارش همچنین درباره دوره «پس از بشار اسد» مدعی شد: ایران تلاش خواهد کرد تا نفوذ خود را در این کشور حفظ کند و پس از گذشت  30 سال از حمایت از نظام سوریهانتظار می رود روابط اقتصادی، اجتماعی و نظامی ایران با سوریه پابرجا بماند.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها