تلاش آمریکا برای نفوذ دوباره در تونس

تلاش آمریکا برای نفوذ دوباره در تونس
شنبه 25 آذر 1391 - 19:45

العالم، تونس - در پی دیدار اخیر "ویلیام برنز" معاون وزیر خارجه آمریکا از تونس و گفتگو با مقامات این کشور، شخصیت های سیاسی تونسی درباره تلاش های امریکا برای تحمیل سیاست های خاص و دخالت در امور تونس هشدار دادند.

"احمد کحلاوی" رئیس شورای ملی حمایت از مقاومت و مبارزه با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، به شبکه خبری العالم گفت: تلاش های اخیر آمریکا در راستای افزایش ضربات بر سوریه و دخالت در امور داخلی آن کشور، به ویژه پس از اجلاس ائتلاف جدید مخالفان سوری در دوحه قطر و برپایی اجلاس " دوستان سوریه" درمغرب انجام می شود.
"منجی رحوی" معاون شورای مؤسسان تونس و تحلیلگر سیاسی این کشور نیز گفت: هدف از سفرهای پیاپی مقامات آمریکایی به تونس به ویژه پس از انقلاب علیه رژیم بن علی، افزایش نفوذ و دخالت در تونس است.
"احمد بن ابراهیم" نماینده شورای مؤسسان تونس نیز در این باره، گفت: آنچه از چند ماه پیش تاکنون موجب حیرت در تونس شده است، ارتباط با موضوع سوریه و برگزاری نشست کشورهای موسوم به "دوستان سوریه" و همچنین وارد کردن تونس به دنبال کردن اهدافی است که هیچ ارتباطی با این کشور ندارد و در راستای منافع آمریکا، قطر و عربستان است؛ در چنین وضعیتی انتظار می رود که دستگاه دیپلماسی تونس با استقلال بیشتری عمل کند.
حادثه ورود شماری از مخالفان تونسی به ساختمان سفارت آمریکا و به آتش کشیدن بخشی از آن، بر روابط دو کشور تأثیر گذاشت و ثابت کرد که مردم تونس مخالف رابطه با آمریکا هستند.
پس از سرنگونی رژیم زین العابدین بن علی و با توجه به جایگاه منطقه ای تونس، غرب توجه ویژه ای به این کشور دارد. آمریکا در مراحل زمانی مختلف تلاش کرده است که از نقش تونس در منطقه بیشترین بهره را به دست آورد و به همین دلیل مقامات آمریکایی به طور پیاپی به تونس سفر کرده اند که آخرین مورد آن سفر ویلیام برنز معاون وزیر خارجه آمریکا است. اوضاع سوریه یکی از اولویت های مذاکرات برنز با تونسی ها بود. ناظران سیاسی نزدیک شدن آمریکا به تونس را در راستای تلاش واشنگتن برای سلطه مجدد بر تصمیمات سیاسی این کشور می دانند.
یادآور می شود آمریکا از نزدیک ترین همپیمانان نظام دیکتاتوری بن علی بود و انقلاب تونس واشنگتن را به بازنگری در سیاست هایش وادار کرده است.
15-15:07
 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها