موضوع تبادل اسیران یمنی در نشست اردن پیگیری می شود

موضوع تبادل اسیران یمنی در نشست اردن پیگیری می شود
جمعه 28 دی 1397 - 14:44

نمایندگان سازمان ملل متحد، صلیب سرخ جهانی، دولت مستعفی یمن و جنبش انصار الله با برگزاری نشست فنی در امان پایتخت اردن با موضوع اسیران یمنی و سازوکار مشخص جهت تبادل آنها دست پیدا کردند.

العالم - یمن

به گزارش خبرگزاری 'اسپوتنیک'، نمایندگان انصار الله و دولت مستعفی یمن گزارش های خود را درمورد اسیران به نمایندگان سازمان ملل و صلیب سرخ ارائه کردند.

در این نشست مقرر شد طرفین پس از سه روز نظرات خود را درمورد گزارش های ارائه شده اعلام کنند و پس از آن در یک بازه 7 تا 10 روزه فهرست اسیران برای تبادل، نهایی شود.

طرف های یمنی در 28 آذر ماه، فهرست 16 هزار اسیر را برای آزادی مبادله کردند.

در همین راستا هفته گذشته یک تیم از کمیته ملی امور اسیران انصار الله به ریاست «عبدالقادر المرتضی» عضو هیات مذاکره کننده و رییس این کمیته راهی اردن شد تا درباره موانع پیش روی اجرای توافق تبادل اسیران با دولت عبدربه منصور هادی بحث و رایرنی کند.

این کمیته به دنبال گفت و گوهای صلح سوئد تشکیل شده است.

دور جدید مذاکرات صلح یمن در آذر سال میان هیات مذاکره کننده جنبش انصار الله و دولت مستعفی یمن در استکهلم سوئد با میانجیگری 'مارتین گریفیتس' نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن برگزار شد.

عقب نشینی نیروهای نظامی دو طرف از بندر الحدیده، تبادل اسیران، بازگشایی فرودگاه صنعا، پرداخت حقوق کارمندان و ارسال کمک‌های بشردوستانه از دیگر محورهای اصلی مذاکرات بود.

جنگ یمن با حمله همه جانبه ائتلاف عربستان سعودی از ششم فروردین سال 1394 (ماه مارس 2015) آغاز شد.

این جنگ تاکنون موجب کشته یا زخمی شدن هزاران یمنی و تخریب بخش های زیادی از مناطق مسکونی این کشور شده است.

بیش از 16 هزار نفر یمنی در این جنگ کشته شده و میلیون‌ها انسان با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبرو هستند، به گونه ای که سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این کشور را 'بزرگ‌ ترین فاجعه انسانی'نامید.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها