گاف ریاضی پومپئو در سالگرد آزادی جاسوس‌های آمریکایی در ایران

گاف ریاضی پومپئو در سالگرد آزادی جاسوس‌های آمریکایی در ایران
دوشنبه 1 بهمن 1397 - 09:01

هیچ کشوری نیست که در جهان به اندازه ایران هدف حملات کلامی و توییتری مایک پومپئو -- وزیر امور خارجه آمریکا -- قرار گرفته باشد. اما وقتی روز یکشنبه او تاریخ آزادی جاسوسان آمریکایی را در ایران به اشتباه تخمین زد، به دلیل حملاتی که پس از آن متحمل شد نتوانست به هدف همیشگی‌اش دست یابد.

العالم - آمریکا

واشینگتن پست -- او درباره آزادی جاسوسان آمریکایی در ایران با انتشار توییتی مدعی شد «40 سال پیش در چنین روزی تندروها در ایران 52 گروگان آمریکایی را که به مدت 444 روز به گروگان گرفته بودند آزاد کردند.»

پومپئوی 55 ساله در زمان حمله به لانه جاسوسی آمریکا در 4 نوامبر 1979 (13 آبان 1358) دانش‌آموزی دبیرستانی بود. 444 روز پس از آن، یعنی 38 سال پیش، در 20 ژانویه 1981 جاسوسان آمریکایی آزاد شدند.

اما کاربران توییتر به سرعت متوجه اشتباه او شدند و بسیاری از آن‌ها در توییت‌های خود از ناتوانی وزیر امور خارجه آمریکا در محاسبه این ارقام و استفاده از عدد "40" به جای "38" ابراز شگفتی کردند.

والتر شواب -- رئیس اسبق دفتر اخلاق حرفه‌ای دولت آمریکا -- در این خصوص در توییتر نوشت: «چطور وزیر امور خارجه‌ی ملت می‌تواند چنین چیزی را اشتباه تخمین بزند؟ این وضع مضحک است.»

گروهی نیز از محاسبات نادرست ریاضی پومپئو استفاده کردند تا آن را با شرایط حاکم بر بیش از 800 هزار کارمندی که تحت تأثیر تعطیلی دولت آمریکا قرار گرفته اند مقایسه کنند و آن‌ها را «گروگان‌های» دولت ترامپ نامیدند.

عده‌ای نیز آن را نشانه‌ای از توجه بیش از اندازه دولت آمریکا به ایران و پیش‌درآمدی احتمالی بر جنگ دانستند.

خانمی در این خصوص در توییتر نوشت: «پومپئو برای (آغاز) جنگ این ادعا‌ها را مطرح می‌کند.»

پربیننده ترین خبرها