معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما:

مرضیه هاشمی بدون هیچ اتهامی زندانی است/ نقض حقوق بشر در زندان های آمریکا ریشه دار است

مرضیه هاشمی بدون هیچ اتهامی زندانی است/ نقض حقوق بشر در زندان های آمریکا ریشه دار است
چهارشنبه 3 بهمن 1397 - 18:35

معاون برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: این شیوه بازداشت خانم هاشمی تعمدی است که پلیس آمریکا از آن استفاده می کند و سعی بر فشار روانی بر ایشان دارند.

العالم - ایران/سیاسی

همزمان با برگزاری دومین جلسه دادگاه مرضیه هاشمی، خبرنگار بازداشت شده ایرانی‌-آمریکایی در آمریکا، نشست خبری با حضور خانواده مرضیه هاشمی و دکتر پیمان جبلی، معاون برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با هدف بررسی آخرین وضعیت وی و بازخوانی کارنامه حقوق بشری آمریکا برگزار شد.

دکتر پیمان جبلی معاون برون مرزی صدا و سیما در این نشست خبری گفت: خبرنگار پرس تی وی ۱۱ روز است که بدون تفهیم اتهام در بازداشت به سر می برند و تا جایی که اطلاع داریم در چندروز اول بازداشت، مرضیه هاشمی شرایط سختی را سپری کرده است، به نظر می رسد پلیس آمریکا سعی بر فشار روانی بر مرضیه هاشمی دارند.

هیچ اتهامی مورد توجه مرضیه هاشمی نیست

دکتر جبلی با بیان اینکه شرایط غیر طبیعی که پلیس آمریکا برای مرضیه هاشمی به وجود آورده باعث نگرانی فعالان رسانه ای در ایران و خارج از ایران شده است، گفت: بر اساس اطلاعات به دست آمده، ایشان در جلسه امروز برای دومین بار مقابل هیئت بازجویی قرار می گیرد و یقین داریم هیچ اتهامی مورد توجه خانم هاشمی نیست جز اعتقادات و باورهای ایشان که برخواسته از آزادی و عدالت خواهی است.

وی ادامه داد: خانم هاشمی در آستانه شهادت حضرت زهرا (س) به اسارت درآمدند و مانند حضرت زینب (س) بهای آزادگی و آزادی را می پردازند.

پیمان جبلی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: از روز اول تمام ظرفیتهای رسانه ای شبکه پرس تی وی را برای آزادی ایشان بسیج کردیم و اتاق فکری را با دوستان خارج از این شبکه تشکیل دادیم.

وی ادامه داد: با نمایندگان مجلس رایزنی کرده ایم و با تمام افراد متصل به این جریان، در تماس هستیم. امروز هم از تجمع مقابل سازمان ملل استفاده کردیم و نامه‌ای را برای آنها ارسال کردیم.

نقض حقوق بشر در زندان های آمریکا ریشه دار است

معاون شبکه های برون مرزی در ادامه بیان کرد: تمام ادعاهای آمریکا در مورد دموکراسی و آزادی بیان با این اقدام از بین رفته است. ما مدتها شاهد نقض حقوق بشر آمریکایی در زندان های آمریکا بودیم؛ چنین مواردی در دولت آمریکا کم نیست.

جبلی در ادامه افزود: باید از تمام ظرفیت ها و روشها استفاده کرد اما چون آمریکا برای اولین بار این رفتار را مرتک نشده است، باید برای بیداری جوامع اقداماتی را به کار بگیریم.

وی گفت: تمام کشورهایی که مطلع زندانی شدن خانم هاشمی بودند پیام های خودشان را ضد دولت آمریکا منتشر کردند و امیدوارم که این پیام ها در رسانه ها جهانی شود.

اعلام آمادگی وزارت خارجه برای پیگیری موضوع بازداشت خبرنگار پرس تی وی

معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما در پاسخ به این سوال که وزارت خارجه چه اقداماتی برای آزادی ایشان انجام داده اند، اظهار کرد: وزارت خارجه آمادگی خود را برای پیگیری این موضوع اعلام کرده است و برای گرفتن وکیل آمادگی دارند.

وی گفت: ایشان به دلیل آنکه همسر یک شهروند ایرانی هستند تابعیت ایرانی دارند و اتفاقا وزیر امور خارجه کشورمان آشنایی کاملی با خانم هاشمی دارند و در زمان تحصیلشان در آمریکا از نزدیک با ایشان در ارتباط بوده اند. توقع ما از ظرفیت دیپلماسی وزارت خارجه، اقدام عملی در این موضوع است.

جبلی پیرامون دومین جلسه دادگاه خانم هاشمی گفت: احتمال می دهیم که این هیئت بازپرسی اتهامی به ایشان وارد نکند و او را تبرئه کند و ایشان آزاد شوند. اما در احتمال دوم ممکن است که هیئت بازپرسی ایشان را متهم و راهی دادگاه کند. احتمال سوم هم این است که در همین دادگاه بازپرسی محاکمه شوند و به دادگاه نروند. اما در حالت چهارم ممکن است که ایشان توسط هیئت ۲۳ نفره مورد اتهام و مجازات قرار گیرد و سپس پرونده ایشان به عنوان مجرم به دادگاه معرفی شود.

ایستادگی رسانه ها در کنار مرضیه هاشمی

جبلی در پایان مراسم با تاکید بر اینکه انتظار ما از تمام رسانه ها و مطبوعات این است که در کنار خانم هاشمی بایستند، گفت: توهین به خانم هاشمی توهین به خبرنگاران و روز نامه نگاران است که در این انقلاب پرورش یافته اند. مسئله خانم هاشمی دغدغه همه رسانه های داخلی و خارجی است و نگاه سیاسی ندارد از این رو همه باید کنار ایشان بایستیم.

جبلی در پایان نیز گفت: در ابتدا از باشگاه خبرنگاران جوان و شبکه برون مرزی تشکر می کنم و می‌گویم که تمرکز بیشتری بر شبکه های مجازی برای نشر این خبر داشته باشند تا انشالله تجمع بعدی را با آزادی خانم هاشمی داشته باشیم و وظیفه اخلاقی همه ما این است که از خانم هاشمی حمایت کنیم.

دستوراتی: دستگیری هاشمی جلوی فرزندش برایم عجیب بود

معصومه سادات دستوریان همسر برادر شوهر خانم هاشمی گفت: خانم هاشمی و فرزندانش هربار در هر سفر به آمریکا سوالات متعدد در فرودگاه از آنها پرسیده می شود، فرزند ایشان می گوید برایشان بسیار عجیب بود که جلوی چشمشان، خانم هاشمی را دستگیر کردند.

دستوریان ادامه داد: جای تاسف دارد، کشوری که دم از حقوق بشر می زند خانمی را به این نحو دستگیر کند.

وی تصریح کرد در اولین تماسی که با دخترش سارا داشت گفت که او را غل و زنجیر به زندان برده اند و در سلول به سر می برند که البته مزیت حضور او در سلول این است که می تواند حجابش را حفظ کند.

دستوریان اظهار داشت: از آقای جبلی برای زحماتشان تشکر می کنیم ولی ما به عنوان خانواده خانم هاشمی از سازمان ملل و جمهوری اسلامی ایران می خواهیم که پیگیر آزادی ایشان باشند‌.

دستوریان در ادامه برنامه گفت: ایشان سالی یکبار به آمریکا می روند و از خانواده دیدن می کنند،در زمانی که برادرشان مریض بود درخواست ملاقات با او را داشت. خانم هاشمی همیشه می دانستند که اتفاقی برای او خواهد افتاد از این رو همواره مانع رفتن او می شدیم، اما می گفت که ژورنالیست هستم و باید بروم. حتی زمانی که من هم با او در سفر آمریکا همراه بودم، بارها ساعت های طولانی در اتاق دربسته سوال و جواب می شدیم و ما را می گشتند.

​​​​​​​دستوریان در ادامه نشست گفت: در تماس با فرزندان خانم هاشمی متوجه شدیم که هیچ کدام اجازه دیدن مادر را در این چند روز نداشته اند و‌ فقط تلفنی با او صحبت کرده اند، به گفته امام خمینی (ره)، آمریکا احمقانه ترین رفتار را دارد و خودشان گور خودشان را می کنند. انشاءالله نابودی آنها نزدیک است.

دستوریان در پایان گفت: از همه رسانه‌ها، مردم، آقای جبلی و باشگاه خبرنگاران جوان تشکر می کنم و از همه درخواست دعا دارم که انشالله دادگاه ایشان ختم به خیر شود.

هاشمی: روا نبود که دولت آمریکا چنین رفتار وحشیانه ای داشته باشد

زهرا هاشمی خواهر همسر مرضیه هاشمی با بیان اینکه ایشان شخصیت نمونه و بارزی دارد، گفت: مرضیه فردی پرکار و فعال است و همیشه کار را به امور دیگر ترجیح می‌داد و به تمام مظلومان دنیا توجه داشت. خصوصیات اخلاقی ایشان بی نظیر است؛ انشالله به زودی شاهد آزادی او باشیم.

وی ادامه داد: روا نبود که دولت آمریکا چنین رفتار وحشیانه ای با او داشته باشد درحالیکه هیچ اتهامی ندارد و نمی دانیم چرا دولت آمریکا چنین رفتاری با او داشته است.

زهرا هاشمی با بیان اینکه در چند روز اول دستگیری اصلا از او اطلاع نداشتیم گفت: وکیل آمریکایی در تماس با ما گفته بود که خانم هاشمی اوضاع خوبی دارد اما در تماس با ایشان متوجه شدیم که در زندان اوضاع بسیار بدی دارند، برای ایشان غذای حرام آورده بودند و به همین خاطر ایشان چند روز را گرسنه بودند و حتی زمانی که برای او پول واریز کردیم به ایشان اطلاع نداند و بدترین رفتار را با خانم هاشمی داشته اند.

هاشمی بدون هیچ اتهامی زندانی است

هاشمی با تاکید بر اینکه مشکل ما این است که او بدون هیچ اتهامی زندانی است،گفت: اگر سوالی دارند، تحت الحفظ سوال و جواب کنند نه اینکه تک تک اعضای خانواده او را هم دادگاهی کنند. حتی پسر ۲۳ ساله او را هم سوال و جواب می‌کنند‌ بدون اینکه هیچ اتهامی داشته باشند‌.

وی با بیان اینکه مرضیه هاشمی سال ۶۰ ازدواج کردند و هم‌اکنون سه نوه دارند، گفت: او برای دیدن فرزندانش به آمریکا رفته بود که هنگام بازگشت به ایران این اتفاق رخ داد. قبل از بازگشت در تماس با او متوجه شدیم که کسالت دارند و سرما خورده بودند.

هاشمی ادامه داد: خانواده خانم هاشمی مسیحی بودند؛ ایشان پدر و مادر و همسرشان را در طی یک سال از دست دادند و پس از آن خواهرشان هم فوت کردند. تنها بازمانده این خانواده، برادرشان است که احتمالا امروز در دادگاه حاضر می شوند.

هاشمی گفت: آمریکا چهره واقعی خودش را نشان داد و امیدواریم به زودی شاهد آزادی خانم هاشمی باشیم.

پربیننده ترین خبرها