تقابل چین با آمریکا این بار در آمریکای لاتین/ تاکید دوباره پکن بر مخالفت با دخالت در امور داخلی ونزوئلا

تقابل چین با آمریکا این بار در آمریکای لاتین/ تاکید دوباره پکن بر مخالفت با دخالت در امور داخلی ونزوئلا
شنبه 6 بهمن 1397 - 08:56

درحالی که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به صراحت از کودتا در ونزوئلا حمایت کرده، سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به اینکه امور داخلی ونزوئلا باید به انتخاب و تصمیم مردم آن کشور واگذار شود برای دومین بار در یک هفته گذشته تاکید کرد پکن با هر نوع دخالت خارجی در امور کاراکاس به ویژه هر گونه تهدید نظامی، مخالف است.

العالم ـ آسیا

هوا چون یینگ روز شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد چین بر آن است همه کشورها باید منشور سازمان ملل مخصوصاً اصول و اهداف آن دربارۀ عدم دخالت در امور داخلی کشورها، احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی و عدم تهدید نظامی را رعایت کنند.
وی ابراز امیدواری کرد کشورها به گزینش مردم ونزوئلا احترام گذاشته و از حل مساله از طریق گفت و گو و در چارچوب قانون اساسی ونزوئلا حمایت و راه حل سیاسی پیدا کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد چین با دخالت در امور داخلی ونزوئلا مخصوصا تهدید نظامی مخالف است و به حمایت از تلاش های دولت ونزوئلا برای حفظ حق حاکمیت، استقلال و ثبات کشور ادامه خواهد داد.

شامگاه چهارشنبه (سوم بهمن ماه1397) «خوان گوایدو» رئیس شورای ملی ونزوئلا و رهبر مخالفان این کشور با حمایت آمریکا و برخی کشورها شامل برزیل، آرژانتین و کانادا، طی سخنرانی در جمع معترضان مادورو، خود را رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا خواند و نیز سوگند یاد کرد.

به فاصله نیم ساعت از این اقدام، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای مداخله‌جویانه از این تصمیم استقبال کرده و گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناختند.

مادورو نیز طی سخنرانی در جمع هواداران خود، گوایدو را دست‌نشانده آمریکا دانسته و ضمن قطع روابط دیپلماتیک با واشنگتن، 72 ساعت به تمام دیپلمات‌های آمریکایی فرصت داد که از این کشور خارج شوند.

واشنگتن که پیشتر در حین برگزاری مراسم تحلیف نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا، او را «غاصب قدرت» خوانده بود، با شرایط بوجود آمده فضا را برای دخالت در امور داخلی ونزوئلا و کودتا علیه مادورو مهیا دید و گوایدو را به عنوان رئیس دولت موقت این کشور به رسمیت شناخت این دحالی است که روسیه، چین، کوبا، مکزیک و ترکیه، ریاست جمهوری گوایدو را به رسمیت نشناخته و از مادورو به عنوان رییس جمهور قانونی ونزوئلا حمایت کرده‌اند.
در همین حال «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در ونزوئلا شده است.
به گزارش ایرنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به این تحولات روز پنجشنبه در بیانیه ای اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در مقابل هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی ونزوئلا و یا هر اقدام نامشروع و غیرقانونی هم چون تلاش برای کودتا و اقدامات ضد مردمی، از دولت و ملت این کشور حمایت می کند.
وی افزود: امیدواریم هرگونه اختلاف و مشکل سیاسی در ونزوئلا توسط مردم و دولت این کشور با بکارگیری راهکارهای قانونی و مسالمت آمیز هرچه سریع تر حل و فصل شود.

پربیننده ترین خبرها