یک خبر چند خط تحلیل؛

دیوار مکزیک، ونزوئلا، ایران و ترامپ

دیوار مکزیک، ونزوئلا، ایران و ترامپ
شنبه 6 بهمن 1397 - 21:42

العالم _ آمریکا

خبر:

  • پامپئو وزیر خارجه آمریکا امروز کشورهایی را که از مادرو حمایت می کنند را غیر دموکراتیک خواند.


تحلیل:

  • اینکه پروژه هایی چون تحریم ایران، ساقط کردن دولت قانونی در ونزوئلا و بلاخره تصمیمات ترامپ در خصوص سر به راه کردن کنگره برای اجرایی کردن طرح دیوار مکزیک به نتیجه مطلوب نمی رسد بیش از هر چیز به مشاورانی بازگشت دارد که در سایه سوءاستفاده از تحریک پذیری بالای ترامپ مقاصد خود را تعقیب می کنند. دور از ذهن نیست که در سایه این رخداد قابل تامل، ترامپ مجبور شود از تصمیماتش یکی پس از دیگری عقب نشینی کند و بر روی لبه تیز و شکننده مخالفت افکار عمومی با تصمیماتش حرکت نکند.

  • در آخرین نظر سنجی "مرکز نظر سنجی لانگر" حمایت از ترامپ به 37درصد سقوط کرده این یعنی آنکه این رقم از شهروندان آمریکایی به سیاست ها و تصمیمات ترامپ اعتقاد ندارند و با آن همراه نیستند این معنای دیگر این نظرسنجی آن است که تصمیات ترامپ روز به روز آینده حضور مجددش در کاخ سفید را تاریک تر از پیش نشان می دهد.
  • ونزوئلا، ایران و روسیه کشورهای بهره مند از انرژی هستند که تحت سیطره آمریکا قرار نگرفته اند. اگر چه هضم این مساله برای ترامپ بسیار سخت است اما در عمل، تجربه ریاست جمهوری اش او را به این باور رسانده است که دنیای سیاست پیچیده تر از آن است که با یک تصمیم عجولانه متحول شود بر این اساس دور از ذهن نیست همانگونه که دیوار مکزیک هیچ گاه با هزینه مکزیکی ها ساخته نشد و البته به تعطیلی دولت در آمریکا انجامید و با سرافکندگی تمام ترامپ را مجبور به تجدید نظر در تصمیمش کرد و همان گونه که دولت قانونی ونزوئلا ساقط نشد و علی رغم معرفی جانشین مادرو همچنان بر مسند حکومت قرار دارد، طرح تحریم ایران هم در سایه گذر زمان در محاق عدم پیگیری قرار گیرد و روزی فرا برسد که ترامپ بیش از هر چیز تمرکز خود و اطرافیانش را بر رای آوری مجدد در دور دوم قرار دهد. در چنین حالتی سوال اساسی این خواهد بود که آیا در ان زمان یاران تندرویی مانند پامپئو و بولتن و ... هنوز محل مشورت او خواهند بودیا نه؟

پربیننده ترین خبرها