ظریف: برخوردهای سیاسی لازم با امارات صورت گرفته است

ظریف: برخوردهای سیاسی لازم با امارات صورت گرفته است
دوشنبه 8 بهمن 1397 - 11:56

وزیر خارجه گفت:‌ ما برخوردهای لازم سیاسی را با دولت امارات انجام دادیم اما دنبال روش جایگزین در روابط اقتصادی هستیم و در این زمینه تلاش شده و تلاش‌ها را ادامه خواهیم داد.

العالم - ایران / سیاسی

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه امروز در صحن علنی مجلس در پاسخ به سوال جعفرپور نماینده لار درباره علل بی‌توجهی به صرافان در امارات گفت: متاسفانه دولت امارات متحده عربی علی‌رغم روابط گسترده اقتصادی که با جمهوری اسلامی داشته به دلیل اشتباهات سیاسی و راهبردی که مسئولین دولت امارات در سالهای گذشته مخصوصاً در جنگ علیه مردم مظلوم یمن داشته‌اند وارد مرحله برخورد غیرقابل قبول با جمهوری اسلامی شده است و به همین دلیل شورای امنیت ملی تصویب کرده که ما راه‌های جایگزین ایجاد کنیم.

وی افزود: راهکاری که در این زمینه داشتیم علاوه بر اقدامات معمول دیپلماتیک راه‌های دیگری را برای ایجاد روزنه‌های لازم برای روابط اقتصادی پیگیری کردیم که این راه‌ها ایجاد کشورهای جایگزین و روش‌های جایگزین است که بتوانیم بدون نگرانی کار خود را در روابط اقتصادی ادامه دهیم. البته تعدادی از از تاجران و صرافان در این مدت در امارات دچار مشکل شدند و عده زیادی نقل مکان کردند و ما تسهیلات لازم را ایجاد کردیم تا در کشورهای جایگزین که روابط بهتری با جمهوری اسلامی دارند، نقل مکان کنند و این کار انجام شده است.

وزیر خارجه ادامه داد:‌ ما برخوردهای لازم سیاسی را با دولت امارات انجام دادیم اما دنبال روش جایگزین هستیم و در این زمینه تلاش شده و تلاش‌ها را ادامه خواهیم داد.

ظریف با بیان این مطلب که معاونت اقتصادی وزارت خارجه در دی‌ماه سال گذشته ایجاد شد و آقای انصاری همان زمان معاون اقتصادی ما شد و سوابق خوبی در این زمینه داشتند، گفت: ما یک سفر رئیس‌جمهور را نیز به هند داشتیم و لذا نیاز بود که ایشان در محل ماموریت باشند تا سفر آقای رئیس‌جمهور صورت بگیرد، لذا نکته آقای جعفرپور نکته درستی بود. ما به آقای انصاری در سفر ریاست‌جمهوری به هند نیاز داشتیم و این نکته اجرایی بود. معاونت اقتصادی حدود 10 ماه است که با جدیت کار خود را آغاز کرده و کارنامه بسیار خوبی را در این مدت کوتاه داشته است.

وی اضافه کرد: اگر گزارشی خدمت آقای جعفرپور نشده من عذرخواهی می‌کنم و من باید این کار را انجام می‌دادم. در سفر من به عراق که در5 روز در 5 شهر عراق حضور داشتم اقدامت خوبی در زمینه اقتصادی صورت گرفت و ما سمینارهای اقتصادی برگزار کردیم. امروز آقای انصاری به همراه معاون اول سفری به سوریه دارند که در این سفر تدارک دیده شده برنامه‌هایی در این زمینه داشته باشیم.

وزیر امور خارجه گفت:‌ در معاونت اقتصادی اداره کل مبارزه با تحریم داریم و راه‌های خروج از تحریم را دنبال می‌کند اما دوستان وظیفه وزارت خارجه تسهل است، پیدا کردن حوزه‌های همکاری، کمک و حمایت از ایرانیانی است که در خارج از کشور فعالیت دارند و در این حد تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم و امیدواریم در زمینه امکانات بتوانیم در خدمت معیشت مردم باشیم.

ظریف ادامه داد: همچنین یکی از حوزه‌هایی که در معاون اقتصادی توجه ویژه شده همکاری با استان‌ها است و معتقدیم استان‌ها در دور زدن تحریم‌ها می‌تواند نقش مهمی را داشته باشند.

پربیننده ترین خبرها