ایران برای کمک به بازسازی عراق اعلام آمادگی کرد

سه شنبه 9 بهمن 1397 - 21:49

سفیر جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه از آمادگی تهران برای کمک به بازسازی و حل مشکلات آوارگان عراق خبر داد و گفت که این آمادگی را به اطلاع دولت عراق و نمایندگی سازمان ملل در این کشور رسانده است.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

ایرج مسجدی در دیدار با جمعی از اعیان و سران عشایر استان های الانبار، صلاح الدین و بغداد در محل سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در بغداد گفت: جمهوری اسلامی ایران از هیچ گونه کمک به بازسازی عراق و آوارگانی که در معرض یورش و اشغال گروه تروریستی داعش قرار گرفتند، دریغ نمی کند.
وی خاطرنشان ساخت که آوارگان عراقی خصوصا در استان های نینوا، صلاح الدین و الانبار خواهران و برادران و عزیزان ما هستند.
وی همچنین اضافه کرد: همان طور که ایران در جنگ با گروه تروریستی داعش، در کنار عراق ماند در مرحله بازسازی نیز این کشور را تنها نمی گذارد و زمینه را برای حضور و فعالیت شرکت های بخش خصوصی ایران در این عرصه فراهم کرده ایم.
سفیر ایران در بغداد گفت که ایران درخواست رسمی گشایش کنسولگری در موصل و لغو کامل روادید بین دو کشور را به دولت عراق تقدیم کرده و همچنان منتظر پاسخ بغداد به این دو درخواست است که در صورت موافقت با آنها می تواند در گسترش بیش از پیش روابط بین دو کشور موثر باشد.
مسجدی گفت که صادرات سه هزار و 200 مگاوات برق، ساخت بزرگترین نیروگاه تولید برق در شمال استان بصره با ظرفیت سه هزار مگاوات و تبادلات تجاری سالانه به ارزش 10 میلیارد دلار به علاوه صادرات گاز به منظور تامین گاز نیروگاه های تولید برق عراق بخشی از اقدامات عملی ایران برای برطرف کردن نیازمندی های عراق است.
وی تاکید کرد که تاریخ و جغرافیا دو ملت مسلمان و همسایه – ایران و عراق – را به هم پیوند داده است و رفت و آمد سالانه 5 میلیون زائر و مسافر بین دو کشور از نشانه این روابط قوی بین دو کشور است.
مسجدی خاطرنشان کرد که ایران خواهان یک عراق قوی، امن، زیبا و پیشرفته است زیرا قدرت، امنیت، زیبایی و پیشرفت عراق، قدرت، امنیت، زیبایی و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران نیز هست.
وی تاکید کرد که عراق با وحدت عمل با توجه به منابع ثروت بالا و جمعیت نسبتا کمی که دارد می تواند در مدت زمان کوتاهی مراحل پیشرفت و ترقی را طی کند و ایران در این راستا آماده کمک است.
رییس شورای اعیان عراق نیز در این نشست صمیمی تاکید کرد که بعد از پیروزی بر داعش و شکست این گروه تروریستی، حساسیت های فرقه ای و اختلافات شیعه و سنی بودن به طور کامل در عراق از بین رفته است.
«سید عقیل الخطیب» اضافه کرد که حضور این هیات از سران عشایر و اعیان استان های سنی نشین الانبار و صلاح الدین و شهر فلوجه و غرب استان بغداد در سفارتخانه ایران برای انتقال یک پیام زیبا بوده تا بگوییم که دو ملت ایران و عراق، یکی هستند.
به گزارش ایرنا، در این نشست صمیمی تعدادی از اعیان و سران عشایر حاضر در نشست پیرامون مشکلات و دغدغه های استان های خود سخن گفتند و بیکاری جوانان، ویرانی شهرهای ناشی از اشغال داعش و وجود آوارگان و شرایط سخت آنها در اردوگاه ها را مهمترین دغدغه های سه استان صلاح الدین، الانبار و نینوا ذکر کردند.
آنها از ایران برای مشارکت جدی در بازسازی عراق و حضور جدی شرکت های ایرانی در استان های ویران شده از داعش استقبال کردند و خواستار حضور هر چه زودتر و قوی تر آنها شدند.

پربیننده ترین خبرها