بعیدی نژاد: «اینس‌تکس» شروعی برای جبران کاستی های اروپا در اجرای تعهدات برجام است

بعیدی نژاد: «اینس‌تکس» شروعی برای جبران کاستی های اروپا در اجرای تعهدات برجام است
جمعه 12 بهمن 1397 - 19:48

حمید بعیدی نژاد گفت: امیدوارم ابتکار سه کشور اروپایی به سازوکاری بیانجامد که به طور واقعی با تحریم های ظالمانه امریکا ضد ملت ایران مقابله کند

العالم - ایران / سیاسی

سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلستان گفت: اقدام سه کشور اروپایی برای ایجاد سازو کار تعامل بازرگانی و مالی با ایران موسوم به "اینستکس" می تواند شروعی برای جبران کاستی های دولتهای غربی در اجرای تعهدات برجام باشد.

حمید بعیدی نژاد در حاشیه همایش چهل سال توسعه در ایران که در لندن برگزار شد ابراز امیدواری کرد ابتکار سه کشور اروپایی به سازوکاری بیانجامد که به طور واقعی با تحریم های ظالمانه امریکا ضد ملت ایران مقابله کند تا یک کشور اجازه نیابد دیگر کشورها را از داشتن تجارت مشروع با ایران محروم کند.

وی با اشاره به علاقه مندی کشورها و شرکتهای اروپایی برای تجارت با ایران گفت: امیدوارم سه کشوری که در مرحله نخست و در انجام تعهدات خود برای فراهم کردن این سازو کار تلاش کردند با سرعت بیشتری به سمت عملیاتی شدن آن گام بردارند .

بعیدی نژاد افزود : همزمان با ایجاد این سازوکار در اروپا در ایران نیز باید یک نهاد همتا ایجاد شود که در حال انجام است ومشورت های تنگاتنگی با مقامات این سازوکار موسوم به اینستکس ( ابزار حمایت از مبادلات بازرگانی ) باید شکل گیرد تا مبادلات با بهره گیری از این سازو کار تسهیل شود .

وی گفت : اراده ای که برای ایجاد این سازوکار مشاهده شد بر برخی تردیدها فایق امد و امیدواریم در عملیاتی کردن و اجرا نیز سه کشور ایجاد کننده آن و اتحادیه اروپا سرعت عمل به خرج دهند .

سفیر کشورمان در انگلیس بخش مهم این سازوکار را مرحله عملیاتی شدن ان دانست و افزود : همانگونه که مقامات سه کشور ایجاد کننده اعلام کردند در مرحله نخست این ساز وکار تامین کالاهای اساسی ، اقلام دارویی و بهداشتی و مصرفی را شامل می شود و در مراحل بعد سایر کالاها را دربر خواهد گرفت .

وی گفت : انگلیس ، آلمان و فرانسه سهامدار اصلی این سازوکارند و به تدریج دیگر کشورهای علاقه مند به تجارت با ایران می توانند از این فرصت استفاده کنند .

بعیدی نژاد با بیان اینکه نخستین بار است که در جهان چنین سازو کاری طراحی و ایجاد شده است و هیچ تجربه ای در این باره وجود ندارد افزود : بنابراین باید وجوه مختلف ان از جمله حقوقی در نظر گرفته و برای ان برنامه ریزی شود که این موجب زمان بر بودن اجرای ان شده است .

وی گفت : سه نفر از مقامات نزدیک به وزارت خارجه سه کشور ایجاد کننده این سازوکار نیز با مسئولان مالی ان به طور مداوم در حال تبادل نظرند و از انگلیس سایمون مک دونالد است که دبیر وزارتخارجه انگلیس این مسئولیت را برعهده دارد .

پربیننده ترین خبرها