لاریجانی تشریح کرد؛

جزئیات دیدار با یکی از امرای کشورهای خلیج فارس قبل از آغاز بحران سوریه/ سعودی‌ها روند اشتباهی را در پیش گرفته‌اند

جزئیات دیدار با یکی از امرای کشورهای خلیج فارس قبل از آغاز بحران سوریه/ سعودی‌ها روند اشتباهی را در پیش گرفته‌اند
شنبه 13 بهمن 1397 - 12:44

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که یکی از امرای کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال ۲۰۱۱ به وی اطلاع داده بود که قرار است طی دو هفته دولت سوریه سرنگون شده و تغییبرات ریشه‌ای در این کشور انجام شود.

العالم _ ایران / سیاسی

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در گفتگو با شبکه خبری المیادین تاکید کرد که یکی از امرای کشورهای حاشیه خلیج فارس قبل از آغاز بحران در سوریه به وی اطلاع داده بود که تغییری اساسی در این کشور رخ خواهد داد و دولت سوریه طی دو هفته سرنگون خواهد شد.

وی ادامه داد که با وجودی که این کشورها از مخالفان دولت و برخی گروه‌های تروریستی حمایت کردند، اما نتوانستند کاری در این زمینه از پیش ببرند. آنها حتی در لبنان نیز به دنبال برخی اقدامات بودند، اما نتوانستند موفقیتی کسب کنند.

وی در این گفتگو به بیان جزئیاتی از یکی از دیدارهای خود با یکی از امرای کشورهای حاشیه خلیج فارس قبل از آغاز بحران سوریه اشاره کرد و گفت: هنگامی که من به یکی از کشورهای کوچک منطقه سفر کرده بودم، از حاکم این کشور سوال کردم: شما در برخی کشورها فعالیت دارید، چرا در حال حاضر به صورت ویژه از مخالفان در سوریه حمایت می‌کنید؟ او پاسخ داد که در این کشور تغییرات ویژه‌ای انجام خواهد شد.

لاریجانی ادامه داد: وزیر خارجه این کشور نیز با من صحبت کرد. من به او گفتم که چرا به دنبال تغییر شرایط در سوریه هستید و از برخی گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنید؟ او به من گفت دو هفته صبر کن. خواهی دید که ما در مسجد اموی نماز می خوانیم. آیا آنها موفق به انجام این کار شدند؟ آنها هرگز نتوانستند این کار را انجام بدهند. در لبنان نیز آنها تلاش داشتند اقدامات زیادی را انجام دهند و سفرهای زیادی به بیروت انجام دادند. آن هم در شرایطی که اسرائیل در مرزهای لبنان قرار دارد، اما حزب‌الله اسرائیلی‌ها را به لانه‌های خودشان بازگرداند.

لاریجانی در ادامه گفتگوی خود با المیادین تاکید کرد که ایران به سیاست کاهش تکیه بودجه بر منابع نفتی ادامه خواهد داد. وی ادامه داد: آنها تلاش می‌کردند که بتوانند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند و آن را اعلام کرده بودند. اما آیا موفق به این کار شدند؟ آنها گفته بودند که صادرات نفت ما را با آغاز اکتبر به صفر خواهند رساند، اما موفق نشدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران ادامه داد: ما از این آزمون و چالش‌های آن عبور کردیم. در دوران شاه تعداد ساکنان ایران 30 میلیون نفر بود و الان ما هشتاد میلیون نفر هستیم. ما الان دو میلیون بشکه نفت صادر می کنیم، اما در دوران شاه 4 میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم. ما به این ترتیب چگونه روی پای خود ایستاده ایم؟ ما تکیه بودجه بر منابع نفتی را کاهش داده‌ایم و این یکی از سیاست‌هایی است که ادامه پیدا خواهد کرد.

لاریجانی مناسبات ایران با کشورهای عربی را به صورت کلی خوب توصیف کرد و گفت که سعودی‌ها بعد از انقلاب اسلامی ایران روند اشتباهی را در پیش گرفته‌اند.

وی ادامه داد: روابط ما با کشورهای عربی به شکل کلی خوب است. اما دو یا سه کشور همواره برای ما مشکل تراشی می‌کنند. آنها در گذشته نیز همین سیاست را دنبال می‌کردند. ما مناسبات خوبی با الجزایر، لبنان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس داریم. روابط ما خوب است و مشکلی با آنها نداریم، اما سعودی‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران روند اشتباهی را در پیش گرفته‌اند.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها