اردوغان درباره روابط کشورش با سوریه می گوید + فیلم

دوشنبه 15 بهمن 1397 - 12:36

رئیس جمهوری ترکیه فاش کرد سیاست خارجه این کشور با سوریه در سطح پایین ادامه دارد.

العالم - ترکیه

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت نیروهای ائتلاف آمریکایی نمی توانند منطقه امن پیشنهاد شده در شمال شرق سوریه را بدون ترکیه ایجاد کنند.

اردوغان برای اولین بار است که این اظهارات را به زبان می آورد.

وی در عین حال ، انجام هر گونه مذاکرات مستقیم با بشار اسد همتای سوری خود را بعید دانست و گفت که ارتباط میان آنکارا و دمشق از طریق یک طرف سوم که طبق گفته مولود چاویش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، غالباً ایران یا روسیه است، صورت می گیرد.

اوغلو در ماه دسامبر اعلام کرده بود در صورت پیروزی بشار اسد در انتخابات دموکراتیک، ترکیه و کشورهای دیگر به همکاری با وی فکر خواهند کرد.

رئیس جمهوری ترکیه گفت: سرویس های اطلاعاتی سوریه و ترکیه می توانند ارتباط را حفظ کنند، اگر چه ارتباط میان سران با دشمن قطع شود، نباید روابط را به طور کلی قطع کنی، زیرا ممکن است به آن احتیاج پیدا کنی.

اردوغان ابراز امیدواری کرد که آمریکا به زودی نیروهای خود را از سوریه خارج کند، ولی هشدار داد درصورتیکه چنین اتفاقی نیافتد، علیه نیروهای کرد که تحت حمایت آمریکا هستند، وارد عمل خواهد شد تا از فعالیت آنچه آنرا تهدید تروریستی علیه ترکیه خواند، جلوگیری کند.

رئیس جمهوری ترکیه افزود: نیروهای ائتلاف غربی نمی توانند منطقه امن پیشنهادی در شمال شرق سوریه را بدون حضور ترکیه تشکیل دهند.

ناظران معتقدند که توافق آمریکا و ترکیه درباره ایجاد منطقه امن، چیزی جز تلاش برای طولانی کردن بحران سوریه نیست، به ویژه پس از پیروزی هایی که در مناطق مختلف سوریه به نفع دمشق و هم پیمانش مسکو حاصل شده است.

ناظران و تحلیلگران معتقدند تلاش های ترکیه برای اشغال شمال سوریه، در طول بحران سوریه به بهانه های مختلف ادامه داشته است ، اما سوری ها و هم پیمانانشان تاکید دارند که طرح های تجزیه سوریه، شکست خورده است ، حتی اگر اشغالگران آمریکایی مدتی دیگر نیز در این کشور بمانند.

پربیننده ترین خبرها