ادامه بحرانهای زیست محیطی در جهان/ آب شدن دو سوم یخچال های طبیعی هیمالیا

ادامه بحرانهای زیست محیطی در جهان/ آب شدن دو سوم یخچال های طبیعی هیمالیا
دوشنبه 15 بهمن 1397 - 19:42

بر اساس نتايج يک تحقيق، دو سوم يخچال هاي طبيعي هيماليا ممکن است تا سال 2100 آب شود.

العالم - علمی

به گزارش خبرگزاري فرانسه، بر اساس نتایج تحقیقی که روز دوشنبه منتشر شد دو سوم یخچال های طبیعی هیمالیا ممکن است تا سال دو هزار و صد آب شود.

در صورتی که روند انتشار گازهای گلخانه ای به همین منوال ادامه داشته باشد دو سوم یخچال های طبیعی هیمالیا تا پایان این قرن آب خواهد شد و مشکلات زیادی برای رودهای بزرگ در آسیا ایجاد خواهد کرد. منطقه کوهستانی هندوکوش هیمالیا گستره ای 3500 کیلومتری از افغانستان تا میانمار را تشکیل می دهد. دانشمندان این منطقه را سومین قطب ذخایر عظیم یخچال های طبیعی می دانند. این یخچال های طبیعی آب 10 رود بزرگ در آسیا را تامین می کنند.
اما اکنون گرمایش زمین و انتشار گازهای گلخانه ای این یخچال های طبیعی هیمالیا را تهدید می کند. در این منطقه کوهستانی بلندترین قله های جهان مانند اورست نیز قرار دارد. تحقیقی که درباره خطر آب شدن یخچال های طبیعی هیمالیا صورت گرفته به مدت پنج سال طول کشیده و بیش از 350 کارشناس و دانشمند در آن شرکت کرده اند. فیلیپوس وستر، رئیس این گروه مطالعاتی در این باره اعلام کرد این بحران زیست محیطی است که کسی حاضر نیست درباره آن حرف بزند.
در این گزارش آمده است با وجود آنکه به موجب توافقنامه آب و هوایی پاریس قرار شده است از میزان گرمایش زمین تا سال دو هزار و صد، نسبت به زمان پیشاصنعتی به میزان یک و نیم درجه سانتیگراد کاسته شود اما حتی اگر چنین کاری نیز انجام گیرد باز هم یک سوم از یخچال های طبیعی هیمالیا آب خواهد شد. چنین کاهشی برای 250 میلیون نفر ساکنان مناطق کوهستانی امتداد هندوکوش و هیمالیا و یک میلیارد و 650 میلیون نفر از مردمان دیگر مناطق مشکل ایجاد خواهد کرد.
گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی تولیدات کشاورزی وابسته به آب ذوب شده این نوع یخچال را تهدید خواهد کرد و این امکان وجود دارد که برای بخشی از مردم نا امنی غذایی ایجاد شود. برای کمک به منطقه برای تطبیق دادن خود با تغییرات آب وهوایی و گرمایش زمین باید تا سال دو هزار و سی هر سال به میزان سه میلیارد و دویست میلیون تا چهار میلیارد و ششصد میلیون دلار بودجه به این منطقه تزریق کرد. این رقم بعدا باید تا سال 2050 به پنج و نیم تا هفت میلیارد و 800 میلیون دلار در سال برسد.
همه کشورهای حوزه هندوکوش هیمالیا که دارای منابع کوهستانی مشترک هستند باید برای مقابله با این وضع تلاش کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها