8 کشور عربی که با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقند

8 کشور عربی که با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقند
سه شنبه 16 بهمن 1397 - 14:01

یک منبع دیپلماتیک در بروکسل پایتخت بلژیک اعلام کرد که هشت کشور لبنان، الجزایر، عراق، تونس، مصر، سودان، امارات و بحرین در کنفرانس وزرای کشورهای عربی - اروپایی با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافق کرده اند.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، این منبع که به نامش اشاره نشده، گفت که در نشست بروکسل هشت کشور عربی بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را تایید و در این باره نظر مثبتی داشتند. این اتحادیه دارای 22 عضو و چهار کشور ناظر از ممالک عربی خاورمیانه و آفریقا است.
وزیران خارجه عضو اتحادیه عرب و همتایانشان در اتحادیه اروپا دیروز در نشستی در بروکسل به بررسی مهم‌ترین موضوعات و تحولات بین‌المللی و بحران‌های منطقه‌ای از جمله پرونده سوریه پرداختند.
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست طرف اروپایی و «محمد احمد الدردیری» رئیس دوره‌ای اتحادیه عرب و «احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب ریاست طرف عربی را برعهده داشتند.
این مذاکرات مقدمه‌ای برای مذاکرات «شرم‌الشیخ» در مصر میان طرفین است، مذاکراتی که ۲۴ و ۲۵ فوریه (5 و6 اسفند سال جاری)‌ برگزار می‌شود، اما طبق گزارش ها نشست بروکسل بی نتیجه و بدون توافق بر سر بیانیه پایایی، خاتمه یافت.
«فیصل المقداد» معاون وزیر خارجه سوریه پیش از این درباره نشست بروکسل که به بهانه کمک مالی به این کشور برگزار شد، گفت: ما مخالف کنفرانس نخست بروکسل بودیم و اکنون نیز مخالف کنفرانس دوم در این شهر هستیم، زیرا حکومت سوریه به چنین کنفرانس‌هایی دعوت نمی‌شود.
وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این کنفرانس‌ها اعمال محدودیت در برابر هرگونه کمکی به سوریه است، از سازمان ملل متحد خواست که نماینده ای برای حضور در این نشست معرفی نکند.
ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب در نشست بروکسل تاکید کرد که بازگشت سوریه به این اتحادیه مشروط به موافقت همه اعضای آن است.
به گزارش ایرنا، عضویت سوریه به عنوان یکی از بنیانگذاران اتحادیه عرب از سال 2011 به دنبال شکست تلاش های این اتحادیه برای حل بحران این کشور به حالت تعلیق در آمد.
با شروع بحران در سوریه برخی کشورهای عربی سفارت خانه ها را در دمشق بسته و روابط دیپلماتیک خود را با این کشور کاهش دادند، اما در ماه های اخیر روابط شان را با سوریه از سرگرفته و خواستار بازگشت دمشق به اتحادیه عرب هستند. امارات در ماه دسامبر سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرد و «عمر البشر» رئیس جمهوری سودان برای نخستین بار پس از هفت سال به عنوان اولین مقام عربی با «بشار اسد» در دمشق دیدار کرد.

پربیننده ترین خبرها