سرنوشت حضور نظامی آمریکا در دست طالبان

سرنوشت حضور نظامی آمریکا در دست طالبان
پنج‌شنبه 18 بهمن 1397 - 15:08

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا جزئیات جدیدی را از مذاکرات واشنگتن با طالبان افغانستان بیان کرد که این جزئیات تاکنون به صورت محرمانه درز می کرد.

العالم - آسیا

ترامپ در جدیدترین سخنرانی خود، مذاکرات دولت واشنگتن با طالبان را سازنده خواند و اعلام کرد که نباید در پایان دادن به طولانی ترین جنگ آمریکا شتابزده عمل کرد.

ترامپ گفت : ما نیروهای خود را کاهش خواهیم داد و به مبارزه با تروریسم خواهیم پرداخت. نمیدانیم که آیا به توافقی می رسیم یا نَه؟ ولی می دانیم که پس از دو دهه جنگ زمان تلاش برای برقراری صلح به عنوان کمترین دستاورد فرارسیده است.

وزارت امور خارجه آمریکا وجود هرگونه جدول زمانی عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان را تکذیب کرد و گفت : واشنگتن با توجه به شرایط موجود، در مساله حضور نظامی خود در افغانستان بازنگری خواهد کرد.

گزارش ها حاکیست که آمریکا و طالبان درباره عقب نشینی نیمی از نیروهای آمریکایی از افغانستان به توافق رسیده اند.

طالبان با پیشنهاد ترامپ مبنی بر ماندن نیروهای آمریکایی در افغانستان برای مبارزه با تروریسم مخالفت کرد ولی "سهیل شاهین" سخنگوی دفتر طالبان در قطر اعلام کرد که حضور تیم های غیرنظامی آمریکایی در افغانستان برای بازسازی و توسعه این کشور جنگ زده پس از عقب نشینی نیروهای آمریکایی لازم و ضروری است.

کابل از مذاکرات واشنگتن و طالبان دور نگه داشته شده است و با این حال طالبان با چند شخصیت سیاسی مهم خصوصاً حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان دیدار کرد. این در حالیست که اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در تماسی تلفنی با مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بر لزوم حضور پُررنگ دولت کابل در مذاکرات صلح تأکید کرد.

دیپلمات ها می گویند: آمریکا در پی اطمینان خاطر دادن به دولت کابل است زیرا کابل از عقب نشینی سریع نیروهای آمریکایی و تأثیر آن در روند سیاسی افغانستان می ترسد و این در حالیست که طالبان دولت اشرف غنی را "ابزار دست بیگانان" توصیف کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها