ناوهای ایرانی در سریلانکا پهلو می گیرند/ ناوشکن جدید ایران در حال ساخت است

ناوهای ایرانی در سریلانکا پهلو می گیرند/ ناوشکن جدید ایران در حال ساخت است
جمعه 19 بهمن 1397 - 11:50

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: تا چند روز دیگر ناوگروه شصتم نیروی دریایی در بندر کلمبو سریلانکا پهلوگیری خواهد کرد.

العالم- ایران/ سیاسی

امیر دریادار توریج حسنی مقدم اظهارداشت: اکنون ناوگروه شصتم نیروی دریایی ارتش متشکل از سه فروند شناور، شامل ناوهای بوشهر، لاوان و بایندر دانشجویان دانشگاه نوشهر نداجا را برای کارآموزی و آموزش عملی به شرق اقیانوس هند برده است.
وی با بیان اینکه این ناوگروه از بنادر مختلف بازدید خواهد کرد، گفت: تا چند روز دیگر ناوگروه شصتم نیروی دریایی در بندر کلمبو سریلانکا پهلوگیری خواهد کرد.
بر اساس اعلام جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش، ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران اکنون 2 هزار کیلومتر دورتر از مرزها و در مدار 10 درجه شمالی اقیانوس هند مستقر است.
دریادار حسنی مقدم توضیح داد: ناوهای ایرانی تا کنون به دریای چین، خلیج عدن، دریای سرخ، کانال سوئز و دریای مدیترانه رفته و در بندر لازقیه سوریه نیز پهلوگیری کرده اند.

**زیر دریایی فاتح به ماموریت های دور می رود
وی در بخش دیگری به پیشرفت های نیروی دریایی در زمینه ساخت تسلیحات اشاره کرد و گفت: ما فعالیت های خوبی در زمینه ساخت شناورهای زیر سطحی داریم و تاکنون زیر دریایی های کلاس غدیر و کلاس فاتح را ساخته ایم.
جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش اعلام کرد: تا پایان بهمن ماه یک فروند از زیر دریایی های نیمه سنگین کلاس فاتح به ناوگان دریایی جنوب کشور ملحق خواهد شد. فاتح با کمک صنعت دریایی وزارت دفاع و نیروی دریایی ساخته شده و تقریبا آماده بهره بردرای است.
دریادار حسنی مقدم ماموریت این زیر دریایی را حضور در آب های دور دست اعلام کرد و گفت: این زیر دریایی می تواند در راهبر امنیت و دفاع ملی برای ما قدرت ایجاد کند.
جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: نیروی دریایی پیش از انقلاب هم از نظر آموزشی و هم از نظر تسلیحات و تجهیزات وابسته بود، اما بعد از پیروزی انقلاب این نیرو وابستگی های خود به خارج را قطع کرد.
دریادار حسنی مقدم به تاسیس مراکز آموزشی در نیروی دریایی ارتش اشاره کرد و اظهارداشت: پیش از انقلاب متخصصان ما در خارج از کشور آموزش می دیدند، اما امروز تمام نفراتی که در نیروی دریایی فعالیت می کنند در دانشگاه ها و مراکز داخلی آموزش دیده اند.
وی به تشکیل سازمان های جهاد خودکفایی در ارتش اشاره کرد و گفت: در دوران جنگ تحمیلی به منظور بازسازی و بهینه سازی تجهیزات دستور تشکیل جهاد خودکفایی صادر شد و نیروی دریایی ارتش به صورت رسمی از سال 67 به موضوع قطعه سازی پرداخت.
جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه از سال 70 سازمان جهاد خودکفایی نیرو کار خود را آغاز کرده است، گفت: در سال 77 نخستین یگان شناور نیروی دریایی ارتش در بندر انزلی تحت عنوان ناوشکن موشک انداز پیکان به دست متخصصان داخلی ساخته و در سال 80 با ناوگان شمالی در دریای خزر ملحق شد.
دریادار حسنی مقدم افزود: از آن زمان تا کنون چندین فروند از موشک اندازهای خود را به منظور فعالیت در ناوگان شمال و جنوب کشور ساخته ایم که از جمله آنها می توان به ناوشکن های کلاس موج همچون جماران، دماوند و سهند اشاره کرد.

**ناوشکن جدید ایران در حال ساخت است
وی با بیان اینکه ناوشکن جدید ایرانی تحت عنوان 'دنا' در حال ساخت است، گفت: این ناو جزیی از پروژه موج است و در کلاس ناوشکن های جماران و سهند قرار دارد.
جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: تاکنون روند ساخت ناوشکن دنا پیشرفت قابل قبولی دارد و این پروژه پس از تکمیل شدن به ناوگان دریایی جنوب کشور ملحق خواهد شد.

**دماوندی جدید ساخته می شود
دریادار حسنی مقدم در رابطه با ناو دماوند نیز گفت: کار ساخت ناو دماوند جدید با قابلیت های بالاتر آغاز شده است.
وی افزود: کار ساخت کاسه این ناو تمام شده و اکنون در حال نصب تجهیزات و تسلیحات در صنایع دریایی شهید تمجیدی انزلی است.
ناوشکن دماوند که 18 اسفند 93 به ناوگان شمالی کشور ملحق شده بود، 20 دی ماه 1396 در حال ورود به بندر انزلی به موج‌شکن شرقی این بندر برخورد کرد و دچار سانحه شد.

**دریانوردی سهند در خلیج فارس
جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش به وضعیت ناو تازه به آب انداخته شده سهند نیز اشاره کرد و گفت: ناو سهند نیز پس از الحاق چند روز در دریای عمان دریانوردی کرد و بیش از 10 روز گذشته در خلیج فارس در حال انجام ماموریت است.
دریادار حسنی مقدم گفت: سهند در نقاط پر تردد و شلوغ نیز دریانوردی خواهد داشت تا آمادگی های فنی و عملیاتی آن در نقاط پر تردد نیز بررسی شود؛ این ناو پس از بازگشت به بندر برای ماموریت در دریای عمان و اقیانوس هند آماده خواهد شد.
ناوشکن سهند آذر ماه امسال به عنوان پیشرفته ترین ناوشکن غرب آسیا، در بندرعباس به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی پیوست.
به گفته فرماندهان نیروی دریایی ارتش سازه اصلی و رو سازه سهند با ساختاری متفاوت نسبت به جماران با قابلیت رادار گریزی در بلوک های مجزا طراحی و ساخته شده است.
این ناوشکن چهار موتوره قادر به 150 روز دریانوردی به همراه شناور پشتیبان در اقیانوس های دور دست و آب های متلاطم است.
بروز رسانی پرتابگرهای اژدرها، انواع توپ های ضد هوایی و ضد سطحی، سامانه های موشکی سطح به سطح و سطح به هوا، سامانه دفاعی نقطه ای، سامانه ضد زیردریایی، قابلیت رادار گریزی، افزایش برد عملیاتی، قابلیت مانور پذیری بالا و سامانه های الکترونیکی از جمله دیگر ویژگی های ناوشکن سهند هستند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها