خطیب جمعه تهران: 22 بهمن همه سلیقه ها به میدان می آیند

خطیب جمعه تهران: 22 بهمن همه سلیقه ها به میدان می آیند
جمعه 19 بهمن 1397 - 14:34

خطیب نماز جمعه تهران وحدت و همدلی را از عوامل ناکامی دشمنان در چهل سال گذشته عنوان کرد و گفت: در روز 22 بهمن خواهید دید که همه سلیقه ها می آیند.

العالم - ایران / سیاسی

«آیت الله سید احمد خاتمی» در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به حضور مردم در عرصه های مختلف، اظهارداشت: این راهپیمایی ها را دست کم نگیرید. اینها یک عملیات سیاسی بزرگ در طول 40 سال بوده به خصوص امسال که دشمنان شما می خواهند ببینند با این همه فشار اقتصادی که بر مردم وارد آوردند، باز هم می آیند یا نمی آیند. به کوری چشم‌شان امسال باشکوه‌تر این راهپیمایی 40 ساله رقم خواهد خورد.

وی در ادامه از مقام معظم رهبری که به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب حدود 50 هزار نفر را مشمول عفو و رافت نظام اسلامی قرار دادند قدردانی کرد و از قوه قضائیه که زمینه این اقدام را فراهم کرد، نیز تشکر کرد.

خطیب جمعه تهران افزود: رهبر مجاهد حزب الله سخنرانی جانانه ای در رابطه با چهلمین سالگرد انقلاب ایراد کرد. سخنرانی که جمله جمله آن بصیرت بود و ما از این رهبر مجاهد تشکر می‌کنیم و از خداوند می‌خواهیم سایه این عزیز بر مقاومت لبنان و اصولاً در عرصه بصیرت افزایی مستدام باشد.

خاتمی با اشاره به رونمایی از موشک بالستیک دزفول با برد هزار کیلومتر، اظهارداشت: این موشک در راستای سیاست بازدارندگی و سیاست دفاعی نظام اسلامی است. نظام در عرصه دفاع از خودش مصمم است و هیچ ملاحظه ای در این زمینه ندارد.

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: کمترین پیام این رونمایی این است که اگر دشمنان بخواهند کمترین تعرضی به نظام اسلامی داشته باشند این موشک ها مثل صاعقه بر سرشان فرود خواهد آمد.

وی با اشاره به سالروز بیعت همافران با حضرت امام خمینی(ره) در 19 بهمن گفت: عزیزانی که آن روزها را دیده اند، می دانند که با این رژه کمر طاغوت شکست و طاغوت مرگش را به چشم خود دید و پس از آن هم بحمدالله نیروهای مسلح ما ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج، نیروی انتظامی بحمدالله بازوی پرتوان امام این ملت و مردم هستند و با تمام قوا از نظام اسلامی پاسداری می کنند.

آیت الله خاتمی در بخش دیگر از سخنانش گفت: طاغوتیان وقتی چهل سال پیش می رفتند، گفتند شش ماه دیگر برمی گردیم، یک سال دیگر بر می گردیم، چهل سال است که دارند خمیازه برگشتن را می کشند، بعضی از آنها این آرزو را به گور بردند و مردند، آنهایی هم که زنده اند این آرزو را به گور می برند.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: سال گذشته مسئولین حقیر و بی ارزش آمریکا گفتند ما نمی‌گذاریم ایران چهلمین سالگرد انقلاب را جشن بگیرد به کوری چشم آنها در حال گرامیداشت چهل سالگی انقلاب هستیم؛ هم فاطمیه را برگزار می‌کنیم و هم مردم جشن فاطمی شان را باشکوه می گیرند. این اسمش جز ناکام شدن آنها نیست.

وی در تبیین چرایی ناکامی طاغوتیان در چهل سال گذشته به هشت عامل اشاره کرد و گفت: عامل اول اینکه این انقلاب خدایی بود؛ یعنی رهبر خدایی، مردم الهی، شعارها خدایی و مردم با انگیزه های خدایی وارد میدان شدند. هیچ تردیدی نکنید در این چند سال هر جا خدایی گام برداشته شد پیروز شدیم و مدیون آن اخلاص هستیم و هرجا این عنصر کمرنگ شد، آن نقطه نقطه آسیب است.

خاتمی اظهار داشت: مسئولان برای خدا عمل کنند، مردم برای خدا عمل کنند من از تریبون نماز جمعه به شما قول می دهم دشمن نخواهد توانست هیچ غلطی بکند.

وی دومین عامل ناکامی طاغوتیان را اطاعت از ولایت فقیه عنوان کرد و گفت: شما 40 سال به ولی فقیه- دیروز امام راحل عظیم الشأن - و مقام معظم رهبری با زبان قال و حال تان گفتید «از تو به یک اشاره ازما به سر دویدن ». شعار هم ندادید عمل کردید. این عمل و این اطاعت مخلصانه فرمایش امام هم بود که پشتیبان ولایت فقیه باشید تا کشور آسیب نبیند و آسیب ندید، چون شما مردم پشتیبان ولایت بودید.

خطیب جمعه تهران سومین عامل ناکامی طاغوتیان را بصیرت مردم عنوان کرد و افزود: مردم ما مردم با بصیرتی هستند. صدام دیوانه به ایران حمله کرد و گفت سه روزه یا یک هفته تهران را می گیریم. شما با بصیرت چه کردید، با تمام جان تان وارد میدان شدید و بیش از 200 هزار شهید برای دفاع از میهن اسلامی داشتید و مقاومت کردید، آنهایی هم که نتوانستند جبهه بیایند پشت جبهه کمک کردند و این خود بصیرت است.

وی یادآورشد: در فتنه 88 شما فهمیدید که قصه قصه ریاست جمهوری نیست، قصه براندازی نظام است که حماسه ای را مردم در نهم دی 88 در مقابل آن آفریدید، حماسه کم نظیری بود که قابل مقایسه با راهپیمایی سال پیروزی انقلاب بود که همه به صحنه آمده بودند، این نامش بصیرت است.

آیت الله خاتمی افزود: آمدید و برای اینکه بعضی سوء استفاده هم نکنند، فقط عکس امام و مقام معظم رهبری را آوردید و گفتید این همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده، شما فهمیدید یک اردوگاهی که فتنه‌گران تشکیل دادند در آن اوباما هست، رئیس رژیم صهیونیستی هست، گروه‌های معاند نظام انقلاب اسلامی هستند و راه مقابله بلد بودید، آفرین بر شما که چشم فتنه را کور کردید.

آیت الله خاتمی عامل پنجم را مقاومت عنوان کرد و گفت: آفرین برشما مردم مقاوم، نسل اولی های انقلاب که یادشان هست وقتی آموزگار نخست وزیر شد دید حریف نیست مردم را آرام کند، شریف امامی را سر کار آوردند، دید حریف نیست، سراغ حکومت نظامی رفت، اما شما آنقدر مرگ بر شاه گفتید تا شاه مرد. این حرف حساب است، مقاومت جواب می‌دهد.

وی اضافه کرد: از مذاکره آبی گرم نشده و گرم نمی شود و نخواهد شد. می خواهند شما را خسته نشان دهند ولی به یاری خداوند شما ملتی هستید که خسته نشدید، ولی دشمنانتان را خسته خواهید کرد.

خطیب جمعه تهران در بخش دیگر از سخنان خود به نفرت مردم از استکبار اشاره کرد و افزود:شعار مرگ بر شاه هم که می‌گفتید نفرت از استکبار بود. همه باور کنند؛ نه آمریکا و نه اروپا خیرخواهتان نیستند، سختی شما را می خواهند و می خواهند شما مدام مشکل داشته باشید. اروپا و آمریکا سر و ته یک کرباسند.

خاتمی افزود: نمی‌گویم ما مذاکره و کارهای دیپلماسی را نداشته باشیم اما نباید به وعده اروپایی ها قانع باشید، یکی از اروپایی ها گفته به شرط اینکه ایران اف ای تی اف را امضا کند، به شما چه ربطی دارد، این تصمیم مردم ماست.

وی با بیان اینکه مسئولین وزارت خارجه هم جواب این اظهارات را خوب دادند، گفت: تایید اف ای تی اف ربطی به شما ندارد، مجمع تشخیص هست ( دراین باره) تصمیم می‌گیرد نه تحت فشار.

خطیب نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: شما از خود ما هستید و مقام معظم رهبری فرمود امین هستید، این امانت داری را حفظ کنید نگذارید ملت بزرگ ذلیل شود، این ملت عزیز است و به فضل خدا عزیز خواهد ماند. نفرت از استکبار در جان و تن شما باشد.

وی هفتمین عامل در ناکامی طاغوتیان در چهل سال گذشته را مقاومت در برابر مشکلات عنوان کرد و گفت: نمی شود خطیب جمعه حرف بزند، از مشکل گرانی افسارگسیخته نگوید. شما مردم به فضل خدا مقاومت کردید و با چهار شرط مدیریت جهادی، نظارت دقیق بر قیمت‌ها، برخورد قاطع با مفسدان و متخلفان و تحمل و صبر انقلابی مردم مقاومت خواهید کرد.

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: این گرانی ها اکنون در اوج است ولی بدانید بعد از اوج سراشیبی سقوط را دارد «فواره چون بلند شود سرنگون شود».

وی همچنین گفت: اختلاف سلیقه از اول انقلاب بوده و هست و خواهد هم بود، جامعه آزاد این ها را دارد، اما دو مطلب را صاحبان سلایق رعایت کنند اول مرزبندی با دشمن داشته باشند، در برابر دشمن هر چه می‌خواهید علیه آمریکا فریاد بزنید. اما دوست صمیمی شما مثل آمریکا نیست که در برابرش اخم می کنید و با عصبانیت سخن می گویید و می‌نویسید. اوهم مثل توست ولی سلیقه دیگری دارد. این عنصر وحدت آینده انقلاب را هم رقم می‌زند و این عنصر طلایی و ارزشمند خواهد ماند.

خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه تهران نیز گفت: اگر بخواهید اسلام را در قالب یک انسان ببینید، باید به حضرت فاطمه(س) نگاه کنید.

وی به موضوع سبک زندگی قرآنی می پراخت، موضوع خطبه اول این هفته را به مناسبت سالروز شهادت دختر پیامبر اکرم(ص) به بیان برخی از ویژگی های زندگی حضرت زهرا(س) اختصاص داد و گفت: بهترین معرف هر انسانی فرزند اوست که پدر و مادر خود را به خوبی می شناسد و امام کاظم(ع) مادرشان را با دو کلمه صدیقه و شهیده معرفی می کنند.

خاتمی افزود: معنای واژه صدیقه بالاتر از راستگویی است. یعنی کسی که نه گفتار و نه رفتارش غیرصادقانه است و فاطمه تجلی صداقت در دین است.

این استاد حوزه با استناد به برخی از آیات قرآن که حضرت ابراهیم و ادریس را با صفت صدیق معرفی می کند، گفت: قرآن در سوره مائده از حضرت مریم به عنوان صدیقه یاد می کند و بر اساس آیه 69 سوره نساء مقام صدیقین بعد از انبیاء قرار می گیرد.

وی افزود: صدیق یعنی کسی که تجلی صداقت در ایمان و دین او آشکار است و اگر بخواهید اسلام را در قالب یک انسان ببینید، بر اساس روایت امام هفتم باید به فاطمه نگاه کنید.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بیان مرحوم مجلسی صاحب کتاب بحار الانوار در شرح این حدیث گفت: مجلسی عصمت را از کلمه صدیقه فهمیده است. البته مقام عصمت را می توان از آیه تطهیر نیز دریافت کرد ولی نکته مهم روایت این است که فاطمه(س)، اسلام است.

وی افزود: به عبارت دیگر حضرت زهرا(س) در عرصه ارتباط با خدا آنچنان است که غضبش، غضب خدا و رضایتش رضای خداست. نماز فاطمه برای آسمانیان درخشندگی دارد. این همه نماز خوانده می شود ولی نماز فاطمه نمازی دیگر است.

خطیب جمعه تهران به روایتی دیگر اشاره کرد و گفت: امام حسن مجتبی(ع) نقل می کند که مادرم از شب تا صبح عبادت می کرد و در حق دیگران به دعا مشغول می شد و وقتی گفتم چرا برای خودتان دعا نمی کنید، فرمود «الجار ثم الدار» اول همسایه بعد خود.

امام جمعه تهران از ایثار حضرت زهرا(س) سخن گفت و با اشاره به آیاتی از سوره انسان گفت: حضرت فاطمه(س) به همراه همسر و فرزندان خود سه روز را روزه گرفتند و هر شب هنگام افطار نان خود را به یتیم و مسکین و اسیر دادند و با آب افطار کردند.

خاتمی گفت: حضرت زهرا(س) در عرصه سیاسی در دوران 75 روز یا 95 روز بعد از وفات پیامبر اکرم(ص) فقط به دفاع از ولایت پرداخت و تمام دغدغه اش آن بود که پیامبر(ص) می خواست. فرمود از پیامبر شنیدم که علی بهترین جانشین بعد از من است.

وی افزود: فاطمه زهرا(س) در همان زمان از مردم سوال می کرد که چه شد سخنان پیامبر(ص) را درباره حضرت علی(ع) و آنچه که در غدیر خم درباره امیرمومنان فرمود را فراموش کردند. رسول خدا(ص) دست علی(ع) را گرفتند و فرمودند «علی مع القرآن و القران مع علی»

پربیننده ترین خبرها