حمله الجبیر به نمایندگان کنگره آمریکا

حمله الجبیر به نمایندگان کنگره آمریکا
دوشنبه 22 بهمن 1397 - 13:31

«عادل الجبیر» وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجی با حمله به نمایندگان کنگره آمریکا گفت قانونگذاران آمریکایی در خدمت کسانی قرار گرفته اند که شعار « مرگ بر آمریکا » سر می دهند.

العالم - عربستان سعودی

الجبیر در گفت وگو با شبکه خبری آمریکایی (سی بی اس)افزود: عجیب است که اعضای کنگره تلاش می کنند هم پیمانان آمریکا مانند سعودی و امارات را که درصدد شکست دادن ایران و حزب الله هستند، در تنگنا قرار دهند و محدود کنند.
وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجی که بخشی از سخنانش را روزنامه سعودی عکاظ امروز(دوشنبه) منتشر کرده،اعتراف کرد که دولت سعودی در 4 سال گذشته برای حمله نظامی به یمن 13 میلیارد دلار در این کشور هزینه کرده است.
الجبیر بدون اشاره به تلفات گسترده غیرنظامیان و کودکان یمنی در تلاش برای رفع اتهام از مقام‌های عالی‌ رتبه سعودی درباره قتل جمال خاشقچی گفت دولت این کشور اطلاعی از جسد این روزنامه ‌نگار ندارد.
وی با اذعان به اینکه خاشقچی را مقام‌های سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه به قتل رسانده‌اند، مدعی شد که این اقدام آن‌ ها «خودسرانه» بوده و تحقیقات در این ارتباط در جریان است.
این در شرایطی است که خاشچقی از منتقدان جدی «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان بود و نه تنها قتل خودسرانه او برای مقام‌های پایین‌دستی هیچ توجیهی نداشته، بلکه اسناد نهادهای اطلاعاتی آمریکا و ترکیه کاملاً خلاف ادعای الجبیر را اثبات می‌کند.
وی از پاسخ به سوالی درخصوص گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها در باره دخالت مقامات سعودی در این قتل طفره رفت وگفت حاضر به اظهارنظر در ارتباط با گزارش‌هایی نیست که «به منابع آگاه ارجاع می‌دهند».
رسانه‌های آمریکایی پیشتر اعلام کرده بودند آژانس مرکزی اطلاعاتی این کشور (سیا) به این نتیجه رسیده که بن سلمان به طور مستقیم دستور قتل خاشچقی را صادر کرده است.
جمعه گذشته روزنامه نیویورک تایمز در همین ارتباط گزارش داد که آژانس امنیت ملی آمریکا اخیراً با مرور فایل‌های صوتی شنود شده از ولیعهد سعودی، دریافته است که وی یکسال قبل در محفلی خصوصی، درخواست قتل خاشقچی را به علت اظهارنظرهای جنجالی او مطرح کرده بود.
خاشقچی که اواسط مهرماه جاری برای ثبت ازدواج خود به کنسولگری سعودی در استانبول مراجعه کرده بود، پس از مراجعه به این کنسولگری به شکل فجیعی به قتل می رسد که تا این زمان، جسد یا مکان جسد وی معلوم نشده است.
دولت آمریکا که ارتباطات نزدیکی با دولت سعودی دارد به دنبال این رسوایی تلاش کرد تا بر آن سرپوش بگذارد، اما نمایندگان کنگره آمریکا خواستار واکنش کاخ سفید شده اند. مایکل مک کول نماینده جمهوریخواه تگزاس در مجلس نمایندگان و رئیس جمهوریخواهان در کمیته امور خارجی در بیانیه ای اعلام کرد که از نامه مقامات دولت در مورد قتل وحشیانه جمال خاشقچی مقاله نویس واشنگتن پست عمیقا ناراحت شده است.
عضو ارشد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ادامه داد: قتل جمال، ناخوشایند بود. درس این رویداد وحشتناک باید این باشد که هر گونه تهدید و خشونت توسط هر حکومتی علیه مخالفت های صلح آمیز با مخالفت های شدید ملت های مسئول، مواجه شود.
مک کول اضافه کرد: هر کس که در این جرم وحشتناک دخیل باشد باید شناسایی و پاسخگو شود. هنگامی که ایالات متحده نتواند رهبری کند، ما از تمامیت خود رنج می بریم و کسانی را که عدالت را در سراسر جهان دنبال می کنند، رها می کنیم.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها