خداحافظی ناسا با فضاپیمای مریخ نورد پس از 15 سال

خداحافظی ناسا با فضاپیمای مریخ نورد پس از 15 سال
جمعه 26 بهمن 1397 - 15:13

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) دیروز (چهارشنبه) از پایان ماموریت فضاپیمای «آپورچونیتی»، تنها فضا پیمایی که مدتی طولانی در سیاره مریخ باقی مانده بود، خبر داد.

العالم ـ آمریکا

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، فضاپیمای آپورچونیتی که به مدت 14 سال، دشت های سرخ رنگ مریخ را کاوش کرده و عکس ها و چشم اندازهای خیره کننده ای به زمین مخابره می کرد، تابستان سال گذشته در توفان عظیم گرد و خاک گرفتار شد و از آن پس پیامی از این فضاپیما دریافت نشد، از این رو ارتباط دانشمندان ناسا با این فضاپیما به طور کامل قطع شد.
به نوشته این روزنامه، ناسا امیدوار بود با گذر توفان، پنل‌های خورشیدی این فضاپیما، مجددا آغاز به کار کنند اما با گذشت یک سال چنین اتفاق رخ نداد.
به گزارش ایرنا، فضاپیماب آپورچونیتی سال 2004 میلادی توسط سازمان فضایی آمریکا به مریخ ارسال شد؛ این فضاپیما وظیفه کاوش سطح مریخ و مخابره عکس ها و موارد یافت شده از این سیاره به ناسا را بر عهده داشت؛ این کاوشگر تنها توانست 15 سال بر روی مریخ دوام بیاورد.
از آن جا که در محاسبات مقیاس‌ فضایی، حرکت به اندازه 500 متر بر روی سطح مریخ در نوع خود موفقیت محسوب می‌شد، این فضاپیما موفق به پیمودن 45 کیلومتر بر روی سطح مریخ شد و با ارسال تصاویر متعدد، توانست دانشمندان را در دستیابی به درک تازه‌ ای از وجود حیات در تاریخ این سیاره یاری کند.

پربیننده ترین خبرها